מאמינים בכל יום

הרב זאב קרוב קורא גם לכם להצטרף לתוכנית יומית של לימודי אמונה, זאת "בכדי לחזק את אמונתו של כל אחד ואת אמונת עם ישראל"

חדשות כיפה הרב זאב קרוב 23/10/12 12:47 ז בחשון התשעג

מאמינים בכל יום
יחצ, צילום: יחצ

ברוך השם, הרבה לימודים יומיים תיקנו בדורות האחרונים. דף יומי בגמרא, הלכה יומית, משנה יומית ורמב"ם יומי. לימודי תורה חשובים ביותר. עתה יש לשמוח שמחה גדולה על שבאים להתקין עוד לימוד יומי, לימוד יומי באמונה.

הרמב"ם מונה את מצוות האמונה כמצווה הראשונה בעשרת הדברות. אין ספק שאם מצווה זו היא הראשונה בעשרת הדברות אנו יכולים להבין שהיא החשובה שבהם. מהי מצוות האמונה? איך מצווים על אמונה שעניינה כוח עמוק והכרה וודאית בנפש האדם ? ומבארים המפרשים על הרמב"ם כי המצווה היא ללמוד אמונה בכדי לחשוף את כוח האמונה הפנימי השורה בכל אחד מאתנו.

המשנה שואלת: מדוע קדמה פרשת "שמע" לפרשת "והיה אם שמוע" - ומסבירה: "כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך יקבל עליו עול מצוות" (ברכות פרק ב, א). מטרתנו היא לקיים מצוות מתוך אמונה והכרה בבורא העולם ובהנהגתו בעולם. אם אדם לא מקבל עול מלכות שמים תחילה הרי שקיום המצוות שלו הוא בבחינת מצוות אנשים מלומדה.

כנגד מי שטען שהיהדות היא קיום מצוות גרידא, כתב הרב קוק כי "ישראל גוי שומר אמונים , ואבינו הראשון נשתבח באמונתו , והאמין בה' וחשבה לו צדקה,ואין קץ לשבח וקילוס של תכונת האמונה המפוזרים בספרי קדשנו. וזהו דבר פשוט ומבואר לכל "דרחמנא ליבא בעי", ועתה, לעת הבנין היסודי של האומה, נבוא ונעמיד יסוד מטעה כזה שדי לנו במצוות אובטומטיות... בתור מצוות אנשים מלומדה, היתכן להיות כדבר הזה?" (מאמרי הראי"ה).

לימוד אמונה הוא מצווה בפני עצמה, לימוד אמונה הוא חלק ממצוות לימוד תורה, לימוד אמונה גורם לשמחה בעבודת ה', שמחה שהיא יסוד חשוב כל כך בקיום המצוות. הרי הקללות נגרמות עקב שלא "עבדת את ה' בשמחה", לימוד אמונה מביא להזדהות פנימית של האדם עם אמונתו הטבעית ועם אורח חייו ,לימוד אמונה מגדיל את ההכרה בהנהגת ה' בעולם. לכן, דוד המלך מבקש ואומר: "הבינני ואצרה תורתך ואשמרנה בכל לב".

ב"ה חזרנו מהגלות. אנו צריכים לחזור לדעת את ה'. בארץ השכינה אנו צריכים לקיים במילואה את מצוות "אנכי ה' אלקיך..." . אני קורא כל אחד ואחד להצטרף למפעל נפלא זה של לימוד ספרי האמונה של ראשונים ואחרונים בכדי לחזק את אמונתו של כל אחד ואת אמונת עם ישראל כולו שהרי "ישראל מאמינים בני מאמינים".

ארגון "בשביל הנשמה" מציע לימוד יומי קצר בן כמה דקות שבו יקיפו הלומדים ספרי ראשונים ואחרונים העוסקים בנושאי אמונה מבוארים בביאור תמציתי ובהיר. להזמנת חוברת הלימוד בדוא"ל.