על ד"ל, חרד"ל ואהבת ישראל: תגובה לפרויקט יום העצמאות של 'כיפה'

הרב אביה הכהן לא אהב את פרויקט יום העצמאות של אתר 'כיפה' וגם את אמירתו של הרב שלום הכהן על הדתיים הלאומיים

חדשות כיפה הרב אביה הכהן 16/05/16 13:22 ח באייר התשעו

על ד"ל, חרד"ל ואהבת ישראל: תגובה לפרויקט יום העצמאות של 'כיפה'
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בערב יום העצמאות עברתי על אתרי האינטרנט הדתיים והחרדים. שתי כתבות הרעידו אותי. בכתבה של אתר כיפה לכבוד יום העצמאות נשאלו חברי כנסת חרדים, האם הם ציונים? ואני חשבתי שזו שאלה מגזרית ומפָלגת. יום העצמאות הוא יום חג אדיר. עברנו מאורעות היסטוריים בסדר גודל תנ"כי ועכשיו כולם מוזמנים למסיבה, ומה זה משנה כיצד הוא מגדיר עצמו? הביטחון שלנו בציונות גדול כל כך, שאנחנו יכולים להבין את הטענות של החרדים, הם אינן משוללות יסוד! לציונות היו גם חטאים כנגד היהדות.

גדלתי בצלו של רש"ז אויערבך, האם הוא היה 'ציוני'? איני יודע, אך אני יודע שהוא היה אוהב ישראל, וגדולתו הייתה מספקת כדי שלא נשאל עוד שאלות. האם הרבי מליוביץ' היה ציוני? נדמה לי שבצורה הברורה ביותר הוא לא הגדיר עצמו כציוני, אך גדולתו העצומה ואהבת ישראל האדירה שהייתה בו הייתה מקור כוח לכל חלקי החברה היהודית, והמחלוקת, חשובה ככל שתהיה חבל שתמסגר אותנו בחבלי המגזריות והכיתתיות הארורה.

דברי אינם תיאורטיים. אנחנו צריכים לפעול למען זה שבכל מקום יהיה ייצוג לכולם. אנחנו צריכים להילחם על כך שיהיו רבנים צבאיים חרדים, שיהיו דיינים חרדים, (כמובן, נלחם כאריות נגד פשע הפסילה של דיינים ד"ל...), ובתנאי אחד, שיהיו אוהבי ישראל! אני חייב להודות, אני מפקפק באהבת ישראל של חלק מחברי הכנסת החרדים. פיהם של חלק מהם מלא דברי לשון הרע, וזאת הבעיה שעליה צריך לדבר, אולי לא ביום העצמאות.

כאן אני מגיע לכתבה השנייה. באתרי האינטרנט החרדים והדתיים סוקרה דרשה של המנהיג הרוחני של ש"ס, הרב שלום כהן שדרש שהדתיים הלאומיים הם עובדי עבודה זרה ששמה ארץ ישראל. הדברים כואבים, קיצוניים, ובכל אופן אני יכול להבין מאלו עולמות רוחניים הם באו. בהמשך הדרשה הוא אמר שהדתיים הלאומיים אינם בנים למקום - על כך אי אפשר לשתוק, אי אפשר לקבל, ואין לנו את הזכות ההלכתית לסלוח על פגיעה ברבים. אינני יודע מיהו הרופא האישי של הרב הנכבד, אך לא אתפלא אם הוא חובש כ"ס (כיפה סרוגה), האם הרב הנכבד נמנע מלהתרפא אצלו? האם כל אותם דתיים לאומיים שמוסרים נפשם ביחידות הקרביות אינם בנים למקום?! תרשו לי לסיום לפנות בשאלת הלכה לחברי הכנסת של ש"ס - אם חייל עם כ"ס נהרג במלחמה, האם לשיטתו של רבכם הוא מפסיק להיות עמלק ברגע המוות, ברגע שהוא יוצא לקרב, או ברגע שהוא מתגייס?

אינני מעלה על דעתי שרש"ז אויערבך היה דורש כך, אינני מעלה על דעתי שהרבי מלובביץ' היה דורש כך, אינני מעלה על דעתי שר' אהרל'ה מבעלז היה דורש כך, ולא אמנה את כול אותם גדולים ואדירים שהיו אוהבי ישראל בכל נפשם.

אי אפשר לשתוק ויש חובת מחאה על דברים אלו.

הדגשה: אם הדברים של הרב כהן לא נאמרו, שתצא הבהרה לדבריו, ואני כמובן אתנצל.

הרב אביה הכהן הוא ר"מ בישיבת תקוע, במדרשת לינדנבאום ומת"ן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן