פרשת פקודי: כוחו של המנכ"ל הוא איך להפוך המון פרטים קטנים לעסק חי

תפקיד המנכ"ל הוא להכיר את מכלול החברה. לאסוף את כל הפרטים ולתרגם אותם למשהו ממשי ומעשי, זהו תפקיד שדורש הבנה בפרטים הקטנים וגם בתמונה הגדולה | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת פקודי

חדשות כיפה זיו אלול 14/03/24 10:33 ד באדר ב'

פרשת פקודי: כוחו של המנכ"ל הוא איך להפוך המון פרטים קטנים לעסק חי
זיו אלול , צילום: טל שחר

מי מאיתנו לא יודע מה המשמעות של "חברה"?

חברה זה דבר המורכב מאגפים שונים, מחלקות, תחומים שונים, מנגנון גדול בין עשרות גלגלי שיניים. אבל נתחיל בכך שיש לה מוצר, וגם הוא מורכב מהמון פריטים: משאבים, חומרים, כח אדם, יצירה, שינוע, מכירה. כל עובד "בשרשרת היצור" יודע את מלאכתו, ואם אין סיווג מיוחד הוא גם יודע את תפקידו של קודמו ואת הבא אחריו בסרט הנע. אבל יש אדם אחד שאמור להכיר את כל המכלול, לחבר את החלקים ולהעמיד אותו על הרגליים: זהו המנהל.

פרשת השבוע פרשת פקודי

פרשת השבוע, פקודי, האחרונה בספר שמות והאחרונה שעוסקת בבניית המשכן, מתארת את רגעי ההקמה של המשכן, לאחר חודשים של איסוף, בניה, אריגה, צורפות, חייטות ונגרות. רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מביא בפירושו לפרשה את המדרש ולפיו בוני המשכן ניסו כמה וכמה פעמים להקים את המשכן, בחוסר הצלחה. למרות שלפניהם היו העצים האמורים לשמש לדפנות. האדנים, אשר שימשו כמשקולת מתחזקת, בריחים המייצבים את העצים, ועדיין איש לא הצליח להקים את המשכן. רק משה הצליח בסופו של דבר להקים אותו.

אין בכוונתי בטור זה להקביל את מעלתו הרוחנית של משה לעסקי החולין שבהם אנחנו עוסקים, אך ללא ספק בולטת כאן נקודה אחת: משה היה מנהיג רוחני, ובזכות מעלותיו, ובזכות המסע שהוא עבר עבור העם מאז חטא העגל ושבירת הלוחות, עבור דרך 40 ימי התפילה בהר סיני, ועד הקריאה מאלוקים לבנות את המשכן, רק לו הייתה את היכולת והמעלה הרוחנית לראות את השלם - ולהרכיב את המשכן. הייתה לו היכולת לראות את התמונה הכוללת, ולהקים אותו.

הדרישה ממנהל היא אותה הדרישה: לראות את מכלול הפרטים, לראות את התמונה השלמה, ולהצליח להרכיב אותה. ליצור את השלם הגדול מסך חלקיו. לשם כך צריך להכיר כל בורג, כל עובד, כל מיומנות.

פרשת השבוע פרשת פקודי

כמובן, המנהל לא אמור לעשות את זה, לשם כך יש מנהלי ביניים, יש עובדים ויש ספקים חיצוניים, ועדיין - האחריות להבין, לדעת ולהוביל היא על המנהל. בשביל זה הוא כאן. לא פעם רואים חברות שמצליחות או נכשלות וזה לא בהכרח בגלל התאמה לשוק או בגלל מוצר שאינו מתפקד. עסקת רכישה, גיוס כסף, השקה מוצלחת תלויה המון ביכולתו של המנכ"ל לא רק לדעת את הפרטים, אלא ביכולת לרתום את האחרים. בכישורים שביכולתם להבין את הדינמיקה ואת היתרונות היחסיים של הצוות שלו. חלק מזה מגיע מתוך ניסיון, אבל לא פחות מכך מתוך יכולת אישית גבוהה. חברות נסגרות ועסקאות נופלות על התנהלות.

אם מנהל מתייחס למה שהוא עושה ממקום צנוע ואכפתי הוא מגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה. כמנהל, לא כדאי לנסות לחפש תמיד את מי להאשים, אלא להוביל בעצמו. במקום לדבר, פשוט לעשות ולהביא תוצאות. אנשים רוצים להצליח, ולא לעשות דברים בשביל הקרדיט, אלא כי באמת רוצה בשליחות. וזוהי השליחות - להוביל להצלחה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".