כשהמכבים הגיעו ל-X פקטור

למול תרבות ההישגים וקידוש הגוף החומר הניכרת בהפקת האקס פקטור, ניצבת לה תרבות המכבים היהודית - של מי שמסרו את נפשם בשביל לשמור על המשך הגחלת היהודית למול גזרות היוונים

חדשות כיפה אבינועם הרש 28/11/13 17:59 כה בכסלו התשעד

כשהמכבים הגיעו ל-X פקטור
יחצ, צילום: יחצ

שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" בתפילה זו, שאולי אין יהודית ממנה, מתחילה הכוכבת החרדית את מסלולה לעבר במת ה 'X פקטור' - תוכנית הריאליטי החדשה של רשת, שהומצאה ע"י סיימון קאוול, שופט הריאליטי האגדי ועברה גיור לחומרה בדרך לסלון הביתי שלכם.

רגע לפני העלייה, זוכה הכוכבת לחיבוק אוהב מידידה שאומרת לה: "אני יודעת שהמשפחה שלך לא כאן, אבל שתדעי שלפעמים חברים הם קצת יותר ממשפחה".

אחרי שהיא מציגה את הרקע החרדי שלה, שואלים אותה השופטים: "מה ההורים שלך חושבים על זה?".

"הם לא חושבים כי הם לא יודעים", עונה הכוכבת החרדית.

"למה הם לא יודעים?", ממשיכים השופטים להציק

"כי זה לא משהו נורמאלי, בטח לא למישהי שמגיע ממשפחה חרדית, אבל אולי", מקווה בקול הכוכבת, "בסוף הם ידעו ויגידו שבסך הכול היא לא עשתה שום דבר רע".

"אני חושב שהיא בחורה אמיצה", עונה לה רמי פורטיס באהדה.

"על המצוות אני שומרת", ממשיכה הכוכבת, "אם צריך... אבל זה חלום שלי ואני לא רואה פה שום דבר גרוע".

"את צודקת", פוסק לה משה פרץ ומיד פוסק גם הקהל לקול קריאות: ”אמיצה - אמיצה“.

האמת היא שלדסקס שוב את סוגיית ”אופיר בן שטרית 2“ ומאיזה מקום מגיע בכלל המחשבה שהדת היא גורם כובל ומעכב למול הארץ המובטחת של רשת ותעשיות השואוביז, נראה לי קצת לעוס, אבל דומה שדווקא שאין כמו חודש כסליו שצופן בתוכו את חנוכה, החג שמסמל את המשך תבערת אש המכבים בשביל להתייחס לנקודה הארכימדית של ייחודיות הזהות היהודית אז והיום:

נקודה מהותית שגדולה ומקיפה הרבה יותר מתיאור סצנת מילוי תפקיד הכוכבת החרדית בלוח השחמט המרגש והמחושב היטב של רשת. X פקטור כמו גם כוכב נולד, אמריקאן איידול וישראל The Voice הם המייצגים הבולטים של תעשיית השואוביז העולמית וככאלו הם ממשיכות לייצר את כדוריות הדם והחמצן למחזור מאות המיליונים שמגלגלת התעשייה הזו בשנה.

אנחנו בבית רואים את קצה הקרחון הסטרילי של אותה תעשייה ורק כשצצה לה איזה פרשייה מביכה במיוחד כמו בימים אלו, על 'הזמר המפורסם' שנחשד במעשה מגונה, אנחנו נחשפים לכל מיני רבדים אחרים שמפיקי X פקטור יעשו הכול שלא תדעו עליהם.

אחת המטרות של אותה תעשייה היא להפוך את שופטי הריאליטי לממליכי המלכים ובוראי העולמות של העת החדשה: ליקיים חיים ונושמים. אצבע למעלה - והמועמד זוכה לחיים. הערצה. כסף עד שבסוף הוא באמת יאמין שהוא שווה משהו. עובדה, השופטים בחרו בו. אצבע למטה - והכוכבת תחזור לאנונימיות האפורה שמציעה לה הפרובינציה.

חיים עמוקים ומשמעותיים הנמדדים לפי ברומטר אלוהי ושונה רק מחוץ לאור הזרקורים והפסטיבל הנוצץ? הרי בדיוק על כעין אלו אמרו כבר חז"ל: אם אתה לא שם, אתה לא קיים.

למול תרבות ההישגים וקידוש הגוף החומר הנראה והנשמע שצבעיה ניכרים בכל חלק מהפקת הX- פקטור, ניצבת לה תרבות המכבים היהודית שמציבה מראה נוקבת ביותר למול התגנבות היחידים הזו שנאלצה הכוכבת החרדית לעשות בכדי לזכות ולעמוד מול שופטי הריאליטי: גם המכבים נאלצו להתגנב בסתר ולמסור נפשם בשביל לשמור על המשך הגחלת היהודית למול גזרות היוונים.

המדהים הוא שגם הם כנראה לחשו בשם ובמלכות לפני כל התגנבות כזו: 'שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד'.

וכל מה שנשאר לנו לתהות הוא מה היה קורה אילו המכבים היו מגיעים ל-X פקטור. ההופעה הייתה בוודאי מדהימה, אבל כנראה שהסיומת בסוף הייתה מפילה אותם.

המאמר יתפרסם השבת בעלון ”עולם קטן“