סגור

אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק | פרשת חיי שרה

לדעת מהר"ם אלשיך הנסיון שערך עבד אברהם הוא בחינה של מידה שהיא מיוחדת דווקא ליצחק. מהי מידה זו?

הרב כרמיאל כהן
כה בחשון התשפא
,
12 בנובמבר, 2020 13:53
פרשת השבוע

פרשת השבועצילום: shutterstock

(יב) וַיֹּאמַר ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם: (יג) הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם: (יד) וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי: (פרק כד)

לעילוי נשמת חותנתי
מרים שליכטר ז"ל
שמנהגה היה "לעשות מעצמה נדיבות והטבה יתירה על הנשאל ממנה"
ג' באייר תרצ"ד – כ"ד במרחשוון תשפ"א
תנצב"ה

לכל הטורים של הרב כרמיאל כהן

מדוע בחר עבד אברהם דווקא בינסיון זה, שהנערה שתאמר "שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה" כמענה לבקשת השתייה, היא תהיה הכלה המיועדת ליצחק? ובלשונו של מהר"ם אלשיך:

"איזה יחס יש לנסיון הזה אצל הנדון ולמה בחר בזה מבזולתו?"

כותב מהר"ם אלשיך:

"והנה לכאורה יתכן, כי למה שמידת אברהם היה להכניס אורחים ומאכילם ומשקם ומצוה את בניו לעשות כמעשהו, על כן לא יבצר מבת זוגו של בנו להדמות אליהם, על כן ניסה בויתור הכנסת האורח הבא אליהם". 

על מידת הכנסת האורחים שהצטיין בה אברהם קראנו בפרשה שעברה פרשת וירא; אברהם רץ, אברהם מתאמץ לכבד את אורחיו. עוד קראנו שאברהם חינך את בניו ואת ביתו בדרכו – "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה' עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו" (יח, יט). אם כן, אך טבעי הוא שהכלה המיועדת ליצחק צריכה להיות בעלת חסד, וזה היה נסיונו של עבד אברהם. 

אבל מהר"ם אלשיך מעיר שהביטוי "אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק" מלמד שיש בנסיון זה בחינה של מידה שהיא מיוחדת ליצחק. במיוחד בולט הדבר לאור העובדה שהעבד מזכיר פעמים רבות את אברהם אדונו הן בתפילתו לה' ("ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם", "וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי", "בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ מֵעִם אֲדֹנִי") והן בדבריו למשפחתה של רבקה ("עֶבֶד אַבְרָהָם אָנֹכִי... ", "וְעַתָּה אִם יֶשְׁכֶם עֹשִׂים חֶסֶד וֶאֱמֶת אֶת אֲדֹנִי הַגִּידוּ לִי", "שַׁלְּחֻנִי לַאדֹנִי"); ובביטוי "אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק" הוא מזכיר דווקא את יצחק. לאור זאת מבאר מהר"ם אלשיך:

"עוד יתכן, באשר נשים לב אל אומרו 'אותה הוכחת לעבדך ליצחק', שייחס הדבר ליצחק ולא לאברהם כאשר עשה בכל שאר הענין, והוא כי ביצחק מצינו במדת צדקו להוסיף מעצמו יתרון במעשים טובים יותר על הנאמר אליו, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (בראשית רבה נה, ד) על 'ויהי אחר הדברים והאלהים נסה וכו''; אמרו רבותינו ז"ל: אחר דברים שבין יצחק וישמעאל, שאמר לו ישמעאל אני צדיק ממך שנמלתי בן שלש עשרה שנה ולא עכבתי, ואתה בן שמנת ימים ואולי אם היית גדול היית מעכב. והשיב לו יצחק: אתה נמולת באבר אחד, ואני אין צריך לומר שלא הייתי מעכב בזה, אלא אפילו היה הקב"ה גוזר לשחוט אותי לא הייתי מעכב - נמצא מעדיף על הטובה שאומרים לו.

על כן אמר העבד בלבו בזאת יבחן אשר בת זוגו היא, אשר תהיה לה מדה כמדתו לעשות מעצמה נדיבות והטבה יתירה על הנשאל ממנה, שאומר לה 'הטי וכו' ואשתה' ותוסיף ותאמר 'וגם לגמליך וכו'', וזהו אומרו 'אותה הוכחת לעבדך ליצחק' שמתחלת ברייתה אותה הוכחת והזמנת אותה לו כי בת זוגו היא. ועל כן הזכיר יצחק מה שאין כן בכל שאר הענין שמתייחס הכל לאברהם".  

