לימוד הורים וילדים לפרשת וישב

מה המשמעות של החלומות של יוסף, כיצד קשורה ההפטרה לפרשה? לימוד לכל המשפחה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 04/12/12 16:39 כ בכסלו התשעג

לימוד הורים וילדים לפרשת וישב

שאלות

1. יוסף חולם שני חלומות. מה ראה יוסף בכל חלום?

2. מה המשמעות של החלומות של יוסף? מה מסמלות האלומות ומה מסמלים הכוכבים?

3. האם יוסף נהג בתבונה כשסיפר לאחיו על החלומות? מדוע?

4. מה רצו לעשות האחים ליוסף לאחר סיפור החלומות, וכיצד הציל אותו ראובן הבכור?

5. מה הציע יהודה לעשות עם יוסף?

6. מעשה תמר ויהודה- היכן רואים את גדולתו של יהודה?

7. מאיזה משני בני יהודה יקום משיח בן דוד?

8. מעשה יוסף ואשת פוטיפר- היכן רואים את גבורתו וגדולתו של יוסף?

9. כיצד ידע שר האופים שיוסף צודק בפתרון החלומות?

10. מדוע את שר האופים פרעה תלה, ואת שר המשקים השיב על כנו?

11. כיצד ההפטרה קשורה לפרשת השבוע? עיינו בפסוקים הראשונים בה.

12. פינת ההלכה- היכן צריך להדליק נרות חנוכה?

תשובות-

1. בחלום הראשון- "הִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי". בחלום השני- "הִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי".

2. המשמעות שהבינו האחים היא שהם ישתחוו לו, ויבינו שהוא מנהיג, בעתיד. האלומות והכוכבים מסמלים את אחי יוסף, אביו ובלהה שגידלה את יוסף והייתה כאימו

3. ד' בחר בכל האחים להיות בני ישראל ולא רק בו, וסיפור החלום רק הגביר את הקנאה בו. יוסף היה צריך לכבד את אחיו, ולתת לאבא ולד' להנהיג את המשפחה, כדברי רש"י- "לפי שהיה מטיל שנאה עליו"

4. אחי יוסף רצו להורגו בשל חלומותיו. ראובן הציע לזרוק אותו לבור ולא להורגו. הוא רצה לבוא אח"כ ולהעלותו מהבור, רש"י מסביר מדוע ראובן דאג ליוסף- "אמר ראובן: אני בכור וגדול שבכולן, לא יתלה הסרחון אלא בי". יש מסורת בישראל ש 'עשרת הרוגי מלכות' נהרגו כעונש על מכירת יוסף, כדברי הקינה- "איה אבותיכם אשר אחיהם מכרוהו, לאורחת ישמעאלים סחרוהו, ובעד נעלים נתנוהו...ואתם תשאו עוון אבותיכם"

5. יהודה הציע למכור אותו לישמעאלים. הוא לא ידע שראובן מתכנן להציל את יוסף מאוחר יותר, וחשש שיוסף ימות בבור בלי מים ואוכל. כאן התגלה יהודה כמנהיג, ועל כך ברך אותו יעקב- "גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה, מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ"

6. יהודה הודה בטעות שלו, למרות שיכל לשקר ולהרוג את תמר. יהודה דבק ב 'אמת'. והוסיפה הגמרא בסוטה- "יהודה הודה ולא בוש, ומה היה סופו? נחל חיי העולם הבא"

7. משיח בן דוד הוא מזרע פרץ. כמו שאנו שרים ב 'לכה דודי'- 'על יד איש בן פרצי'.

8. יוסף ברח והעדיף להסתכן ולא לעבור עבירה לא צנועה. יוסף דבק ב 'צניעות'. כתיאור ר' ישמעאל במסכת סוטה- "כשאשת פוטיפר פיתתה את יוסף, באה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון. אמר לו- יוסף, עתידין אחיך שיכתבו על אבני אפוד ואתה ביניהם. רצונך שימחה שמך מביניהם?" ואז נתגבר יוסף על יצרו

9. שר האופים חלם את הפתרון של שר המשקים, וראה שיוסף פתר לו בדיוק נכון. כדברי רש"י- "כל אחד חלם את חלומו ופתרון חבירו, וזו שנאמר 'וירא שר האופים כי טוב פתר'"

10. שר האופים פשע בכך שלא נזהר שהעוגות של המלך תהיינה נקיות מחרקים. אך שר המשקים כן נזהר בכך, אך בדרך למלך נפל חרק לתוך המשקה, שלא באחריותו.

11. עמוס מוכיח את ישראל על שמכרו צדיק ואביון=יוסף, בעבור נעליים=במעט כסף.

12. בפתח הבית/הבניין. ואם יש חצר- בפתח החצר. אם אין מקום בפתח הבניין, מדליקים בחלון הפונה לרה"ר. ויש נוהגים להדליק בכניסה לדירה במקרה כזה.