בין ט'ז אלול לח"י אלול

בעולם החסידות רגילים לומר שחי באלול נותן חיות לחודש אלול שהיה עד הופעת החסידות חודש של עצב וחשבון נפש ובאה החסידות וחידשה כי התשובה וחשבון הנפש צריכים להיות מתוך שמחה והתרוממות רוח

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 01/09/15 11:33 יז באלול התשעה

בין ט'ז אלול לח"י אלול
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

היום טז אלול, מלאו 150 שנה להולדתו של מרן הראי"ה קוק זצ"ל. ביום חי באלול מציינים חסידים את יום הולדתם של שני המאורות הגדולים בעולם החסידות: הבעל שם טוב מייסד התנועה ואדמו"ר הזקן מייסד חסידות חב"ד.

בעולם החסידות רגילים לומר שחי באלול נותן חיות לחודש אלול שהיה עד הופעת החסידות חודש של עצב וחשבון נפש ובאה החסידות וחידשה כי התשובה וחשבון הנפש צריכים להיות מתוך שמחה והתרוממות רוח על הזכות הגדולה שניתנה לנו להיות מגלי שם ה' בעולם ואת ההבנה שאל לנו להתייאש מן הנפילות כי מתוכם אנחנו מעצימים את השיבה אל ה'. כפי שהדברים מנוסחים באגרת התשובה של אדמו"ר הזקן ( חלק מספר התניא).

אולם יש מימד נוסף לתשובה שגם הוא נותן חיות גדולה לחודש אלול וגם הוא קשור לח"י באלול. הוא יום פטירתו של המהר"ל שהיה סב סבו (שש דורות) של אדמו"ר הזקן.

המהר"ל בנתיב התשובה מלמד אותנו כי יסוד התשובה הוא בעצם יסוד החיים והוא סוד הרצון הטבוע בכל בן אנוש לתקן ולשפר את העולם כולו ,את עמו ואת עצמו. התשובה הינה תהליך כלל עולמי בו צועד העולם ואנו מצטרפים למהלך האלוקי הזה כאשר אנו פועלים לתיקון העולם. התשובה איננה רק זכות לאדם אלא התשובה היא קודם כל מהותו של העולם שנברא חסר בהיותו אסור בחבלי החומר. לכן איננה רק תיקון החטא אלא גם מהותו של הרצון לתקן את העולם.

כל היסודות הללו הבנויים על חכמת הסוד נותנים מימד עומק נוסף למושג התשובה שאיננו בא לידי ביטוי בתורת החסידות.

מימד זה של תשובה הוא היסוד לספר "אורות התשובה" של הראי"ה. ידועה מימרתו של הראי"ה שאי אפשר להבין את מהותה של התשובה ללא ההבנה שאנו חיים בתקופה של גאולה כאשר עם ישראל הולך ושב לארצו , כי הגאולה החומרית היא שלב הכרחי בתהליך התשובה הכללי של עם ישראל ושל העולם כולו.

הסתכלות זו איננה סותרת כמובן, את מושג התשובה במשנת החסידות אלא נותנת מבט עמוק יותר להבנת מושג התשובה.

על כן ראוי לנו לזכור שיחד עם החיות שנתה החסידות לחודש אלול ולמושג התשובה כולו ,ישנו רובד עמוק ויסודי יותר המתגלה לנו בתורת המהר"ל שנפטר בחי באלול ובהרחבה גדולה יותר ובצורה עכשווית יותר בתורתו של מרן הראי"ה קוק שאף הוא נולד בסמיכות לחי באלול וגם נתעלה לבית עולמו בג' אלול.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן