מתכוננים לחורף: מכון "צומת" פיתח דוד שבת לפי ההלכה

במכון ישווקו לפני החורף דוד מים חשמלי, השונה מהדודים הרגילים בשתי נקודות - פותר הן את שאלת ה´בישול´ והן את חשש ה´הבערה´ של גוף החימום

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/10/13 12:58 ל בתשרי התשעד

מתכוננים לחורף: מכון "צומת" פיתח דוד שבת לפי ההלכה
shutterstock, צילום: shutterstock

החורף מתקרב והמים החמים בברז, הופכים למשהו די חיוני - בעיקר למי שצריך לרחוץ את התינוק או להדיח כלים. במכון צומת מצאו פתרון לבעיות ההלכתיות האחת בפתיחת ברז המים החמים של הדוד החשמלי (ה'בוילר'), שמכניסה מיידית מים קרים לתוך הדוד וגורמת לבישולם בשבת. והשניה - ההשפעה על גוף החימום החשמלי הפועל באמצעות התרמוסטט. כשהוצאת מים חמים, והכנסת מים קרים, גורמת להפעלת החימום.

במכון 'צומת' מציעים עכשיו פיתרון: דוד מים חשמלי, השונה מהדודים הרגילים בשתי נקודות, הפותר הן את שאלת ה'בישול' והן את חשש ה'הבערה' של גוף החימום.

(א) תרמוסטט נוסף מותקן בדוד המגביל בשבת את הטמפ' ל- 40 מעלות צלזיוס. זו דרגת חום הקרויה בהלכה "מים שאין היד סולדת בהם" והיא מתחת לדרגת הבישול ההלכתי במים. לכן המים בדוד לא יגיעו למידת חום אסורה. (ב) מנגנון אלקטרוני מיוחד דואג לכך כי בשבת גוף החימום יכנס לפעולה מדי כ-15 דקות למשך שניות אחדות, במשך כל השבת כולה. כמובן שהפעלת חימום קצרצה זו אינה מחממת כלל את המים. מטרתה היא כי כאשר התרמוסטט השבתי (40 מעלות) יבדוק את הטמפ', אם זו ירדה כתוצאה מכניסת מים קרים - החימום רק ימשך, "ימשיך את המצב" עד ל-40 המעלות. בשיטה זו, האדם הפותח את ברז המים החמים לא מחמם, לא 'מבשל', ואפילו לא 'גורם' לחימום. הוא רק 'ממשיך' חימום נוכחי של הפעלה חשמלית המתרחשת ממילא.

כדי לשפר את רמת האבטחה שהמים לא יגיעו לחום שהיד סולדת בו, פותח לאחרונה במכון - תרמוסטט אלקטרוני מדוייק לדוד חשמלי הנשלט ע"י הפיקוד האלקטרוני. תרמוסטט זה מחליף את התרמוסטט המיכני המקובל בדוודים מהסוג הישן.

מנכ"ל המכון, דן מארנץ, אומר כי אנשי המכון מצאו פתרון המאפשר גם להתקין על הדוד הקיים רק את פיקוד השבת עם מפסק מיוחד. ביום חול הדוד יעבוד כדוד חשמלי רגיל לחלוטין ובשבת הדוד יחמם את המים באמצעות מנגנון השבת.