פסק: לא לשלם לעובדים שנעדרו בעקבות הסופה

"עובד אינו זכאי לפיצוי כספי על היעדרות ממקום עבודתו בעקבות ההצפות והשלגים" - כך פסקו מכון כת"ר בנייר עמדה בנושא. "אני קורא ליישם את עקרונות ההלכה", אמר ראש המכון

חדשות כיפה נטעאל בנדל 14/01/13 11:58 ג בשבט התשעג

פסק: לא לשלם לעובדים שנעדרו בעקבות הסופה
Ed Yourdon-cc-by-sa, צילום: Ed Yourdon-cc-by-sa

בעקבות מזג האוויר הסוער שהתחולל בשבוע האחרון, שאילץ עובדים רבים להמתין בפקקים ובכך לאחר למקום עבודתם, הוציא אמש מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה פסק הלכה הבוחן את נזקי אובדן ימי העבודה. מכון כת"ר פוסק כי מי שאחר לעבודתו בעקבות הסופה אינו זכאי לשכר.

"לנוכח מזג האוויר שעשה שמות בכל רחבי הארץ בשבוע שעבר, וגרם לעובדים רבים לאחר ואף להעדר ממקום עבודתם, החלטנו לגבש נייר עמדה הלכתי שינחה את בעלי העסקים כיצד לנהוג כהלכה" אמר ראש מכון כת"ר, הרב שלמה אישון וקרא "למנהלים ומנכ"לים ליישם את עקרונות ההלכה ובכך להבטיח התנהלות הוגנת".

מכון כת"ר פסק כי במצב שיגרה על העובד מוטלת האחריות להגיע בזמן למקום עבודתו, גם אם לשם כך חייב לצאת הוא מהבית בשעה מוקדמת ביותר. כמו כן, "על פי שורת הדין הזמן הדרוש לעובד להגיע למקום עבודתו צריך להיות מחושב כזמן עבודה בפועל, אולם הואיל ומנהג העולם שונה, קובעת ההלכה כי יש לנהוג כפי המנהג ולא לחשב את זמן השהות בדרכים כזמן עבודה בפועל אלא רק מהרגע בו התייצב העובד במקום עבודתו הקבוע", נכתב בנייר העמדה. אולם, עובד שאחר למקום עבודתו ברור שאינו אמור לקבל שכר על זמן שלא עבד, אך בנוסף לכך עשוי להתחייב בנזקים שגרם איחורו לבעל הבית.

ומה קורה כאשר נאלץ לאחר או להימנע מלהגיע לעבודה בנסיבות מיוחדות? אין העובד חייב לשאת בתוצאות הפסקת ההתקשרות על ידו, גם אם היעדרותו גרמה לנזק כספי למקום עבודתו פוסקו במכון. עם זאת אין העובד זכאי לקבל שכר על שעות בהן לא עבד, גם אם הדבר נעשה שלא באשמתו

"עובד שנבצר ממנו להגיע לעבודתו או שאחר למקום עבודתו עקב הגשמים וההצפות אינו חייב לשאת בתוצאות הכספיות של היעדרותו המוצדקת" פסקו במכון כת"ר אולם הסויפו כי "אין הוא זכאי לשכר על זמן זה. במידה ומדובר במקום עבודה שנסגר עקב הצפות או שלגים נחלקו הפוסקים האם העובד זכאי לקבל תשלום תמורת התקופה שנבצר ממנו מלהגיע לעבודתו" כך מנייר העמדה.