שאל את הרב

האם הרב מצטרף לביקורת על הרבנים הפופוליסטיים ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 31/01/13 10:32 כ בשבט התשעג

שאלה

שלום וברכה לרב שרלו שליט"א.

באחד מדפי פרשת השבוע התפרסם מאמר כנגד רבנים פופוליסטיים. אני פונה אליך כי המאמר בוודאי לא מכוון אליך, כי אני גם יודע באופן אישי שהרב הכותב שליט"א לא חושב ככה עליך וחוץ מזה הוא כתב על צורתו החיצונית (כיפה קטנה, בלי זקן או עם זקן מטופח) וכולי וזה לא אתה. אני גם יודע שאם זה היה מתקיף אותך – זה היה לא נכון ביחס לכבודו.

אבל רציתי לדעת האם אתה תצטרף למאמר כזה, ותסכים גם אתה לצאת נגד רבנים פופוליסטיים שלצערי הולכים ונעשים יותר ויותר רבים. אני כואב את זה מאוד. המאמר מופיע ב https://www.kipa.co.il/jew/50781.html.

תודה רבה ואבין אם לא תענה על השאלה

תשובה


שלום וברכה

קבלתי על עצמי לא לקרוא גליונות פרשת שבוע בתפילה, ואני מחזיק בזה זמן רב. לפיכך, כמעט ואיני רואה גיליונות כאלה, כי לקרוא אותם בבית....יש לי דברים חשובים יותר לקרוא. לא ראיתי את המאמר הזה קודם לכן.
כבר שנים רבות מאוד אני נוהג שלא לבקר רבנים אחרים. אני כותב את מה שאני חושב בלבד. לפיכך, לא אצטרף לשום סוג של כתיבה נגד רבנים אחרים.
גם לו לא היה זה מנהגי - לא הייתי מצטרף, כי הייתי פוחד. צריך להיזהר כאשר תוקפים מישהו אחר ומאשימים אותו בפופוליזם. הזהירות צריכה להיות כפולה. הסיבה הראשונה היא בשל העובדה שמדובר כאן בקביעה חמורה שהרב בו מדובר אינו לגיטימי. מדובר בקביעה כאילו הוא פועל לא מתוך יראת שמיים ולא מתוך כוונה אמיתית, אלא רק כדי להיות פופוליסט. ומאיפה אני יודע זאת ? האם אני בוחן כליות ולב ? האם אני בבחינת נביא – שד' יראה ללבב ? איך אפשר לכתוב כך כאשר אין שום אפשרות, אפילו לא תיאורטית, שאדע האמנם מה שהוא כותב הוא נכון או לא ? על כן, אני נוהג שלא לכתוב דברים אלה בכלל, ולהתמודד עם הדעות ולא לקבוע את המניעים הנסתרים של הכותב.
הסיבה השניה היא שלו הייתי כותב כך והייתי אומר שהשני הוא פופוליסט, הייתי מצהיר כאילו שאני נקי מפופוליזם. זה מסוכן. שהלוא אפשר לכתוב על כל אחד שמתקיף מישהו אחר בפופוליזם בדיוק את אותו הדבר. ניתן לכתוב שאף המתקיף פופוליסט, אלא שהוא פשוט רוצה להיות פופולארי בציבור אחר. אפשר לכתוב עליו: שהוא חפץ בגיוס תמיכה ואהדה בשכבות חרדיות של הציבור; העצמת תסכולים והבטחת פתרונות פלא שאם מחמירים בהלכה – בוודאי עושים משהו נכון; הדגשה והתמקדות בנושאים הקרובים ללבן של אותן האוכלוסיות, כגון ענייני צניעות, כשרות, ומעמד הרבנים; מלחמה עיקשת במי שהוא אוהב לכנות רפורמים או מתיוונים; שימוש סלקטיבי בעמדות של הרבנים ה"פופולאריים ואי-הסתכלות על מרחב הפסיקה שלהם; האשמת החברה הליברלית בצרות רבות בחברה הדתית, וכו' וכו'.

על כן, אני נמנע מלדון במניעים של אחרים. אני בוודאי יכול להצטרף לביקורת עניינית על עמדות שונות וכדו', ואף את זה אני עושה כאמור על ידי כתיבת עמדותיי שלי, אולם אני מנסה לעסוק בטוהר הכוונות שלי ולא של אחרים.

כל טוב

כתבות נוספות