הרב אפרתי: לרב סולובייצ‘יק אין כל כך קשר לציונות הדתית

במלאת 20 שנה לפטירתו, מסביר הרב ברוך אפרתי את הפופולאריות הנמוכה לה זכתה משנתו של הרב יוסף דב הלוי סולובייצ‘יק: "הסגנון שלו מתאים לאורתודוקסיה המודרנית בארה"ב, פחות לציונות הדתית"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 31/03/13 12:35 כ בניסן התשעג

הרב אפרתי: לרב סולובייצ‘יק אין כל כך קשר לציונות הדתית

הרב ברוך אפרתי, ראש קהילה באפרת, מסביר כי בישיבות התיכוניות והגבוהות בארץ ישראל נוהגים שלא להקדיש תשומת לב מיוחדת לכתביו של הרב יוסף דב הלוי סולובייצ‘יק, זאת מפני שמשנתו והשקפתו אינם מהווים חלק מהציונות הדתית.

במלאת 20 שנה לפטירתו, טוען הרב אפרתי כי ”יש צדדים חיוביים ויש פחות (במשנתו של הרב סולובייצ‘יק - א.פ), בעיקר ביחסו ליד ה' עלינו בתקומת מדינת ישראל, ויחסו לארץ ישראל ולמדינה כפונקציה ולא כקודש“.

בתשובה שמסר בכיפה הסביר הרב אפרתי כי ”בישיבות בארץ ישראל לא כל כך לומדים את כתביו באופן מסודר, אלא את משנת הרב זצ"ל, זאת משום שסגנון החשיבה והכתיבה של הרב סולוביצ'יק מתאים יותר לאורטודוקסיה המודרנית בארה"ב ופחות לציונות הדתית, ורוב עיסוקו המחשבתי אינו נוגע ביסוד הקודש הנבואי השורה בארץ ישראל אלא בצדדים הסימבוליים יותר“.

הרב אפרתי ציין בתשובתו כי על אף הביקורת, הרב סולובייצ‘יק היה ”תלמיד חכם גדול בגמרא וירא שמיים“ וכי הוא אף המליץ לשואל כי ”אם כתביו מוסיפים יראת שמיים אצלך, תלמד, ויש בזה מעלה, גם אם לא מסכימים עם חלק מהדברים“.