טובה הארץ מאוד מאוד?

מדוע שליחת המרגלים התבררה כבעייתית מלכתחילה וכיצד ניתן ללמוד על מעלת ארץ ישראל מחלב הפרה

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 11/06/15 15:50 כד בסיון התשעה

טובה הארץ מאוד מאוד?
יח"צ, צילום: יח"צ

"שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם". עם ישראל כבר נוגע בארץ המובטחת כאשר הוא מבקש ממשה רבינו לשלוח מרגלים. התורה מציינת את שמם של כל המרגלים וחז"ל מציינים ששמו של הושע בן נון הוחלף ליהושע משום ש"י-ה יושיעך מעצת מרגלים". כלומר, כבר בפסוקיה הראשונים של הפרשה אנו יכולים לגלות שבעצם שליחתם של המרגלים מסתתרת בעיה מובנית שדורשת תשועה אלוקית.

"וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם רָזָה הֲיֵשׁ בָּהּ עֵץ אִם אַיִן וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים". מהו אותו עץ שמבקש משה רבינו מהמרגלים לבדוק? זהו עץ הדעת שממנו אכל אדם הראשון. הכניסה לארץ מזמנת לעם ישראל שתי אפשרויות לתיקון אותו חטא קדמון - במעמד הר סיני (קודם חטא העגל) ושליחת המרגלים. לכן גם מציינת התורה שהימים ימי ביכורים ענבים - כלומר, מונחת כאן שאלת יסוד האם יזכה עם ישראל להבשלה ולאכילת פירות ארץ ישראל ותיקון חטא אדם הראשון או ייאלץ לעבור תהליכים נוספים וארוכים עד התיקון?

התורה קוראת למרגלים "אנשים" ועל פי חז"ל זהו כינוי לאנשים בעלי מעלה רוחנית. ביקורם בארץ נועד לחשוף האם ישנה אפשרות ליישם את הרעיונות העליונים שהתגלו במעמד הר סיני ובמדבר בתוך מציאותה של ארץ ישראל. דור המדבר הוא דור דעה, בוודאי לא אנשים רגילים, ומנהיגיו שנשלחו כמרגלים מודעים לשייכותם לעולם רוחני מופשט, אך כזה שאינו דורש חיבור לעולם המעשי. כלב בן יפונה ויהושע בן נון מביטים על המפגש עם ארץ ישראל מזווית אחרת לגמרי. הם אינם מסתכלים על מעלתה הרוחנית של הארץ כתוספת בלבד, אלא כמדרגה בפני עצמה. ארץ ישראל נבראה כדי לחבר בין עם, תורה וארץ במקום אחד. לכן אומרים כלב ויהושע - איננו צריכים להמשיך ולחיות במדבר תחת ענני הכבוד, אלא לעלות לארץ.

"אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ". החלב המגיע מן הפרה הוא לכאורה אבר מן החי ואסור על פי התורה, אך למעשה מרגע חליבת הפרה מתירה התורה את שתיית החלב. כך גם מתירה התורה את הדבש המגיע מהדבורים אף ש"כל הבא מן הטמא - טמא - וכל הבא מן הטהור - טהור". הדבש שהדבורה מעבדת מהצוף שעל הפרחים אינו חלק ממנה, אלא שהיא נושאת אותו בלבד. זוהי "ארץ זבת חלב ודבש" - החומר שבה הופך לקודש. הדברים הפשוטים ביותר של ארץ ישראל הינם קדושים, עניין שהמרגלים לא הבינו. כלב ויהושע מבינים זאת משום שהם היו חדורים ברוח אחרת ובאמונה. הם ידעו שרצונו של בורא עולם בכך שעם ישראל יתגורר בעולם הזה בארץ שמעלתה היא קדושתה. שנזכה להתיישב בארצנו בשלום לעולמי עד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן