תפילות רשות לבחירות לכנסת ה-21

יעל לוין כינסה יחדיו את התפילות השונות שהתחברו לאמירה בהקשר לבחירות האחרונות לכנסת

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 11/04/19 11:03 ו בניסן התשעט

תפילות רשות לבחירות לכנסת ה-21
צילום: shutterstock

מאמר זה מוקדש לתיעוד תפילות הרשות שהותוו להיאמר בהקשר לבחירות לכנסת ה-21. מצד אחד, התחברו תפילות חדשות לקראת הבחירות הנוכחיות, ומצד שני, נודע גם שימוש חוזר באחדות מהתפילות שהופצו במערכות בחירות קודמות. יש מהתפילות שיועדו להיאמר בידי הציבור בכללו, ויש גם שהתנסחו תפילות אישיות. בדברים אלה אתייחס לכלל המידע שמצאתי הנוגע לכל החוגים. המאמר הנוכחי נכתב למחרת הבחירות; לא ניתן היה לכותבו קודם הבחירות כיוון שחלק ניכר מהנוסחאות פורסם ביום הבחירות גופו. 

התעניינותי בתפילות שנתחברו לקראת מערכות בחירות בארץ החלה ביום הבחירות לכנסת ה-19, שהתקיימו ב-22 בינואר 2013. בבוקרו של יום זה מצאתי תפילה לבחירות שהועלתה לאתר הספרייה הלאומית, ובאתי לכתוב עליה מאמר שהתפרסם בו ביום ("תפילה נאה לומר לפני ההצבעה בבחירות", אתר כיפה, 22 בינואר 2013). לקראת הבחירות לכנסת ה-20, שהוקדמו והתקיימו ב-17 במארס 2015, הכנתי מאמר שנדרש לתפילות שהתחברו לקראת הבחירות לכנסת, החל מהבחירות לכנסת ה-16 שנערכו ב-28 בינואר 2003 ועד לכנסת ה-20 ("לקט תפילות לבחירות לכנסת", אתר כיפה, 17 במארס 2015). מדובר בכמות נכבדה ומרשימה של תפילות רשות שהתנסחו לכבוד מאורעות אלו. כן חיברתי מאמר המכנס את התפילות שהתחברו לקראת הבחירות המקומיות שנערכו ב-30 באוקטובר 2018 ("תפילות לבחירות לרשויות המקומיות 2018", אתר כיפה, 7 בנובמבר 2018). 

באשר לבחירות לכנסת ה-21 ראוי להקדים ולומר כי כמות התפילות החדשות שהתחברו לקראת מאורע זה, קטנה משמעותית בהשוואה לאלה שהתחברו לקראת הבחירות לכנסת ה-20. נתייחס עתה תחילה לתפילות שנעשה בהן שימוש חוזר במערכת הבחירות הנוכחית. כך הרב שמואל אליהו פרסם בדף הפייסבוק שלו ב-8 באפריל 2019 בלילה "תפילה לפני הליכה לבחירות" פרי עטו, והיא התפרסמה ביום הבחירות עצמו גם באתר "כיפה". תפילה זו זהה לנוסח התפילה שפרסם הרב לקראת הבחירות לכנסת ה-20. עם זאת צריך לומר שהיא הופצה באותה עת בעלון "קול צופיך", גיליון שבת פרשת ויקהל-פקודי תשע"ה, עם קטע מקדים הפותח בנוסח "לשם ייחוד" ועם נוסח פתיחה מעט שונה בהמשך. הרב שמואל אליהו עמד בשיעורו השבועי שהתקיים ביום שני בלילה, ערב הבחירות הנוכחיות, על חשיבותה של ההצבעה בבחירות.

