זבל מי שמלכלך, קדוש מי שמנקה

אלפי חניכי בני עקיבא יצאו השבוע למסעות ברחבי הארץ. יואל פרנקנבורג מציע גם לכם, פשוט לשים לב, שאנחנו פשוט לא מלכלכים

חדשות כיפה יואל פרנקנבורג 15/09/13 17:39 יא בתשרי התשעד

זבל מי שמלכלך, קדוש מי שמנקה

יש עניין ביהדות להיות נקיים. כלומר, לא להיות מלוכלכים. אפשר להביא על כך הרבה מקורות. החל מ"והייתם נקיים מה' ומישראל" ועד "כל תלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו- חייב מיתה". אבל זה לא המקום לשיעור כללי, אז בואו נשאיר את הדברים כך.

ללכלך זו תכונה שלילית. ללכלך את הפה, ללכלך על חבר או כפי שראינו בגמרא- פשוט ללכלך את הבגד. חז"ל לאורך הדורות הדגישו את החובה והצורך לא רק לקיים את חובותינו כלפי שמיא וכלפי חברינו, אלא גם את הצורך הפשוט להיות נקיים. להיות בני אדם.

כלפי מה הדברים אמורים?

מחר בבוקר יצאו אלפי חניכי תנועת בני עקיבא למסעות ברחבי הארץ. בשבוע הקרוב, בכלל, עם ישראל יבלה לא מעט שעות בפארקים, בגנים הציבוריים ובמדשאות. אני מציע שנקדיש כמה דקות משפחתיות, שבטיות או חברתיות- לשים לב שאנחנו פשוט לא מלכלכים.

אני יודע שמאד נחמד לנו להיות אלה שיגידו את הדבר-תורה בזמן הנכון, או את הבדיחה במקום הנכון (להבדיל, כמובן). אבל בואו נעשה מאמץ להתעלות מעל כל אלו, ולהיות כאלו שפשוט שמים לב שאף אחד לא מלכלך מסביבנו. במקום לדבר על מצוות, אפשר פשוט לעשות מצוות. במקום לדבר גבוהה- גבוהה, ניתן לעשות. נמוך- נמוך. אבל כל כך אנושי, כל כך נכון. כל כך פשוט.

אגב, אני מציע גם לא לאסוף זבל בגלל שזו 'ארץ ישראל'. אני אפילו מציע לא לדבר יותר מידי על החילול ה' שנגרם מכך שאיננו מנקים אחרינו. אמנם אלו סיבות נהדרות ונכונות לאסוף את הזבל, אבל מעל הכל- אני מציע לנו לאסוף את הזבל שלנו, פשוט- כי אנחנו בני אדם.

כי כמו שאומר הרבי מקוצק- לקב"ה יש מספיק מלאכים, הוא ביקש "ואנשי קודש תהיון לי". ואנשים, מטבעם לעיתים נאלצים לייצר לכלוך. אבל אחד הדברים שיהפכו אותנו מסתם אנשים, ל'אנשי קודש', זו העובדה שננקה אחרינו. שלא נלכלך. שנהיה נקיים מה' ומישראל.

חופשה נעימה, חג שמח.

להערות: yoel.fra@gmail.com