מלחמה והלחמה: התבוננות רוחנית במבצע צוק איתן

"בעת האחרונה ראינו איך עשרות אלפים באים להלווייתו של חייל בודד ובלתי מוכר, בלא לשאול: "מה יעזור להרוג על קידוש ה´ אם אבוא להלווייתו?" היה ברור לכל רבבות היחידים שהם לא יכולים שלא לבוא!"

חדשות כיפה הרב אלי פרידמן 28/07/14 11:38 א באב התשעד

מלחמה והלחמה: התבוננות רוחנית במבצע צוק איתן
גילי צרפתי, צילום: גילי צרפתי

המילה מלחמה מעלה בלבבות רגש של קושי, חורבן צער ,דם ואש ותמרות עשן.

המילה מלחמה בלשון העברית מזכירה הלחמה, פעולה של חיבור שני חלקי ברזל בחיבור חזק כל כך עד שנחשבים כאחד . החיבור שנעשה מתוך חימום חלקי הברזל באש. בשעת ההלחמה הברזל לכאורה מאבד מכוחו ובקלות אפשר לשנות את צורתו . אך בסוף התהליך כשהברזל מתקרר, מתברר שהוא אף שיפר את צורתו הוסיף לה הוד והדר, הברזל השני התאחד עמו כדי ליצור עוצמה וצורה חדשה.

בשעה שיוצא החייל לקרב, בשעה שהמשפחה מלווה את בנה ואת ראש משפחתה בדרכו לשטחי הכנוס של טרום הקרב, בשעה שהרגש מתפוצץ מדאגה וחשש, מתברר לכל יחיד עד עמקי לבבו עומק חיבורו געגועיו ודאגו למשפחתו שהיא המעגל הקרוב לכל יחיד. אך באותה שעה ממש מתברר לו שיש רגעים בהם המעגל הרחב יותר , העם המדינה האידיאל הם הם שורשי חייו שלמענם החייל עצמו ומשפחתו כולה פועלים במסירות שאין למעלה ממנה ועד כמה מוכן כל יחיד לסכן את היקר מכל במעגל הקרוב למען המעגל הרחב. בעת מלחמה מתברר לכל יחיד עד כמה הוא "מולחם" בנשמתו לכלל ולרעיון הדורות .

בעת האחרונה ראינו איך עשרות אלפים באים להלווייתו של חייל בודד ובלתי מוכר, בלא לשאול: "מה יעזור להרוג על קידוש ה' אם אבוא להלווייתו?" היה ברור לכל רבבות היחידים שהם לא יכולים שלא לבוא! נשמת היחידים החיים הולחמה לנשמת היחיד שגופו פסק לפעום אך נשמתו עדין חיה ופועלת ומפעילה עשרות אלפים באופן מוחשי בעולם הזה ממש.

בשעה שרבבות רבבות התפללו ובכו והזילו דמעות לרוב על שלושת החטופים, בין בזמן שעוד קיוו לשובם ובין בזמן שביכו את מותם .היה ברור שאין הכאב על בחורי החמד הפרטיים גלעד נפתלי ואייל בלבד, הרי בכל שבוע נקטפים ר"ל בחורי חמד בתאונות ותקלות ולא נבקעים מעינות הדמעות כמו שקרה כאן אלא , שמולחמת ההכרה שרצחו אותם לא בגלל שמם הפרטי אלא בגלל שמם הלאומי ולכאב הפרטי מצטרף הכאב את כבודו ואבלו של עם ישראל כולו.

מראה לנו הקב"ה דרך אויבנו, שגדרות הם לא מעצור. אפשר לירות מעליהם למרחקים ואפשר לחצות אותם במעמקי מנהרות. אך מול תרגילי הרשעה נעמדה עין צופיה. העין הצופייה האלקטרונית של כיפת ברזל עצרה בס"ד את הרקטות, העין האנושית המתצפתת, עצרה את חוליות המוות שהרימו את ראשם מתוך ים ויבשה, והעין מתצפתת מתוך מעוף הציפור מעל סייעה לרדוף אויבי עד כלותם.

העין הצופייה העכשווית המתחברת לו תחזינה עיננו, הדעת הבוחנת את הווה בעין של חזון הדורות, היא תיתן לנו את ההלחמה והאחדות בתוכנו ומתוך כך נחלים ונרפא ממחשבות הגלות ,נתעורר ונילחם על חלום הגאולה המתגשם מול עיננו.

הכותב הוא ראש ישיבת בני עקיבא נתניה