"להשתמש בעדים פסולים בנישואי חילונים – גניבת דעת"

בתגובה לפסיקתו של הרב יעקב יוסף, שהציע להשתמש בעדים פסולים כדי שלא יחולו קידושין הלכתיים בנישואי חילונים, מצטט הרב ישראל רוזן את הרב בקשי-דורון שקבע כי מדובר בגניבת דעת

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 25/06/12 16:59 ה בתמוז התשעב

"להשתמש בעדים פסולים בנישואי חילונים – גניבת דעת"
יחצ, צילום: יחצ

הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת", מבקר היום (ב') בחריפות את פסק ההלכה של הרב יעקב יוסף, שפסק באחרונה לרבנים המשיאים זוגות חילונים כי עליהם להשיאם באמצעות עדים פסולים, זאת כדי שהנישואין ביניהם לא יהיו תקפים על פי ההלכה.

הרב ישראל רוזן ציטט היום מאמר שפורסם בביטאון "תחומין" במסגרתו התייחס הרב הראשי והראשל"צ הרב בקשי דורון לאפשרות הזו, שהוצגה על ידי הרב יוסף - ושלל אותה בשל גניבת דעת ורמאות מצד הרב המחתן, חילול השם, ברכות לבטלה והחטאת בני הזוג בחיי אישות ללא נישואין אם יחזרו בתשובה.

במאמר צוטט הרב משה שטרנבוך, ראב"ד העדה החרדית, שקבע כי "שימוש בעדים פסולים מכוונים לא מועיל להשאיר את האשה 'פנויה', מכיוון שבדרך כלל יש במקום עדים כשרים והם יכולים להיחשב עדים, גם אם לא מונו לשם כך".

הרב בקשי דורון מספר שרק פעם אחת הסכים לכך, כאשר רב המשטרה דאז, הרב אברהם חזן המנוח, התייעץ עמו בקשר לאסיר עולם שעמד לשאת פרוצה. ה'קידושין' נערכו בפסלות מכוונת משום שהגברת הייתה יותר מחשודה שלא תשמור נאמנות, ותחטיא אחרים באיסור אשת איש.