הפרשה בקולנוע - כי כבד פה וכבד לשון אנכי

משה, העניו מכל אדם, לא היה נואם גדול אלא רועה צאן פשוט. ענייני ההנהגה לא היו מתאימים כל כך לאופיו הצנוע ולכן היה זקוק לעבור תהליך בו ילמד לנצל את כח הדיבור כדי לייצג את הקב"ה בפני העם ובפני פרעה

חדשות כיפה דורון צ׳יטיז, המכללה האקדמית הרצוג 08/01/15 20:31 יז בטבת התשעה

הפרשה בקולנוע - כי כבד פה וכבד לשון אנכי
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בפרשתנו אנו פוגשים במשה רבינו ובתחילת דרכו כמנהיג העתידי של עם ישראל. אחרי התגלות ה' למשה בחורב, שכללה הבטחה של ה' להצלה משעבוד מצרים וכניסה לארץ המובטחת, משה מסרב לשליחות המיועדת לו. הוא טוען "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם, גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ, כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי". מה פשר דברי משה אלה? ישנם פירושים רבים לדברי משה ולטענת חוסר יכולתו למלא אחר שליחות ה'. רש"י מסביר שמשה היה מגמגם: "בכבדות אני מדבר". לעומתו, הרשב"ם טוען שהקושי של משה היה קושי לשוני: "איני בקיא בלשון מצרים", ומוכיח זאת מספר יחזקאל. רשב"ם אינו יכול לסבול פירוש בו משה היה מגמגם, ושואל "וכי אפשר נביא אשר ידעו ה' פנים אל פנים וקיבל תורה מידו לידו היה מגמגם בלשונו?". האבן עזרא מקשה על רשב"ם, ומסביר שמשמעות 'איש דברים' היא "יודע לדבר צחות שאיננו מתעכב בלשונו בדברו או מגמגם או שיכבדו על פיו אותיות ידועות". לראב"ע לא הפריע שמשה יגמגם. תשובת ה' למשה אולי יכולה לרמז יותר על כוונת הדברים. "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו, מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם, אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם, אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'."

בכל אופן, משה היה זקוק לעזרת ה' ולעזרת אהרן, שנאמר עליו: "וְהָיָה הוּא יִהְיֶה לְּךָ לְפֶה". שד"ל אף מסביר שמשה, העניו מכל אדם, לא היה נואם גדול אלא רועה צאן פשוט. ענייני ההנהגה לא היו מתאימים כל כך לאופיו הצנוע ולכן היה זקוק לעבור תהליך בו ילמד לנצל את כח הדיבור כדי לייצג את הקב"ה בפני העם ובפני פרעה. ניתן לראות שתהליך זה התיים בהצלחה מסחררת, באופן שיכל משה לנאום את כל ספר דברים בפני עם ישראל. בין אם הקשיים שהתגבר עליהם משה היו קשיים ביכולת הדיבור, ובין אם היו הם קשיים בנאום בשל חוסר נסיון או יכולת (שלא כמו יהודה, שנאם את אחד הנאומים המרגשים והקולחים ביותר בתנ"ך), משה עמל קשות כדי להגיע מ"לא איש דברים אנכי" לדובר הראשי (והכמעט יחידי) בספר דברים. קשה לדמיין מה באמת עבר על משה רבינו אם באמת היה מגמגם (כפירוש ר"שי) ולפעמים סרט אחד יכול ללמדנו יותר מאלף מילים.

בקולנוע יש לנו גם מקרה של מנהיג שהיה לו קושי לדבר ולנאום לפני פקודיו והיה עליו לעבור תהליך ארוך של למידה. הסרט הוא 'נאום המלך' (The King's Speech) משנת 2010. הסרט, אשר מבוסס על סיפור אמיתי, מתאר את סיפורו של מלך בריטניה ג'ורג' השישי (לימים אביה של מלכת אנגליה הנוכחית) שסבל מגמגום, ואת יחסיו עם קלינאי התקשורת (המאוד לא שגרתי) ליונל לוג שעזר לו להתגבר על כך. לפני שהומלך כג'ורג' השישי (בעל כורחו), היה אלברט רק נסיך, דוכס יורק, שלא דמיין לעצמו שאי פעם יהיה המלך (אחיו הגדול היה בעצם יורש העצר). בייחוד לאור העובדה שסבל מקשיי דיבור ומפחד במה, ומחוסר האמון של הסובבים אותו להיות מלך.

[embed]

]

לאחר שנאם בצעירותו באיצטדיון וומבלי בטקס סיום 'תערוכת האימפריה הבריטית', וגמגם שם קשות, אשתו של אלברט החליטה להביאו לטיפול אצל המטפל האוסטרלי האנונימי (שבהמשך הסרט מתברר שאפילו אין לו הכשרה אקדמית מספקת). עם התקדמות הטיפולים נרקם בין השניים קשר חזק. לאחר פטירת המלך ג'ורג' החמישי, וויתורו על כס המלוכה של יורשו, המלך אדוארד השמיני (אחיו הגדול של אלברט), הופך אלברט למלך של אנגליה, המלך ג'ורג' השישי.

(צילום: יחצ)

התקופה היא טרום מלחמת העולם השנייה, בה הזדקקה אנגליה למנהיג חזק ומשרה בטחון. בתקופה זו המדיום התקשורתי העיקרי היה הרדיו, והמלך נאלץ לנאום אל מול נתיניו ולנסוך בהם אחדות ותקווה לקראת פתיחת מלחמת העולם. הסרט עוקב אחרי כל חוויות הלמידה של המלך החדש, נסיונות לא צפויים להתגברות על בעיית הגמגום שלו, והקשר הייחודי עם מטפלו. כל אלה עוזרים למלך למצוא את קולו, ובכך נותנים לו את האפשרות להנהיג באומץ את מדינתו הנמצאת במלחמה .

ישנם קוי דמיון רבים בין גמגומו (לפי חלק מהדעות) של משה ובין גמגומו של ג'ורג' השישי. ביניהם: הגעה למלכות לאחר סירוב למלוך (הנובע מענווה רבה), תמיכה של האישה (בין אם במילת הבן אצל משה וציפורה, ובין אם מציאת מטפל לגמגום אצל אלברט ואליזבט), קושי בדיבור והתגברות עליו, הצלחה בדיבור להמונים ושימוש כמודל לחיקוי לכל אחד אשר אי פעם התגבר על מכשול אישי.

הגמגום הוא הנושא המרכזי בסרט, כולל נסיונות התגברות עליו, תוך המחשת החוויות הקשות העוברות על הסובלים מהפרעת הדיבור הזאת. הגמגום הוא נושא מרתק, במיוחד לאור העובדה שאפילו כיום, בעולם רווי בטכנולוגיה ורפואה מתקדמים, הגורם לתופעה אינו ידוע ואין לה עדיין תרופה או מרפא. ישנם שיטות וטיפולים אשר עוזרים למגמגמים אך לא באופן כוללני ומלא. במיוחד לאור סטטיסטיקות המדברות על גמגום הקיים בימנו ב-1% מהאוכלוסייה. פרשתנו נותנת פתרון מרגש ומלא תקוה של "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו, מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם, אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם, אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'."

שבת שלום