"אבינו מלכנו, הזמן זווג ראוי והגון לכל מי שצריכים למצא את זווגם"

ד"ר יעל לוין חיברה לפני כשנתיים תפילת אבינו מלכנו אודות הרווקים וכעת מביאה אותה בשנית. "חיבור בתי התוספת בא על רקע ההכרה שישנן תופעות בנות זמננו שאינן באות לידי ביטוי בנוסח הקיים"

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 05/10/14 16:45 יא בתשרי התשעה

"אבינו מלכנו, הזמן זווג ראוי והגון לכל מי שצריכים למצא את זווגם"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

קראתי בעניין את המאמר בעניין נוסח התפילה בעניין רווקות מאוחרת שחיבר הרב אבי גיסר כתוספת ל"אבינו מלכנו", שנאמרה בתפילת נעילה ושנוסחה היא: "אבינו מלכנו שמע תפילת יחידים והושיבם בית". בכתבה נכתב עוד כי הוא מופתע מכך שעוד לא הוסיפו את התפילה הזו.

והנה, אני תמהה מעט על דבריו אלה. לפני כשנתיים חיברתי בתי תוספת לתפילת "אבינו מלכנו", יחידה בת חמש תפילות, והראשונה שבהן מתייחסת לתופעה של הקושי בימינו למצוא בן זוג. מאמר נרחב על בתי התוספת הללו התפרסם אשתקד במוסף ראש השנה של "מקור ראשון", "'אבינו מלכנו': תפילה ותוספת". במקומות שונים החלו לומר נוסח זה כבר בראש השנה תשע"ד, והתפילות הופצו גם לקראת ראש השנה ויום הכיפורים תשע"ה.

חלקו הראשון של המאמר "'אבינו מלכנו': תפילה ותוספת" מביא את הרקע ההיסטורי של התפילה. בספרות הראשונים והאחרונים נודע מגוון רחב של נוסחאות לגבי תפילה זו, וכן היו נוסחאות פרטיות בקהילות יהודיות ספציפיות. דבר זה מלמד שהנוסח לא היה קבוע אלא נזיל, ושלא מדובר בתפילה שמניין תיבותיה נתקדש, כגון ברכת "ברוך שאמר" ותפילות נוספות. המאמר הנזכר מציג לאחר מכן את נוסחאות בתי התוספת עם הסבר מרחיב לגבי המקורות שעליהן נשענת כל אחת מהיחידות.

חיבור בתי התוספת בא על רקע ההכרה שישנן תופעות בנות זמננו שמצד אחד אינן באות לידי ביטוי בנוסח "אבינו מלכנו" הקיים, ומצד שני חיוני לשבצן ולתת להן ביטוי ליטורגי. כך כתבתי שהנוסח המחודש כולל חמש בקשות קצרות בעניינים אקטואליים הניצבים בקדמת סדר היום הדתי והחברתי במדינת ישראל. שלוש הבקשות הראשונות עוסקות בזיווגו של אדם, והן ערוכות בעיקרו של דבר לפי סדר כרונולוגי של מעגל החיים. בקשה נוספת עניינה שחרור שבויי צה"ל, והבקשה האחרונה היא תפילה לפריסת שלום על ישראל ולהמשכת שלום בעולם כולו. בתי התוספת אמורים להיות נישאים לאחר "אבינו מלכנו, מלא אסמינו שבע".

וזה לשונן:

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, הַזְמֵן זִוּוּג רָאוּי וְהָגוּן לְכָל מִי שֶׁצְּרִיכִים לִמְצֹא אֶת זִוּוּגָם.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, פְּקֹד לְכָל חֲשׂוּכֵי בָנִים בְּזֶרַע שֶׁל קַיָּמָא.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, הַתֵּר אֶת כָּל הָעֲגוּנִים וְהָעֲגוּנוֹת מִכִּבְלֵיהֶם.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, קְרָא לַשְּׁבוּיִים דְּרוֹר וְהוֹצֵא מִמַּסְגֵּר אֲסִיר.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, שִׂים שָׁלוֹם בֵּין כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וְהַמְשֵׁךְ שָׁלוֹם בָּעוֹלָם.

באשר לתפילה בעניין מציאת הזיווג כתבתי מפורשות כי "תפילה בנושא זה יפה להיאמר תמיד, אולם היא נצרכת במיוחד על רקע המציאות בחברה הישראלית בכלל, ובציבור הדתי לאומי בפרט, של עליית גיל הנישואים".

כמו כן, הוספתי לעמוד על מקורות הנוסח וציינתי שהיא שואבת את השראתה ממקורות אחדים. הביטוי "וְתַזְמִין זִוּוּג רָאוּי וְהָגוּן" מיוסד על אופני התבטאות המצויים בקטע הפתיחה של התפילה הקלאסית למציאת בן זוג בקיצור שני לוחות הברית לרבי יחיאל מיכל עפשטיין, תפילה שיוחסה במשגה לרבי ישעיה הורוויץ, בעל שני לוחות הברית, עצמו. תפילה זו נדפסה במהדורה השנייה של קיצור שני לוחות הברית, שיצאה לאור בשנת תנ"ו (1696). המילים בחלקה השני של הבקשה למציאת הזיווג ב"תְּפִלָּה לָאִשָּׁה לְאַחַר טְבִילַת מִצְוָה", "לְכָל מִי שֶׁצְּרִיכִים לִמְצֹא אֶת זִוּוּגָם", מיוסדות על קטע תפילה למציאת הזיווג בליקוטי תפילות: "ותעזור לכל ישראל הצריכים למצוא זווגם שיזכה כל אחד למצוא זווגו באמת מהרה". ניסוח כיוצא בזה מצוי בתפילה נוספת בליקוטי תפילות: "ותעזור לכל עמך בית ישראל ולכל יוצאי חלצינו. לכל מי שצריך למצוא זווגו. שתזמין לו זווגו ההגון לו מן השמים".

אציין עוד כי תוכן הבקשות המובאות בבתי התוספת המוצעים ל"אבינו מלכנו" משולב בקטע של תפילה שחיברתי בה בעת בשנת תשע"ב, "תְּפִלָּה לָאִשָּׁה לְאַחַר טְבִילַת מִצְוָה". תפילה זו היא חלק ממחזור של שתי תפילות לטבילה, הראשונה שבהן היא "תְּפִלָּה לָאִשָּׁה קֹדֶם טְבִילַת מִצְוָה". בתפילה זו מצויה גם בקשה נוספת למניעת אלימות במשפחה, שלא נכללה בנוסח המאמר ב"מקור ראשון". הבחירה לכלול את התחינות הללו בתפילה לאחר הטבילה באה על רקע מקורות מובהקים שיש בידינו ולפיהם שעת הטבילה היא עת רצון. ביאור כל אחד מהמוטיבים והרחבה בעניין זה נמצא גם בחוברת "תפילות לטבילה" פרי עטי שיצאה לאור בחנוכה תשע"ד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן