אריק אינשטיין ז"ל היה אמן גדול, לא דמות מופת

הרב עמיחי גורדין מבקש להחזיר אותנו לפרופורציות: איינשטיין אכן היה אדם טוב וישר, ששיריו המשובחים והאין סופיים מלווים רבים מאיתנו - אבל יצירתו לא הפכה אותו לדמות מופת

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 04/12/13 11:42 א בטבת התשעד

אריק אינשטיין ז"ל היה אמן גדול, לא דמות מופת
יחצ, צילום: יחצ

הדלת הפתוחה בפני הטוב והיפה שבתרבות הישראלית, חייבת להיסגר כשהטוב מתחלף בריקנות וזוהמה. אסור לדחות את הטוב שבתרבות הישראלית - אסור גם לקבל אותו ככתבו וכלשונו. הקשר לתרבות הישראלית מחייב איזונים דקים וקשיחים.

עם פטירתו הוצג אריק איינשטיין כדמות מופת. לא מיניה ולא מקצתיה. גם כותב שורות אלו הרגיש צער על פטירתו של אריק איינשטיין. צער על אדם ששיריו ליוו אותנו שנים רבות. צער על אדם ששיריו שידרו הרבה טוב וחסד ואהבה, וכשטוב וחסד הולכים לבית עולמם זה עצוב. עצוב מאוד.

אבל, עם כל הכבוד וההערכה לשיריו ולפועלו, אריק איינשטיין אינו דמות מופת. איינשטיין אכן היה אדם טוב וישר, ששיריו המשובחים והאין סופיים מלווים רבים מאיתנו. אבל יצירתו לא הפכה אותו לדמות מופת. גם לא ל'מרן'.

***

באריק איינשטיין היו צדדים מרשימים מאוד וצדדים אחרים של ריקנות וסתמיות כואבת. כשאדם יודע בעל פה את שמות כל הזוכים בריצת 100 מטר מאולימפיאדת 1896 ועד היום, זה לא מרשים. כשאדם מוערך משקיע את מרבית זמנו ומרצו במחשבה ודיון על קבוצות כדורגל וכדורסל זה גם לא מרשים. לא בשביל זה הגענו לעולם.

אבל, היו באיינשטיין גם את הצדדים המרשימים שחסרים היום עד מאוד בנוף שלנו. אין ספק שמדובר בתופעת טבע נדירה. התפוקה שהאיש הוציא אינה מתקבלת על הדעת. 50 דיסקים משובחים עם שירים שלא נגמרים. איך עושים את זה?

***

כשרון טבעי יש להרבה אנשים, אבל כשרון טבעי לא מספיק. בצד הכישרון הזה ישנם תכונות חשובות אחרות שתרמו תרומה קריטית להצלחת התופעה המדהימה שנקראת 'אריק איינשטיין'. ננסה לעמוד על חמש מהן.

***

צניעות וחוסר אגו - אריק איינשטיין לא החזיק מעצמו. על אף שלאיש היה הרבה במה להתגאות, הוא לא התייחס לעצמו יותר מדי ברצינות. העובדה שלא היה לו אגו אפשרה לו לשתף פעולה עם טובי הכישרונות המוזיקליים בארץ, בלי לחשוש שהם יאפילו עליו.

אמנים רבים חוששים מאמן אחר שיופיע לצדם ויאפיל עליהם. חוששים שישכחו מי כאן ה'בוס'. עושה רושם שאת איינשטיין זה פשוט לא עניין.

חשוב לזכור שבסופו של יום, הבמה שנתן לאחרים לא פגעה בכבודו אלא רק העצימה אותו. האנשים הכישרוניים שעבדו איתו העצימו את הצלחתו לטווח רחוק. 'כל הבורח מהכבוד - הכבוד רודף אחריו'.

***

אותנטיות - 'הדבר הכי בולט שהוא נתן לדור שלי', סיפר יוני רכטר, שעבד איתו שנים רבות, היה 'דמות ראשונה אותנטית... שדיברה אמת ואמרה 'תהיה אתה'. במובן הזה הוא היה משהו חדש...'. בניגוד לשירי ארץ ישראל היפה, שלוו בהרבה פאתוס, איינשטיין שר ללא דביקות יתר או הפרזה. לאמת הפשוטה היוצאת מהלב, ללא תוספת ווליום וקלישאות, יש כוח להיכנס ללב.

***

איזונים ושיווי משקל - עלי מוהר אמר עליו שהוא ידע 'להיות בתוך השיר עד כלות, אך בה בשעה גם לעמוד איכשהו מחוצה לו, במרחק מה, כמתבונן'. בשיריו של איינשטיין אין טוטאליות. אין מוחלטות. הוא נכנס לתוך השיר בלי לאבד את שיווי המשקל. גם וגם.

חז"ל מספרים על הכותים שכל מצוה שהחזיקו בה הקפידו עליה יותר ממה שהקפידו היהודים. חז"ל סלדו מהטוטליות של הכותים שלא השכילו לאזן בין המצוות ובין הערכים. חז"ל לא סבלו את הידורי המצווה של הכותים שדרשו מילדים רכים בימים להתענות ביום הכפורים.

יש בעולם ערכים רבים. צריך לתת לכולם מקום. לכולם. סוד האיזון הוא מפתח רב חשיבות בכל תחום שהוא, בין שכל לרגש, בין תורה לחיים, בין עבודה למשפחה.

***

התחדשות - זמרים גדולים רבים קמו ונפלו. זמרים שמצליחים לאורך זמן הם זמרים שמתחדשים. אסור למחזר את מה שעשינו אתמול.

לפני שנים רבות, בבוקר שמחת תורה אצלנו בישיבה, ניסו הבחורים לחזור על ניגון ששרו בלילה. אך הניגון, שרק אמש הרעיד לבבות, לא הצליח להתרומם. הרב עמיטל זצ"ל חייך אז והסביר לנו שאי אפשר לשחזר. 'אל תחקו אף אחד - אפילו לא את עצמכם'.

'בכל יום יהיו בעיניך כחדשים'.

***

התמדה ונחישות - עבודה קשה, עד הסוף. 50 שנות יצירה, 50 אלבומים. כל מילה נוספת מיותרת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן