אב אחד, לב אחד?

עקרותה של שרה יצרה למעשה שני לאומיים שגדלו תחת קורת גג אחת והיוו הזדמנות לצעידה יחד לעבר העתיד. יצחק וישמעאל קברו יחד את אביהם אך כמו שני קווים היוצאים מנקודה אחת והולכים ומתרחקים צאצאיהם התרחקו אלו מאלו עד לימים אפלים אלו

חדשות כיפה אביאל חטב 26/10/15 14:47 יג בחשון התשעו

אב אחד, לב אחד?
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

במרכזן של פרשיות השבוע בשבועות הקרובים, עומד אברהם אבי האומה. בשונה מנח שהיה "אִישׁ צַדִּיק תָּמִים... אֶת-הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ" - חייל טוב שמבצע פקודות. על אברהם נאמר "הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי, וֶהְיֵה תָמִים". אברהם לא היה תמים, שאילו היה אדם תמים לא יכול היה להפנות עורף לתרבותו ולגלות את האלוהים. או כפי שמופיע בטקסט מהמאה ה 7; "...אברהם שהיה מסור לריבונו בלב שלם ואמר לאביו ובני עמו את מי אתם עובדים המבכרים אתם את השקר שיש אלוה מלבד אלוהים". אברהם נדרש לפעול במציאות מורכבת ולהגיב, לעיתים בצורה טובה יותר ולעיתים פחות, הוא צועד בדרך לגילוי התמימות.

אל מול ריבוי הפעולות של אברהם בולטת מאוד הפסיביות של שרה. קולה לא נשמע כשהיא עוזבת את מולדתה לטובת ארץ לא נודעת, לא כשבעלה מוסר אותה למלך מצרים על מנת להציל את עצמו. כך גם לאורך כל האירועים הדרמטיים בהם לוקח אברהם חלק, שרה נמצאת בתוך האוהל. השיא נמצא באירוע המכונן של עקידת יצחק שגם בו אין כל אזכור לשרה, אמו של יצחק... שרה שבה ומכונה בפסוקים אשת אברהם זוהי מהותה. על רקע התנהלות זו בולטים מאוד האירועים בפרשתנו; "וְשרה אֵשֶׁת אברהם, לֹא יָלְדָה לו", שרה חשה שנכשלה בהבאת ילד לאברהם והיא מציעה את שפחתה לאברהם, שמיד נענה. קולה של שרה שב ונשמע כאשר היא משלחת את הגר למדבר אחרי שחשה שזו מזלזלת בה. שיאם של הדברים הוא בגירושם של הגר וישמעאל למדבר אחרי ששרה חשה שישמעאל מהווה איום על בנה.

מעניין לראות כי הסיפור יחזור על עצמו גם בדור הבא. ליצחק ורבקה שני בנים שונים במהותם רבקה בוחרת להשפיע על המהלך ההיסטורי ולהדיר את אחד מבניה. חז"ל מזהים את הנצרות עם אדום. ניתן רק לשער איך היה נראה עולמינו לו נמצא הדרך שבה שני האחים יוכלו להתקיים זה לצד זה... אברהם מנסה להתנגד, הוא שמח בלידת ישמעאל, וראה בו את התממשות החלום - "לו ישמעאל יחיה לפניך". אברהם יוכל להכיל באהבתו גם את יצחק וגם את ישמעאל, ללא סתירה - "אב המון גויים".

פרשנים רבים אינם מוצאים פגם, בהתנהגותו של ישמעאל ובברכה שקיבל מפי המלאך. השם ישמעאל היה שכיח בעם ישראל, עד למאות ה 7-8, עם עליית כוחו של האסלאם. מדרש נפלא מתאר כיצד אחרי גירוש ישמעאל המשיך אברהם לדאוג לבנו ולעתידו; לאחר שלש שנים, הלך אברהם לראות את ישמעאל בנו... והגיע לשם בחצי היום, ומצא שם את אשתו של ישמעאל. אמר לה: היכן הוא ישמעאל? אמרה לו: הלך הוא ואמו להביא פירות ותמרים מן המדבר. אמר לה: תני לי מעט לחם ומים כי עייפה נפשי מדרך המדבר. אמרה לו: אין לי לחם ולא מים. אמר לה: כשיבוא ישמעאל, הגידי לו את הדברים הללו... זקן אחד מארץ כנען בא לראותך ואמר: חלף מפתן ביתך שאינה טובה לך. וכשבא ישמעאל מן המדבר הגידה לו את הדברים הללו... והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אישה מבית אביה ופטימה שמה. ועוד אחר שלש שנים הלך אברהם לראות את ישמעאל בנו ... והגיע לשם בחצי היום ומצא שם אשתו של ישמעאל ואמר לה: היכן הוא ישמעאל? אמרה לו: הוא ואמו הלכו לרעות את הגמלים במדבר. אמר לה: תני לי מעט לחם ומים כי עייפה נפשי מדרך המדבר. והוציאה לחם ומים ונתנה לו. עמד אברהם והיה מתפלל לפני הקב"ה על בנו, ונתמלא ביתו של ישמעאל מכל טוב ממין הברכות. וכשבא ישמעאל הגידה לו את הדבר, וידע ישמעאל שעד עכשיו רחמי אביו עליו כרחם אב על בנים". המדרש מאיר את צורך הדדי, של אברהם לדאוג לשלומו של בנו ושל ישמעאל לדעת כי לא נפקד מקומו מלב אביו.

כידוע באסלאם ישנו ערך רב לסיפור התנכי ולדמויות- נבי דאוד, סמואל, מוסה ועוד. מקום של כבוד שמור לאברהם שמופיע במספר סורות בקוראן וממנה הציטוט בתחילת הדברים. בראשית האסלאם התקיים קשר חיובי בין מחמד לשבטים היהודים שאף השפיעו על תורתו.

נראה כי עקרותה של שרה יצרה למעשה שני לאומיים שגדלו תחת קורת גג אחת והיוו הזדמנות לצעידה יחד לעבר העתיד. יצחק וישמעאל קברו יחד את אביהם אך כמו שני קווים היוצאים מנקודה אחת והולכים ומתרחקים צאצאיהם התרחקו אלו מאלו עד לימים אפלים אלו. ראוי לקוות כי ההכרה כי אב אחד ואל אחד לנו, יפעפעו ויפיחו תקווה לימים אחרים...

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן