הרב אבינר: למה לנסוע לאומן? חסר קברים בישראל?

שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר: והשבוע, ראש ישיבת "עטרת כהנים" ממליץ לברסלבים להישאר בארץ - "את זמן הנסיעה – כדאי להקדיש לעשיית חסד ולימוד תורה. את הכסף – לצדקה. את המאמץ – להתגבר על היצר"

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון 04/08/13 12:39 כח באב התשעג

הרב אבינר: למה לנסוע לאומן? חסר קברים בישראל?

ברכות על משיח

ש: אלו ברכות מברכים בביאת המשיח?

ת: לפי רבי חיים פלאגי: גאל ישראל. שהחיינו. חכמתו ליראיו. חכם הרזים. ולפי הגרש"ז אוירבך: שהחיינו. חכמתו ליראיו. כבודו ליראיו. חכם הרזים (שו"ת לב חיים ב מב. שו"ת מנחת שלמה ח"א בסוף. ואמר על זה הגר"ח קניבסקי: "גם מחיה המים כשיחיו את כל המתים, כדאיתא במדרש, וכדומה שגם בן השונמית כשקם בירך ברוך מחיה המתים, וכן יצחק אבינו". פרקי דרבי אליעזר פרק לא. החיד"א במחזיק ברכה או"ח ריט. והוסיף: "וברכת שהחיינו שיברכו אז תהיה חובה"! סדר יום כיפור קטן עם ביאורים מהגר"ח קניבסקי עמ' 8 - מ"צ).

ספרות ושירה

ש: האם ראוי לעסוק בספרות ובשירה?

ת: ודאי. אך מרן הרב קוק: "רק אנשי קודש ראויים להיות שרי קודש". עולת ראיה ח"ב על שיר השירים.

אשה ותפילין

ש: מה המקור לכך שבתו של רש"י הניחה תפילין?

ת: אין מקור.

ש: מה המקור שברוריה אשתו של רבי מאיר הניחה תפילין?

ת: אין מקור.

ש: מה המקור שמיכל בת שאול הניחה תפילין?

ת: עירובין צו א. אך את לא מיכל בת שאול, ומכל מקום כתוב בשולחן ערוך שאשה המניחה תפילין מוחים בידה (שו"ע או"ח לח ג), ועוד מיכל בת שאול הניחה תפילין בצנעה ולא בהפגנתיות. חוץ מהנאמר, יש גם בעיה של לא תלבש (תרגום יונתן שם). לפני שמוסיפים מצוות יש לקיים את החובה, עיין בספר מסילת ישרים. (וכן עיין דבר מעניין בכה"ח שם סק"ט, שע"פ הקבלה אין ראיה ממיכל בת שאול, שהייתה לה נשמה מיוחדת - מ"צ).

ערבית

ש: מה עדיף - להתפלל ערבית בישיבה באוטובוס לפני חצות, או בעמידה אחר חצות?

ת: אחר חצות.

מנהיג

ש: הייתי רוצה להיות מנהיג. כיצד?

ת: לך בדרך המידות הטובות והתורה, בכך תשפיע על אחרים. רמב"ם דעות ו א.

נסיעה לאומן

ש: האם כדאי לנסוע לאומן כדי לבקר קברי צדיקים?

ת: הבלי אין קברים בארץ ישראל? וכי יש צדיק בעולם שמגיע לקרסוליהם של אברהם יצחק ויעקב, שרה רבקה רחל ולאה?! (שו"ת אורח משפט קמז - מ"צ).

ש: אבל אנשים שנסעו לאומן דיווחו על תחושה עמוקה וחוויה?

ת: אין בתורה מצוה של תחושה וחוויה אלא לעבוד את ד' ולקיים מצוות. אם מתלווה תחושב וחוויה מה טוב, אבל אין זה העיקר. לכן את זמן הנסיעה - כדאי להקדיש לעשיית חסד ולימוד תורה. את הכסף - לצדקה. את המאמץ - להתגבר על היצר.

משיח - לומד תורה או תלמיד חכם

ש: האם מה שהמשיח צריך להיות הוגה בתורה כדוד אביו, רמב"ם הלכות מלכים יא ד, הכוונה שיהיה תלמיד חכם או די בזה שילמד תורה?

ת: תלמיד חכם ענק שבענקים כדוד אביו שהיה גדול הדור, קרוב למדרגת משה רבנו. רמב"ם הלכות תשובה ט ב.

תפילה ולימוד

ש: מה יותר חשוב, תפילה או לימוד תורה?

ת: לימוד, כי זה לשמוע דבר ד', ותפילה, זה לדבר אל ד', אבל אסור לבטל תפילה בשביל לימוד. זמן תפילה לחוד וזמן תורה למד. שבת י. ומי שמבטל תפילה בשביל ללמוד, הלימוד שלו לא שוה כלום. רבי אלעזר מגרמייזא מובא בבה"ט שו"ע או"ח פט (הרוקח כתב: תלמיד חכם שביטל תפילה בשביל לימודו, אפילו למד כל היום ולאחרים [=לימוד לאחרים] מעלה עליו כאילו לא למד אותו יום. בה"ט פט ס"ק יז - מ"צ).

תפילין לחילוני

ש: אני אדם חילוני לא מקיים מצוות אך הייתי רוצה להניח תפילין כל יום. יש לזה ערך על פי הדת?

ת: בודאי. ערך גדול מאוד. עיין סמ"ג עשין סוף מצוה ג. ר"ן ר"ה פ"א (שיותר חפץ הקב"ה באדם רשע שיניח תפילין מאדם צדיק, כי הם יישרו אותו. עיין סמ"ג שם - מ"צ).

נשים בבית-הכנסת

ש: האם יש מעלה אם אני מתפללת בבית-הכנסת ולא בבית?

ת: לא חייבת אבל יש מעלה. עיין ילקו"ש עקב תתעא.

גיור בלי קבלת מצוות

ש: למה חכמי דורנו מתנגדים בכל תוקף לגיור בלי קבלת מצוות, הרי יש כמה פוסקים בעבר שהקילו בזה?

ש: אלו מקרים בודדים יוצאי דופן דיעבד בשעת הדחק ואי אפשר ללמוד מהם את הסדר לכתחילה לאומה כולה. כמו שיש הבדל בשוחט באקראי ושוחט קבוע כמבואר בדרכי תשובה, בחת"ס ובכרתי ופלתי: שחיטת ולד שלא עברו עליו ח' ימים שלא סומכים על רוב, כדברי הישועות יעקב. ביטול ברוב לכתחילה בכשרות, כדברי שבט הלוי. רוב בבשר שנמצא בתוך העור, כרשב"א. ובכלל שלא לבטל איסור לכתחילה, כשו"ת חת"ס (דרכי תשובה יו"ד א ס"ק עז. שו"ת חת"ס יו"ד סי' ג. פלתי יח ו. ישועות יעקב יו"ד טז. שו"ת שבט הלוי י קכ. שו"ת הרשב"א תשס"א. שו"ת חת"ס יו"ד סי' שיט - מ"צ).

ירושה וזוגיות

ש: קיבלתי ירושה, ואני חושב שזה שלי, ועליי להחליט לבד. אשתי חושבת שזה של שנינו ועלינו להחליט יחד. מי צודק?

ת: תלוי בטיב הנישואים שהחלטתם עליו מראש: יחד או הפרדה.

עוני

ש: יש סתירה בין דברים טו ד ודברים טו יא, לא יהיו עניים ותמיד יהיו עניים?

ת: תמיד יהיו ותמיד זו תהיה עבודתנו לבטל את העוני.

צום יהושע

ש: מה זה צום יהושע?

ת: צום י"ח באייר, ל"ג בעומר, יום מלחמת העי. מוזכר בפיוט. אבל לא נפסק להלכה.

כל מה שרציתם לדעת על הרב אבינר - אבינרפדיה: כולל שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים - מעודכן כל יום!