מידתו המיוחדת של יצחק היא "להוסיף מעצמו יתרון במעשים טובים יותר על הנאמר אליו". מידה זו באה לידי ביטוי בתגובתו לדבריו של ישמעאל שהוא צדיק מיצחק כיון שנימול בהיותו בעל יכולת התנגדות ולמרות זאת לא התנגד, אבל יצחק נימול כשהיה תינוק בן שמונת ימים ואין פלא שלא התנגד למילה, ושמא אילו היה גדול יותר היה מתנגד. תגובתו של יצחק היתה בתוספת "יתרון במעשים טובים" – לא רק שהוא מוכן "לפצוע" איבר אחד כישמעאל, אלא הוא מוכן להשחט על פי ציוויו של הקב"ה.

לאדם בעל מידה כזו מתאימה אשה בעלת מידות כאלו, ולכן העמיד עבד אברהם את הנסיון לא על היענות לבקשת שתייה אלא על תוספת "יתרון במעשים טובים", דהיינו על תוספת השקיית הגמלים. כשאפגוש נערה שתתנהג באופן זה, אומר עבד אברהם לקב"ה, אדע שהיא המתאימה ליצחק "שמתחלת ברייתה אותה הוכחת והזמנת אותה לו כי בת זוגו היא".

12.11.2020

1. בכל זיווג יש גם "עשרה גמלים" ואם זוכים "עשרה זהב" (משה אהרון )

וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי: 

 בנושא השידוך צריך להיזקק גם לקורטוב של השגחה פעילה ושקופה.
 מן הוכחה מוחשית כל שהיא המסמנת גם קבלה בעיני שמיים.
  מן אישרור של ניצנוץ או קרן אור עלי ארץ. 
לא , - אל תטעו,הוכחה זו איננה אות מיסטי משמיים .
אלא כל כולה בארץ ,קשורה במידת החסד של בן הזוג המיועד. 
ראשית ,התורה ביקשה לרמז לנו, כי אומנם הניסיון היה של רבקה. 
אך מבחן הניסיון רלוונטי לשני בני הזוג - גם לצד השני . 
שהרי נכתב "והיה הנער...."  ולא נכתב והיה הנערה .
כאמור לרמז גם על רלוונטיות כפולה
 ודוק מידת החסד האמורה נסובה דווקא על אחת המגרעות הידועות של בן הזוג המיועד.
 שהרי מה היה עיקר נסיונה של רבקה.
  לא רק להשקות את האדם שמולה. 
אלא גם את עשרת הנספחים אשר איתו .
אותם הנקראים "גמלים" כלומר מן מגרעות שיש לו לכל אדם.
 ובדרך כלל הם מזמנים גמול הפוך של תגובה כועסת או לעומתית .
בן זוג רע "רוכב על הגמלים" הללו.
 והנה רבקה  נכונה הייתה להפגין כי היא מוכנה להתמודד גם עם עשרה "גמלים".
כאמור מן מגרעות שבדרך כלל מזמינות גמול כעין גמל לרכיבה]].
 כלומר עשרה מגרעות אם חלילה יש ביצחק [וחלק היה לו ועוד איך בעיקר טראומת העקדה וגירוש ישמעאל עד כי היתקשה תחילה פסיכולוגית להוליד]].
והנה עלה בידה וזכתה רלבסוף בקה עד כי יצא ממנו מיצחק.
שהוא :" מצחק את רבקה" .ממש עצמו כיצחק בריא מולה
במילים פשוטות על עשר גמליו מגרעותיו .
לא רכבה רבקה אלא השקתה אותם במים של מרפא.
שיקמה אותו לחלוטין מכל פחדיו ומגרעותיו .
 נשוב לעניינינו ,זו גם הסיבה כשרבקה רואה את יצחק היא נופלת מהגמל .
כבר במראה ראשון היה לה ברור כי היא צריכה למסור את נפשה בעבור יצחק.
 ולא להמשיך לרכב על ה"גמל".- לגמול לו באנטיגוניזים או באדישות.
  התמודדות המכובגדת כאמור בזיווג ,מעבירה לקב"ה את ההוכחה המקבילה.
 כי למרות הכל : כל עולמו כדאי גם כדאי  
בבחינת גם "אותה הוכחת
גם לאדונך שבשמים.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ח"כ יצחק פינדרוס צילום: ללא

כנס 'כיפה' ו'עתים' | ח"כ פינדרוס: "שיקסע. מי שהתגיירה גיור צה"לי היא לא יהודיה"

קרא עוד