גילת אביטל יוסף הפיצה בדף הפייסבוק שלה בצהרי יום הבחירות את "תפילה לקראת הבחירות", שהוא קטע מתוך "ליקוטי תפילות", תפילה קה, מהמילים "רַחֵם עָלֵינוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָעֲצוּמִים בְּכָל עֵת שֶׁתָּקִים עָלֵינוּ מֶלֶךְ חָדָשׁ" ועד למילים "וְתָבִיא לָנוּ אֶת מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן". זאת למרות שלפי פשט לשון התפילה מדובר במלך שאיננו יהודי בזמן שישראל שרויים בגלות. והנה, תפילה זו הופצה כבר לקראת הבחירות לכנסת ה-17 שהתקיימו ב-28 במארס 2006.
אסטבן גוטפריד, אחד משני מייסדי "בית תפילה ישראלי" בתל אביב, הפיץ לקראת הבחירות הנוכחיות באתר האינטרנט של קהילה זו ובדף הפייסבוק שלו "תפילה לבוחר/ת טרם הבחירות". תפילה זו התחברה בנוסח ראשוני לקראת הבחירות לכנסת ה-18 שהתקיימו ב-10 בפברואר 2009, ובנוסח הנוכחי המעודכן יותר הופצה לקראת הבחירות לכנסת ה-19 וכן לקראת הבחירות לכנסת ה-20.

נוסחי תפילה חדשים
אפשר להצביע על נוסחי תפילה חדשים אחדים שהתחברו לקראת הבחירות לכנסת ה-21, ונזכירן בעיקר לפי הסדר הכרונולוגי של חיבורם או של פרסומם. כותבת שורות אלה חיברה כחודש וחצי לפני הבחירות "תפילה לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת" (אתר כיפה, יום חמישי, 28 בפברואר 2019). תפילה זו מבטאת את הערכים של אדם דתי-לאומי הנמנה עם המחנה הלאומי. יש בה הידרשות לסוגיות מרכזיות הניצבות על סדר יומם של מדינת ישראל ושל הציבור הישראלי.
לקראת שבת פרשת תזריע, השבת האחרונה לפני הבחירות הנוכחיות, קרא הרב זלמן ברוך מלמד לשנות את נוסחו של הקטע הראשון של התפילה לשלום המדינה. וזו לשון הפיסקה הנדונה בהתאם להצעתו: "אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת-יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ. הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, הַעֲמֵד בְּרֹאשָׁהּ אַנְשֵׁי חַיִל, יִרְאֵי אֱלֹקִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת שׂוֹנְאֵי בָצַע וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ אֲלֵיהֶם וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ". דבריו אלה פורסמו מעל במות אחדות, לרבות בעיתון "בשבע" (גיליון 839, 4 באפריל 2019, עמ' 63).
כמו כן יעל שבח ייחדה לקראת הבחירות את הקטע האחרון של מאמרה "לבחור נכון" בגיליון פרשת תזריע של עיתון "שביעי" (גיליון 350, 5 באפריל 2019, עמ' 8) לנוסח תפילה אישי קצר, בכותבה כלהלן: "אז אסיים בתפילה, שה' ינחה דעתי לבחור נכון, ושישלח חן ושכל טוב לכל אותם שליחי מצווה המשמשים בקודש ומקרבים באופן מעשי את גאולתנו המיוחלת. ושנזכה תמיד לבחור בטוב".
תנועת ש"ס הפיצה לקראת הבחירות הנוכחיות מחזור של שתי תפילות חדשות שהתחברו בידי הרב דוד יוסף; תפילה לפני ההצבעה ותפילה אחרי ההצבעה. נוסחי התפילות נדפסו על גבי קופסה המכילה שני נרות. התפילה לפני ההצבעה מציינת שהמתפלל בא למלא את רצונו ולהצביע עבור המפלגה שייסד. בזכות זו הוא מבקש שהרב עובדיה יעתיר בשבילו לפני שוכן מעונה שימלא את כל משאלותיו לטובה. התפילה לאחר ההצבעה מציינת שהאדם, בבחרו עבור מפלגת ש"ס, עשה את רצון ה' באהבה ובשמחה כדי להגדיל תורה ולהאדירה, והאדם מבקש בזכות זאת שזכותו של הרב עובדיה תעמוד לו שיתקיימו כל הברכות שבתורה. עם זאת, צריך לומר כי הפצת קופסה זו נאסרה על ידי וועדת הבחירות המרכזית ב-8 באפריל בבוקר, בעקבות עתירה שהגישה מר"צ נגד מפלגת ש"ס.
בבוקרו של יום הבחירות פרסם הרב יוסף אלנקווה בעמוד הפייסבוק שלו נוסח תפילה חדש הנושא את הכותר "תפילת הבוחר". וזו לשונה:
רבונו של עולם הבוחר בתורה הקדושה.
הנני מבקש ומאמין שיבוא היום 
משיח בן דוד שיגאלנו ויבנה לנו את בית המקדש במהרה בימינו.
ואם חלילה יתמהמה משיח צדקנו 
תן בליבי עצה טובה ואבחר במפלגה טובה למען תורתך הקדושה בעד עמנו וארצנו.
ונזכה שיעמוד ראש ממשלה טוב וראוי
ויהי רצון שראש הממשלה הנבחר שרי הממשלה וחברי הכנסת 
יהיו נאמנים וטובים ומוכשרים לתורתינו הקדושה.
ויעזרו לחולים ולמוגבלים לערים ולעיירות לכל דבר שבקדושה להוסיף אומץ ובריאות פרנסה טובה דירות נאות בכל הנצרך לעמך ישראל.
השקיפה ממעון קדשך וברך את עמך ישראל ואת האדמה אשר נתת לנו.
הרב ירוחם שמשוביץ', ר"מ בישיבת חורב, פרסם בבוקרו של יום הבחירות בעמוד הפייסבוק שלו את נוסח התפילה הקצר הבא: "הריני מוכן ומזומן לקיים מצוות 'ובחרת'", והוא הוסיף לכתוב: "יש שיאמרו אפילו: בחיים למען תחיה אתה וזרעך". הוא צירף לדבריו מילים בדבר הזכות והחובה כאחד ללכת ולבחור, והמליץ לבחור עבור הבית היהודי.
הרבנית דבורה עברון העלתה לעמוד הפייסבוק שלה בבוקר יום הבחירות את נוסח התפילה הבא: "יהי רצון מלפניך, שתברך את עמך ישראל בבחירות טובות, בחירות של חכמה ואהבה, בחירות של ערבות וחמלה, בחירות של חסד ויושרה, בחירות בהן יתגלה הטוב בעם הזה ובאזרחי ואזרחיות המדינה המופלאה הזאת. בחירות שלא יהיו בהן בושה וכלימה. שאתה שלום ושמך שלום, והאמת והשלום אהבו. אמן כן יהי רצון". עברון תמכה גלויות לכל אורך הדרך במפלגת העבודה. 
ביום הבחירות הופצה במקומות אחדים במרשתת, בעמוד פייסבוק ובפורום, תפילה מאת כותבת אלמונית. התפילה נושאת את הכותר "תפילה להגיד ביום הבחירות", או "תפילה ליום הבחירות":
אנא, ריבונו של עולם!
עזור לבניך, לעם ישראל אהוביך; לבחור במנהיגים,
שיפעלו לטובת עם ישראל
בין מדעתם ובין שלא מדעתם, ברוחניות ובגשמיות, 
למען יתקדש שמך בעולם; 
וזכנו במהרה למנהיגי אמת כמרדכי ואסתר וכמשה רבינו ע"ה 
וזכנו למלכות משיח בן דוד ולגאולה שלימה.
הרב רן שריד כתב בדף הפייסבוק שלו ב-6 באפריל כי נכנסנו "לשלושת ימי הבחירות". הוא ציין כי אלה הם ימים גורליים, במיוחד על רקע תוכנית המאה של טראמפ. לפיכך צריך להתכונן אליהם באמצעות דורון, תפילה ומלחמה. כוונתו בעניין הדורון היא להסעתם של בוחרים לקלפיות בערים סמוכות על ידי בעלי רכבים, תוך ניסיון לשכנעם להצביע עבור "ימין מאמין. ימינה מנתניהו. או טב, או נ, או ג, או שס, בדיעבד גם ז". ההיבט של המלחמה הוא להתנדב בשכנוע, טלפונים, פוסטים, שיתופים, תגובות - מה שיעיל! ובכל הכוח וההתלהבות". לדידו, התפילה היא העניין המרכזי שאליו יש להפנות את תשומת הלב. כלשונו: "העיקר: העיקר: בגלל שהשיקולים הפעם מורכבים, העיקר להשתמש בכלי שאין כל כך לצד הפחות מתפלל: ביום שני כדאי להתאסף בקבוצות או ביחידים ולהתפלל לשלום ארץ ישראל, שיעמדו מנהיגים טובים שישמרו על ארצנו ויקרבו את הגאולה, ללא כאב וללא ייסורים, ויגבירו אור השם בעולם. מי שיכול - יקבל תענית. נסיעות לכותל - זה רצוי וגדול. העיקר - תפילות. גם ביום שלישי, מי שלא עובד - יתפלל וירבה תחינה להעמדת מנהיגים טובים לעמנו".
יש לציין עוד כי איתמר בן גביר אמר לאחר הצבעתו בבוקר הבחירות: "הבוקר הזה הוא בוקר של תקווה, בוקר של תפילה לעם ישראל. אני הולך לכנסת למען ילדינו, למען עתידנו ועמנו. מגיל 14 אני פועל למען עם ישראל ואני מקווה שעם ישראל יתן לי את האמון להילחם בשבילו מהכנסת למען ארץ ישראל, עם ישראל לפי תורת ישראל".
בהקשר לנושא של תפילות הקשורות לבחירות לכנסת ה-21, מעניין להזכיר נוסח תפילה שחיבר הרב אבינדב אבוקרט, רבה של קהילת אברהם יגל בגבעת שמואל, ושפורסם בעמוד הפייסבוק שלו ב-11 במארס. זו אינה תפילה ליום הבחירות עצמו, אלא בקשה המעמידה במוקדה את מערכת הבחירות כעניין שממנו ראוי להפיק מוסר השכל:
אלוהי,
זכני שאאמין בתורתך כמו שאנשי זהות מאמינים במצע שלהם
זכני שאאמין בצדיקים כמו שאנשי הליכוד מאמינים בנתניהו
זכני שאאחוז במידת השתיקה כמו שראשי כחול לבן מתעטפים בשתיקה
זכני שאאמין בגאולתך כמו שאנשי מרצ מאמינים שיהיה שלום
זכני שאתאהב במצוותיך כמו שאנשי הימין החדש מאוהבים בצבא
זכני שאבטח בחסדיך כמו שאנשי הבית היהודי בטוחים בעצמם
זכני לבחור בך ושלא יאחוז בי פחד משום חסימה. 

תפילות המועמדים לכנסת במקומות הקדושים
בחלק זה אתייחס לתפילותיהם של המועמדים לכנסת עצמם לקראת יום הבחירות, בעיקר לפי סדר כרונולוגי. והנה, כבר בבוקרו של היום הקודם לבחירות, אריה דרעי התפלל תפילת שחרית במנהרות הכותל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע להתפלל בכותל עם רעייתו שרה בלילה שלפני הבחירות. 
ביום הבחירות עצמו הגיעו כמה וכמה מועמדים לכותל המערבי כדי לשאת תפילה. כך מועמדי איחוד מפלגות הימין, יונתן דובוב ועידית סילמן, הגיעו להתפלל בכותל בשעות הבוקר. ניר ברקת הגיע אף הוא בשעות הבוקר לכותל לשאת תפילה. הרב רפי פרץ הגיע לכותל המערבי בצהרי יום הבחירות, התפלל מנחה שם והתבטא בין היתר באומרו כי הוא "'מתרגש מאוד להיות בכותל, שריד בית מקדשנו, לדעת שאנחנו נאמנים לחזון של ירושלים בירת הנצח, לעיר שחוברה לה יחדיו, עיר העושה כל ישראל חברים, אנחנו נישאר נאמנים לדרך, לחזון, לתורה ולאמונה שלנו'". הוא הוסיף לציין: "'אנחנו את חלקנו עשינו, עכשיו ה' הטוב בעיניו יעשה'" (בתאל קולמן, "איחוד הימין: ההערכה האופטימית פגעה בנו", אתר מקור ראשון, 9 באפריל 2019).
בבוקרו של יום הבחירות התפלל אריה דרעי תפילת שחרית עם הרב דוד יוסף, הדיין הרב ציון בוארון ופעילים נוספים על ציונו של הרב עובדיה יוסף. לאחר התפילה אמר הרב דוד יוסף כי "יהודי ספרדי צריך להצביע ש"ס, זאת צוואתו של מרן". כמו כן, רבני תנועת ש"ס הורו לקיים בערב יום הבחירות תפילה בכותל ביום הבחירות עצמו בשעה עשר בבוקר, על רקע סקרים אחרונים שפורסמו ואשר צפו שהמפלגה תקבל חמישה מנדטים בלבד. יצוין עוד כי סגן שר החינוך מאיר פרוש בחר לפתוח את יום הבחירות בתפילת שחרית בציון הרשב"י במירון.