פרשת וישלח: מי ניצח במלחמה בעזה?

שבוע שעבר שוב מדינת ישראל חתמה על הסכם הפסקת אש עם אנשי החמאס. והשאלה הגדולה היא: מי ניצח בקרב? מי מוביל במלחמה, אנחנו או הם?

הרב הלל מרצבך
יד בכסלו התשעט
,
22 בנובמבר, 2018 10:08
הרב הלל מרצבך

הרב הלל מרצבךצילום: באדיבות המצלם

שבוע שעבר שוב מדינת ישראל חתמה על הסכם הפסקת אש עם אנשי החמאס. והשאלה הגדולה היא: מי ניצח בקרב? מי מוביל במלחמה, אנחנו או הם?

ודבר נוסף שלא מובן, איך שעם כל הכוח שיש לנו, אנו כל הזמן מפחדים ולא מצליחים לנצח?

לאן המלחמה נעלמה?

כדי לענות על כך, נעיין בפרשתנו בה מופיע המפגש בן יעקב ועשיו. שני הצדדים מבינים שהולכת להיות כאן מלחמה קשה. עשו מתכונן לקרב, ובא יחד עם 400 איש עם מטרה ברורה להכחיד את יעקב וזרעו. ועל פי דברי חז"ל, יעקב מתכונן למפגש בשלושה אופנים: דורון, תפילה ומלחמה.

והנה, ראו איזה פלא, במקום שתפרוץ מלחמה קשה, במקום שתהיה שפיכות דמים, או לפחות וויכוח נוקב, עשו פוגש את יעקב מחבק אותו ומנשק אותו ומפנה לו את הדרך להיכנס לארץ ישראל. הוא לא שוכח להזמין את יעקב לבוא לביקור אצלו בשעיר. ויעקב מתנצל בנימוס, על סירובו להזמנה ונכנס רגוע ושליו לארץ ישראל. המפגש הזה מאוד מוזר ולא מובן. מה השתנה פתאום? וכי עשו שכח שיעקב עקב אחריו פעמיים? הוא שכח לשם מה הוא גייס 400 איש?

הסבר הרמב"ן והקשיים שבו

הרמב"ן תירץ שעשו התרצה מהמנחה ששלח לו יעקב, ובסופו של דבר נכמרו רחמיו על אחיו יעקב, וחיבקו ונשקו.

אך לכאורה, הסבר זה קצת קשה. וכי בגלל כמה עדרי צאן ובקר, עשו וויתר על נקמה שמתכנן אותה כבר 20 שנה, ובפרט כשמדובר על ברכות חשובות שמשפיעות לדורות הבאים.

שאלות נוספות

עוד ניתן לשאול, מדוע יעקב באמצע הלילה מעביר את כל משפחתו את מעבר היבוק, מדוע הוא לא המתין לבוקר? כמו כן, לא מובן מדוע יעקב לא נסוג אחורה, או לפחות מארגן איזה מארב כלשהו? במקום זה הוא מתקדם לקראת עשו בראש מורם, כאילו שהוא כלל לא פוחד? הרי זו ממש התאבדות?

ההתקדמות קדימה היא המפתח לניצחון

לשאלות הללו שמעתי הסבר מפי מורי הרב שמואל טל שליט"א. יעקב אבינו ידע ש-ה' ציווה אותו להיכנס לארץ ישראל. ולכן אם זה ציווי ה' זו מטרתו היחידה שעומדת לנגד עיניו, ודבר לא יעכב אותו מלעשות זאת. יעקב כעת סומך על ה', ולכן ממשיך בדרכו קדימה. דווקא כשקשה ויש רצון לסגת, יעקב ממשיך הלאה, ועולה לארץ ישראל. הוא דבק בדרכו של סבו אברהם, שבשעת עקדת יצחק משכים לעשות רצון ה'. ולכן למרות שעדיין יש חושך בחוץ, יש הרבה חששות, ואין קצה של פתרון למאבק, יעקב ממשיך הלאה ולא מוותר, משום שכך ה' ציווה.

המאבק עם האיש הכריעה את הקרב

לאחר שיעקב חוזר על מנת להביא את הפכים הקטנים ששכח, נאבק "אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר". חז"ל מגלים לנו שהאיש הזה היה שרו של עשו. שרו של עשו הוא זה שאחראי לכוחו הרוחני של עשו. יעקב נאבק עמו מאבק קשה כל הלילה, ואף משלם מחיר "וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ". אך יעקב לא מתייאש ונאבק עם שרו של עשו עד שהוא נאלץ לברך את יעקב. ולהודות לו שהוא בעצם השר: "לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל".

כשיעקב מנצחו ומקבל את ברכתו, מוכרעת המלחמה מול עשו. המלחמה האמתית היא מלחמת הרוח. ברגע שיעקב ניצח במלחמת הרוח הוא כבר יודע שידו על העליונה. ברגע ששרו של עשו מודה ליעקב שהוא המוביל, ליעקב כבר לא נותר מקום למאבק. ומבחינתו הוא המלחמה נגמרה.

מפגש בין שני אחים

בסופו של דבר כשיעקב פוגש את עשו הוא פוגש אותו כמו אח שלא פגש אותו 20 שנה, וממילא הם מתחבקים ומתנשקים, שהרי המאבק הרוחני כבר נגמר באותו לילה.

לסיום

ניתן ללמוד שעיקר המאבק שלנו מול אויבנו הוא מאבק רוחני, מי יוביל ומי ישפיע את השפע הרוחני בעולם. ברגע שנהיה איתנים במאבקנו הרוחני ונתחזק בו - מובטח לנו שה' ישרה שכינתו עלינו.

רק כשנדע להעצים את כוחנו הרוחני נזכה באמת לנצחון במלחמה.

22.11.2018

1. יפה מאוד. יישר כח. (_)

דווח על תגובה לא ראויה
22.11.2018

2. נפלא! ביבי, מוזמן לקרוא בדחיפות! (אפרים)

דווח על תגובה לא ראויה
22.11.2018

3. עשו השתנה. עשרים שנה עם אביו עשו את שלהם (משה אהרון עו"ד)

בס"ד

שאלתם פעם את עצמכם מה עשה עשיו עשרים שנה כשיעקב היה בחרן.
ובכלל חרן לא כל כך רחוקה ידו של עשיו יכולה הייתה הרי להשיגו גם שם.
אלא שעשרים שנה עשיו שימש את אביו יצחק. יצחק לא חדל מלפייסו :
היה אומר לו כך : אני ואתה רצינו שאתה תהיה הממשיך.
אך הנה האלוהים הגדול היודע הכל רצה אחרת.
ואני ואתה הרי מאמינים בו באלוהים ואין לנו אלא לקבל את קביעתו של האלוהים.
וכך טפטף לו יצחק עשרים שנה בני קבל הדין .
שאם אתה מקבל הדין אתה זוכה בשניים :
ראשית ברכתי אילך תועיל ותתקיים .
ושנית המשפט לאלוהים הוא והוא כבר יעניש בדרכו את יעקב ואתה עוד בחייך תחזה בכך.
ואכן שרו של עשיו עשה את המלאכה.....
וכשראה עשיו את יעקב צולע לעומתו.
רחמיו התעוררו והוא בכה
ונשקו ליעקב בלב שלם...................
הנותן.....
והאומר......

דווח על תגובה לא ראויה
23.11.2018

4. "עשיומניה" ........ (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
לא משנה איך תפסנו את עשיו עד עתה. עתה כשאנו על סיפה של הגאולה שתכלול את כל האדם ובכלל זה גם בניו של עשיו מצווים אנו לראות ולחדד דווקא את האורות ולא את הצללים .
תורתנו כתורת אמת ולנצח נצחים מובנית היא כיהלום שאורו של כל דור ודור מוצא בה עוד ועוד נגוהות חדשים .
התורה היכמינה גם את החיוב שבעשיו.וההיסטוריה המתינה בסבלנות לעלות השחר ולזריחת השמש.
שיאה של הדרמה רחוקה מאד מלהיות אותה שתיארו לנו הפרשנים הקלאסיים במפגש המפוייס כסמל של דרמה גם לעתיד לבוא עשיו לא נשך את יעקב .
יתכן כי לכתחילה כשיצא לקראתו משעיר לקח בחשבון גם מלחמה.
אך ככל שהתקרב ליעקב הוא התפרק תחת מאסה של אחווה וחמלה הולכים ומצטברים.
כשיעקב עבר לחזית השיירה והחל מדדה לצלוע לעבר עשיו תוך שהוא גם משתחווה לו שבע פעמים עד גישתו עד אחיו . [כך מדגישה התורה]
והנה פליאה רבה.
עא יעקב הגיע עד לעשיו כיצד זה מיד ובסמוך אומרת התורה "וירוץ עשיו לקראתו".
אלא שבהשתחוויה השביעית יעקב התמוטט ונפל ועשיו התפרק לגורמים.
הנה אחיו הקטן והחלש לא רק משתחווה לו שוב ושוב אלא שהוא נכה ומתמוטט לעומתו.
עשיו רץ להקימו, חיבקו ונפל על צוואריו .
הנה כי כן, נפילה מול נפילה. נשק לו ושניהם בכו בכי של אחווה והתפייסות .
כך גם לעתיד הזה יעקב התמוטט בהשתחוויה השביעית - בשואה האיומה.
וכך החל המעגל אט אט להיסגר עד הגאולה השלמה.
בגאולת כלל האדם באשר הוא אדם.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אילוסטרציה צילום: shutterstock

קנס מטורף לנהג פלסטיני שחצה את המהירות המותרת

קרא עוד