פרשת שלח: שיעור ביחסי ציבור - דברו ישר עם הציבור

למנהיגים יש השפעה וכוח, והם יכולים לשלוט על המסר שלכם. ולכן אם אתם רוצים להעביר מסר ישיר לאנשים - דברו ישירות איתם | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת שלח

חדשות כיפה זיו אלול 09/06/23 08:53 כ בסיון התשפג

פרשת שלח: שיעור ביחסי ציבור - דברו ישר עם הציבור
זיו אלול, צילום: טל שחר

וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶל-מִדְבַּר פָּארָן--קָדֵשָׁה; וַיָּשִׁיבוּ אֹתָם דָּבָר וְאֶת-כָּל-הָעֵדָה, וַיַּרְאוּם אֶת-פְּרִי הָאָרֶץ. ידע הוא כח. כמה כוח? סטאלין טען ש"אם אנחנו לא מאפשרים לבני אדם להחזיק נשק, למה אנחנו מתירים להם להחזיק דעות...", אבל למרות שלכאורה ידע הוא ידע, מסתבר שמסננות ומניפולציות יכולות לשנות ולעוות בצורה משמעותית את הידע. המדיום בהחלט משפיע על איכות ואופי המסר.

אל תתווכו את המסר דרך אף אחד

וזה לא משנה אם שמענו את זה ממנכ"ל, מנהיג, פוליטיקאי, איש תקשורת או כל אמצעי אחר. לצורה, לשפה, לשיח, לדרמטיות, לנקודות הפתיחה יש המון השפעה פסיכולוגית את האופן בו מתקבלת צורת המסר במוחו של המאזין. ולכן, אם תרצו להעביר מסר בצורה ישירה, אל תתווכו אותו דרך אף אחד. לא דרך הסמנכ"ל, ובטח לא באמצעות איזושהי חברת יעוץ שתתרגם את המסר שלכם למייל או סרטון. העובדים הם חלק מהמשפחה, דברו איתן בגובה העיניים.

את העיקרון הזה מלמד רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, כשהוא מנתח את תהליכיהם של המרגלים. כש-12 האנשים חוזרים מהמסע בן 40 הימים בארץ ישראל, עשרה מהם מבקשים לכבות את ההתלהבות של העם ולמנוע ממנו לעלות לארץ ישראל. בשביל זה הם לא חוזרים למשה, האיש ששלח אותם, ולכאורה האדם שאליו אמורים להגיש לו את הדו"ח, אלא הם ניגשים ישר אל העם. הם מבינים שככה הם יוכלו להשפיע. 

דיבור ישיר הוא תמיד האמצעי הבטוח ביותר

אם הם יבואו למשה, כך הם חששו, משה יצליח לספר לעם את אותו הסיפור - אבל עם מסר אחר. הוא יוציא את העוקץ. הם ניגשו הישר אל העם - כדי לספר להם את הדברים. אם ככה זה בדברים שקריים ושליליים, אנחנו יכולים ללמוד מכאן כיצד מעבירים מסרים חיוביים ונכונים. דיבור ישיר הוא תמיד האמצעי הבטוח ביותר והמדויק ביותר.

 

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול"