פסק הלכה חדש קובע כי חלה חובת פיקוח שתמנע פגיעה של החברות בעובדים

מכון כת"ר לחקר הכלכלה עפ"י התורה, הוציא היום נייר עמדה הבוחן את הסוגיה, בו הוא אף מתייחס לבעלי מניות, וקובע: גם בעלי המניות אחראיים למניעת הפגיעה במקור פרנסתם של העובדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/11/13 15:18 ד בכסלו התשעד

פסק הלכה חדש קובע כי חלה חובת פיקוח שתמנע פגיעה של החברות בעובדים
Pitel-cc-by-sa, צילום: Pitel-cc-by-sa

לאחרונה הודיעו מספר חברות גדולות במשק על כוונתן לפטר מאות עובדים, מה שעורר ביקורת ציבורית במיוחד בשל העובדה שמדובר בחברות המקבלות הטבות מס מפליגות. מכון כת"ר לחקר הכלכלה עפ"י התורה, הוציא היום נייר עמדה הבוחן את הסוגיה, בו הוא אף מתייחס לבעלי מניות, וקובע: גם בעלי המניות אחראיים למניעת הפגיעה במקור פרנסתם של העובדים.

"פיטורי עובדים מהווים הפרה חד צדדית של הסכם העבודה. מעבר לחובה הלכתית-משפטית לפיה על המעסיק לוודא שהעובד מקבל את כל המגיע לו על פי חוק כתוצאה מהפרת ההסכם - מטילה ההלכה על המעסיק גם חבה מוסרית שלא להפר את הסכם העבודה", טוען הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר. אז מתי רשאי המעסיק לחזור בו ולפטר את העובד? כאשר המשך העסקת העובד תגרום לו נזק, או כשנשתנו הנסיבות באופן שלא היה צפוי בזמן שהעובד התקבל לעבודתו, וכתוצאה מכך עלולה המשך ההעסקה להביא להפסד רווחים משמעותי.

הרב אישון מתייחס בפסיקתו לנושא דיני צדקה "הפסקת עבודה של מי שהיה רגיל להתפרנס ממנה שנים רבות ונותר עתה ללא מקור פרנסה, הושוותה בחז"ל לגזל ואף כשפיכות דמים". לטענתו גם בעלי המניות מחזיקים באחריות: "אמנם בעלי המניות מעוניינים ממקסימום רווחים מהשקעתם, אך גם עליהם מוטלת האחריות של מניעת הפגיעה במקור פרנסתם של העובדים".

"ההלכה מחייבת הטלת מס באופן שוויוני וללא הפליה, עם זאת, רשאית המדינה לתת הטבות מס כאשר מדובר במטרה בעלת תועלת למדינה", מסביר הרב. לטענתו אין כל ספק שעידוד הקמת מפעלים ויצירת מקומות תעסוקה הינה מטרה ראויה שלמענה רשאית המדינה לתת הטבות במס שהרי, ביצירתם יש משום מצוות צדקה. הוא מוסיף "הקמת המפעלים מחזקת את כלכלת מדינת ישראל ויש בכך משום קיום מצוות יישוב ארץ ישראל".

הטבת מס הניתנת לחברה מהווה למעשה השתתפות ציבורית במימון פעילות החברה, שהרי הציבור משלם את החוסר שבגביית המס מאותה חברה. "ברור שמימון זה ניתן על דעת שהחברה תשתמש בו למטרה שלשמו הוא ניתן, על כן, אף שהמדינה לא הציבה תנאים בפני החברה בנוגע לאופן ניצול הטבות המס, ברור שאין היא רשאית להשתמש באותן הטבות למטרות שאינן תורמות באופן ברור ליצירת מקומות התעסוקה ולחיזוק כלכלת מדינת ישראל". היות שמדובר בכספי ציבור, על המדינה להפעיל פיקוח שיוודא שאכן הטבות המס הללו ממלאות את ייעודן.

הרב שלמה אישון מסכם כי "חברה רשאית לפטר עובדים בנסיבות בהן הימנעות מפיטורים תסכן באופן ממשי את קיומה. אך, כאשר אין מדובר בסכנה כזו, היא רשאית לפטר עובדים באופן חד צדדי בנסיבות שלא היו צפויות בשעה שהעובד התקבל לעבודתו, ואשר כתוצאה מהן עלול המשך ההעסקה להביא להפסד רווחים משמעותי. במקרה זה מחויבת החברה לדאוג למקור פרנסה של העובדים שיאפשר קיום מינימאלי בכבוד, אם על ידי המשך העסקתם ואם על ידי מציאת מקור פרנסה חילופי או פיצויים הולמים“.

לדבריו, ”חברה שמקבלת הטבות מס מהמדינה חייבת לקחת בחשבון בהחלטותיה את הצורך בשמירה על מקומות התעסוקה של העובדים, וכן את טובת המדינה. על המדינה להפעיל פיקוח על מנת לוודא שהחברה מתנהלת באופן זה".