עומקה של התשובה

התשובה אצל הרב קוק איננה שינוי המעשים או הגדלת הכיפה, התשובה היא קודם כל תהליך פנימי של התגברות הרצון בתוך האדם

חדשות כיפה הרב יאיר שטראוס 24/08/13 20:26 יח באלול התשעג

עומקה של התשובה
chany14-cc-by-nd, צילום: chany14-cc-by-nd

"התשובה השרויה בלב תמיד, מודאת לאדם את הערך הגדול של החיים הרוחניים, שהרצון הטוב הוא הכל, וכל הכשרונות שבעולם אינם אלא מלואיו" כך כותב הרב קוק בספרו "אורות התשובה", ואנו שואלים מדוע? מה יש בה בתשובה שגורם לאדם להתוודע לחיים הרוחניים שלו?

לשם כך יש להבין מהי תשובה באמת ומה המשמעות הפנימית שלה. התשובה אצל הרב קוק איננה שינוי המעשים או הגדלת הכיפה, התשובה היא קודם כל תהליך פנימי של התגברות הרצון בתוך האדם.

בתוך כל אדם יש שני רצונות, רצון פרטי להתקדם ולהשיג עוד רכוש, מעמד וכו', ורצון כללי לקדם ולשכלל את המציאות כולה. רובנו נולדים עם רצון פרטי חזק שמשתלט על כל תחומי חיינו, אנו חווים את הצלחותינו וכישלונותינו בתור הדבר המרכזי בחיים ומשווים את עצמנו להצלחת הזולת. אבל אם נצא לרגע מהמבט המצומצם שלנו ונביט על העולם כולו, על האנושות כולה, על הדורות כולם שהיו בעבר ויהיו בעתיד, נבחין עד כמה המצב הפרטי שלנו הוא קטן ושולי, עד כמה אנו בעצם גרגר אבק שאין לו שום משמעות ביקום.

האדם חי בשקר כאשר הוא עוסק בעצמו וחווה את עצמו כישות פרטית בעלת חשיבות, השקר הזה דוחף את האדם להתקדם ולהשתפר, אבל גם מפיל אותו כאשר הוא נכשל. הרב קוק מעודד אותנו לצאת אל מחוץ לעצמנו ולהביט על מצבנו האמיתי, לא מתוך יאוש או דיכאון, אלא מתוך השלמה והבנה כוללת יותר, במבט זה הרצון הפרטי שלנו הוא חלק מרצון כללי יותר, ממבט רחב יותר אשר חפץ בהטבתה של המציאות כולה.

הרצון הפרטי של האדם להתעלות, הוא רק סעיף מן הרצון החשוב ובעל המשמעות האמיתית של המציאות כולה להתעלות. כאשר האדם רואה את עצמו במרכז הוא חי באשליה תמידית של שקר. אם הוא חווה את עצמו כחלק מרצונה של המציאות, הוא מסוגל לצאת לחירות.

התשובה בעיקרה איננה שינוי המעשים אלא מהפך גמור בתוך נפשו של האדם, מהפך הרצון. היכולת להשתחרר מן הרצון הפרטי הכל כך חזק וטבעי לקדם את עצמו, ולחוות את עצמו מבחוץ, כגרגר קטן מתוך רצונה של המציאות כולה להתקדם.

"כשידיעה זו מתבררת, מיד מוצא האדם את עצמו מלא חדוה, מסולק מכל עצבות, הוא מכיר שהוא אינו צריך כי אם לאמץ רצונו לטוב, וזה מסור בידו בכל עת ורגע, ותיכף כשרצונו מתעלה, הרי הוא מתעלה וכל הספירות העולמיות התלויות בו מתעלות עמו" (אוה"ק ח"ג עמ' ק"ה)

התובנה הזו מאפשרת לאדם להשיג את האושר האמיתי, כאשר האדם חווה את עצמו כחלק מן היקום הוא גם חש באושרו של היקום, ומסוגל להשתחרר מן המרדף אחרי מעמד, רכוש וכבוד. הוא חש את אושרו פשוט על ידי היכולת הפנימית שלו להזדהות עם ההתעלות העולמית, ואיננו צריך כל הזמן הוכחות והישגים אישיים.

כמובן שהקישור ליקום לא משחרר את האדם מן העמל הפרטי שלו להתקדם, אבל עמל זה נעשה מתוך שמחה וביטחון שמרכז החיים נתון בהתקדמות המציאות כולה, והמאמץ הפרטי שלו הוא רק רסיס קטן, צעד קטן, שהאדם הפרטי עושה בנוסף להתקדמות הכללית.

"ומתוך שהרצון קבוע לטובה על ידי עומקה של תשובה, נקבע הטוב באמתתה של הנשמה ומהותה" האדם שהגיע למדרגה הזו הוא אדם אשר טובת עצמו איננה מרכז חייו, אלא טובת המציאות כולה, דבר זה גורם לו לחוש בכאבו של הזולת באמת, ולרצות בטובתו באמת. לא מתוך מניעים של רווח עתידי או כבוד, אלא לעשות את הטוב לשם הטוב. הוא לא יבודד את עצמו ב"שכונות שלו" וב"בתי הספר שלו" הוא יפתח אל החברה כולה וירצה בהצלחת כולם "ומתוך כך הולך באמת הרצון ונעשה עדין וטוב, והעולם הולך ומתבסם".

הכותב הינו ר"מ בישיבה תיכונית "נתיבות דרור", אור עקיבא

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן