השאלות הפתוחות לפרשת מטות-מסעי

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 07/07/10 00:00 כה בתמוז התשע

השאלות הפתוחות לפרשת מטות-מסעי

הבטחות

"לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (ל,ג) - פוליטיקאי מפורסם אמר פעם כתגובה לשאלה מדוע אינו מקיים את הבטחותיו מלפני הבחירות: "נכון שהבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים". ברור שאמירות כאלו מקוממות, אבל מה תאמרו לטענה ש"דברים שרואים מכאן לא רואים משם", "יש לחצים בינלאומיים חזקים", "קיים מידע מסווג שמשפיע על ההחלטות", האם דברים כאלו מצדיקים חוסר נאמנות להבטחות ישנות? האם קרה לכם באופן אישי שהפרתם הבטחה? למה?


לקיחת שלל

"וַיִּקְחוּ אֶת כָּל הַשָּׁלָל וְאֵת כָּל הַמַּלְקוֹחַ בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה" (לא,יא) - האם לדעתכם יש בעיה מוסרית בלקיחת שלל מהאויב בעת מלחמה? האם זה משנה אם כל חייל לוקח לעצמו או שהצבא לוקח בצורה רשמית ומאורגנת את השלל ואז מחלק לפי שיקוליו?


שירות צבאי ללומדי תורה

"הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה" (לב,ו) - האם לדעתכם יש הצדקה לכך שלומדי תורה ידחו (לגמרי או לזמן קצוב) את שירותם הצבאי? האם מוצדק לקצר את השירות הצבאי כדי לאפשר באותו הזמן ללמוד תורה? (כמו שעושים בישיבות ההסדר שמשרתים כמחצית מהזמן הרגיל). אם אתם סוברים שאין הצדקה לדחיית שירות - האם צריך לחייב בחוק ולהכריח בני ישיבות להתגייס גם בניגוד לרצונם?


עידוד התרבות

"צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְנָתְנוּ לַלְוִיִּם מִנַּחֲלַת אֲחֻזָּתָם עָרִים לָשָׁבֶת וּמִגְרָשׁ לֶעָרִים סְבִיבֹתֵיהֶם תִּתְּנוּ לַלְוִיִּם" (לה,ב) - הלווים קיבלו במתנה ערים לשבת ומתנות מיוחדות שאיפשרו להם להתקיים ולהקדיש את עצמם לעבודה במקדש. האם לדעתכם על הציבור כיום לתמוך על ידי סיוע כלכלי, הטבות מס, עזרה בדיור וכדו בקבוצות שונות שתורמות מבחינה רוחנית/תרבותית לחברה - לומדי תורה, אמנים, מדענים, ספורטאים מצטיינים, זמרים וכדו?


פשע בשגגה

"וְהִקְרִיתֶם לָכֶם עָרִים עָרֵי מִקְלָט תִּהְיֶינָה לָכֶם וְנָס שָׁמָּה רֹצֵחַ מַכֵּה נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה" (לה,יא) - כיצד יש להתייחס למי שעשה פשע בשגגה - נהג בחוסר תשומת לב או בעייפות, נרדם על ההגה ופגע קשות במישהו או שלא הקפיד על הוראות הבטיחות בצבא ונפלט כדור וכדו? מה דעתכם על יישום הרעיון של גלות ל"ערי מקלט" בימינו?


המדור באדיבות עולם קטן