פרשת יתרו: כה תאמר לבית יעקב

לדעת רבינו בחיי, לימוד וחינוך הילדים לתורה ולמצוות תלוי בעיקר בנשים, ולכן ראוי שתתפללנה על כך בעת הדלקת הנרות. מ"בית יעקב" ל"וזכנו לגדל"

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 23/01/19 10:22 יז בשבט התשעט

פרשת יתרו: כה תאמר לבית יעקב
צילום: shutterstock

(ג) וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו ה' מִן הָהָר לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: (פרק יט)

ידועים דברי חז"ל ביחס לציווי למשה: "כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל" – "כה תאמר לבית יעקב, אלו הנשים; ותגיד לבני ישראל, אלו האנשים" (מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דבחדש פרשה ב). אבל ראב"ע בפירושו הקצר מאן לקבל פירוש זה, וכך כתב: "לבית יעקב - יש אומרים הנשים. ולבני ישראל - הזכרים. אם כן למה הזכיר הנשים בתחלה?... ". כלומר, לדעת ראב"ע אם אכן הכוונה היתה לחלק בין נשים לאנשים היה הכתוב מקדים את האנשים לנשים.

רבינו בחיי סבור אף הוא בעקבות חז"ל ש"בית יעקב" אלו הן הנשים, ובלא להזכיר את דברי ראב"ע הוא נדרש לשאלת הקדמת הנשים לאנשים. וכך הוא כותב באחד מפירושיו:

"האשה הטובה היא סיבה לתורה שהיא יכולה להמשיך את בנה לבית המדרש, לפי שהיא מצוייה בבית, והיא מרחמת עליו בכמה מיני געגועין כדי להמשיך אותו אחר לימוד התורה מנעוריו, "וגם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כב, ו)". 

משה נצטווה לפנות קודם כל לנשים בעת ההכנה לקבלת התורה, כיון ש"האשה הטובה היא סיבה לתורה". לימוד וחינוך הילדים לתורה ולמצוות תלוי בעיקר בה. השפעתה המכרעת של האֵם על ילדיה בעת הנעורים להמשך ללימוד התורה היא שגורמת להם להתמיד בכך עד זקנה ושיבה. לכן הקדים הקב"ה, לדעת רבינו בחיי, את הנשים לאנשים.

בעקבות תובנה זו של רבינו בחיי הוא ממשיך וכותב:

"ולכך ראויה האשה להתפלל לשם יתברך בשעת הדלקת הנר של שבת – שהיא מצוה מוטלת עליה – שיתן לה ה' בנים מאירים בתורה, כי התפילה יותר נשמעת בשעת עשיית המצוה, ובזכות נר שבת שהוא אור תזכה לבנים בעלי תורה הנקראת אור שנאמר: (משלי ו, כג) "כי נר מצוה ותורה אור", וכן דרשו רז"ל: האי מאן דרגיל בשרגי הויין ליה בנים תלמידי חכמים (שבת כג, ב)".

מכיון ש"האשה הטובה היא סיבה לתורה" לכן ראוי שהיא זו שתתפלל לה' שיהיו בניה מאירים בתורה. ומתי השעה המתאימה לתפילה זו? בעת הדלקת נרות שבת. סיבה ראשונה לכך, כותב רבינו בחיי, שבעת שהאשה מקיימת את מצוַת הדלקת נרות שבת, מצוה המוטלת עליה, זוהי עת רצון לקיבול תפילותיה, "כי התפילה יותר נשמעת בשעת עשיית המצוה". וסיבה שניה לכך הוא הקשר המיוחד בין אור הנרות לאור התורה, קשר שבא לידי ביטוי גם בדברי חז"ל שאמרו שמי שרגיל להדליק נרות בניו יהיו תלמידי חכמים, וכדברי רש"י על הגמרא שם: "על ידי נר מצוה דשבת... - בא אור דתורה".

דברים נאים אלו של רבינו בחיי הם המקור למנהגם של נשים רבות להתפלל בעת הדלקת נרות שבת: "יהי רצון מלפניך ה' אלוהי ואלהי אבותי, שתחונן אותי ואת אישי... וזכנו לגדל בנים ובני בנים חכמים ונבונים, אוהבי ה', יראי אלהים, אנשי אמת, זרע קודש, בה' דבקים, ומאירים את
העולם בתורה ובמעשים טובים, ובכל מלאכת עבודת הבורא. אנא שמע את תחנתי בעת הזאת...".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן