קיצור הלכות שמיטה

מה הוא הביעור ומה ההלכות שנובעות עלינו מהביעור בשנת השמיטה? וכיצד זה מתקשר לאוצר בית הדין? הרב יוני רוזנצוויג מסביר

חדשות כיפה הרב יוני רוזנצוויג 17/09/14 12:38 כב באלול התשעד

קיצור הלכות שמיטה
כיפה, צילום: כיפה

היום נתחיל לעסוק בהלכות ביעור. הביעור בעצם לא מוזכר בשום מקום בתורה בצורה מפורשת, אך הדבר נרמז בכך שכשהתורה מתייחסת לאכילת פירות בשביעית היא אומרת שהפירות הם גם "לחיה אשר בארצך". ולכאורה דבר זה אינו צריך שייאמר, שהרי האדם לא אחראי על מה שאוכלות החיות, וכמו שהיא אוכלת מה שהיא רוצה בכל השנים - כך גם בשנת שמיטה. אלא שמכאן למדו חכמים ש"כלה לחיה מן השדה - כלה לבהמתך מן הבית". ברגע שאין לחיה מה לאכול בשדה - גם מביתך צריך לבער את כל מה שנמצא.

יוצא מכאן שמה שצריך לבער הוא כל דבר שהוא מאכל אדם או מאכל בהמה ויש בו קדושת שביעית - חייבים בביעור, וזה כולל אף מיצים וריבות שנעשו מפירות וירקות שיש בהם קדושת שביעית. גם מאכלים שהתבשלו יחד עם דברים הקדושים בקדושת שביעית וקיבלו את טעמם - חייבים בביעור. אולם, הטעם הבלוע בכלים אינו חייב בביעור.

אף פירות המחוברים לקרקע אינם חייבים בביעור. בפירות של אוצר בית דין יש לחלק אם עדיין נמצאים הם ברשות בית הדין שאז אינם חייבים בביעור, לבין כשכבר נקנו על ידי הלקוח בחנות שאז חייבים בביעור.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן