שני מעשים ברווקים - דרך ספרי בראשית ושמות

לקראת סוף ספר בראשית ותחילתו של ספר שמות, שני סיפורי מעשיות דרך שמות הפרשות, שנוגעים בעולם הרווקות

חדשות כיפה יעל לוין 18/12/20 10:15 ג בטבת התשפא

שני מעשים ברווקים - דרך ספרי בראשית ושמות
רווקות, צילום: שאטרסטוק

לפני כשנה חיבר עידן סן מירושלים מעין אגדה בנושא מציאת הזיווג, כשהוא משלב בתוכה לפי הסדר את כל פרשיות ספר בראשית. זהו סיפור של חיפוש הזיווג, מציאתו ונישואי בני זוג, ומוטיב אחרון זה תואם למעשה עלילות של אגדות עם. ככל הידוע, זהו שימוש ראשוני וייחודי בתבנית ספרותית זו. 

וזה נוסח הדברים שכתב עידן סן בגרסה מעודכנת (בעריכתי):

"בראשית" היו רווקים ורווקות שטרם מצאו את זיווגם.

ולא היה להם כה "נח" במצבם זה. 

ויהי האחד שמו אברהם, ויאמרו לו הוריו "לך לך" אל הביצה הירושלמית.

ובבואו ירושלימה "וירא" רב נודע בישראל, ויעתיר עליו ברכות לרגל דרכו החדשה. 

ולא ארכו הימים וישמע על בחורה מצוינת ויבוא לחקור ולברר את "חיי שרה".

ואלה "תולדות" הזיווג הזה. 

"ויצא" אברהם לדייט עם שרה הנזכרת ותשא חן וחסד לפניו.

"וישלח" מעליו את מחשבותיו לפיהן לעולם לא ימצא את שאהבה נפשו.

ויינשאו השניים "וישב" אברהם עם שרה בביתם הנאה וישמחו זה בזה.

ויהי "מקץ" שנה והבורא יתברך זיכה אותם בילד מתוק.

"ויגש" לכותל לשאת תפילת הודיה. ויוסף הקב"ה לברכם בבנים ובבנות.

"ויחי" אברהם עם אשתו בטוב ובנעימים עד זקנה ושיבה.

כשהתוודעתי ליצירה זו, בנוסח מוקדם יותר, סברתי כי קיים מקום לנסות ולחבר יצירה דומה שתהא מוסבת על הפרשות של ספר שמות. ואמנם עלה בדעתי רעיון ובאתי לחבר נוסח של אגדה המתייחס לספר זה.

בהתאם לאופיה של היצירה ולהיקפה, זהו סיפור של פגישה בלבד, ולא סיפור שמוסיף לגולל את מה אירע לאחר מכן. זאת לפי האפשרויות הצורניות, וכן בהמשך להתנסחות של עידן סן, האגדה שייסדתי כתובה מנקודת מבטו של בחור המצוי בדייטים. 

וזו גרסת המעשה פרי עטי בנוסח מעודכן קמעה:

ואלה "שמות" מועמדות לשידוכים שהועברו אליי, אנוכי הרווק.

"וארא" אני פלוני, כי פלונית נראית מתאימה

ואומר ביני לביני, "בא" וצא עמה.

ויהי "בשלח" אליה בקשת חברות בפייסבוק, ותיעתר ותתרצה, ונצא לדייט.

ואשלם עליה במסעדה, ו"יתרו" של החשבון, הוא הטיפ, ותשלם היא.

בארוחה ותספר כי ב"משפטים" עוסקת היא, ותסייע חינם להתיר עגונה,

ואודה לה על "תרומה" נאה זו לחברה. 

ובצאתנו ו"תצוה" ותפקוד עליי לפתוח את הדלת בעבורה...

והנה, ויהי "כי תשא" את עיניה ברחוב ותרא חבורת חברים

"ויקהל" כל הקהל הלזה לראות מקרוב עם מי פלונית יוצאת.

ואלה "פקודי" קבוצה זו, עשרה במספר, ונברכם כי ימצאו את זיווגם.

באופן אופטימלי עלה על דעתי לאחר מכן להמשיך ולחבר מעשים דומים על שמות ספרי ויקרא, במדבר ודברים, ואולם באופן מעשי לא מצאתי את הדרך לעשות כן. מבחינה זו שמחתי כי למצער עלה בידי לחבר מעשה שהוא מקשה אחת בעל קוהרנטיות על פי תוכנו על ספר שמות.

ואולם מכל מקום, אין זה אומר שלא יימצא בעל יצירה ומעוף שיוכל לטוות חוטים מקשרים בין שמות הפרשות של ויקרא, במדבר או דברים לבין עולם הרווקים והרווקות.

אנו ניצבים עתה לקראת סוף קריאת ספר בראשית וכן לקראת סוף חנוכה. ידוע שיומה האחרון של חנוכה נושא בחובו סגולות רבות, ובכלל זה סגולות הנוגעות למציאת הזיווג. לכן גם נראה עתה מתאים להביא כאן את היצירות הללו.