מה בין ויקרא למחיית עמלק?

הרב מאיר טויבר ראש ישיבת בני עקיבא נתיב מאיר מסביר מה בין פרשת השבוע שעברה למחיית עמלק בשבת הבאה. מדוע התיקון מתרחש בפורים?

חדשות כיפה הרב מאיר טויבר 10/03/14 11:00 ח באדר ב'

מה בין ויקרא למחיית עמלק?
מרכז ישיבות בני עקיבא, צילום: מרכז ישיבות בני עקיבא

"ויקרא אל משה". עם פתיחת ספר ויקרא נפגשים אנו עם פנייתו של הקב"ה למשה לסדר לפניו סדרי עבודת ה' במשכן לביטוי הקשר המתמיד בינו לבין עמו. האות א' במילה "ויקרא" - זעירא היא במסורה, ופרשו המפרשים כי מידת ענווה יש כאן . כביכול רוצה משה לומר שהקריאה האלוקית באה בדרך של מקריות כי הוא אינו ראוי , כביכול, לקשר מתמיד כאדם הקורא לחברו.

רמז זה מדגיש עוד ואומר כי דווקא המודעות לא' - כלומר לכך שיש מקור ראשוני לכל נפעל - יש אלוקות - הופכת הקריאה מארעי לקבע - "ויקרא" .

אנו מתקרבים לחג הפורים ומצוות מחיית עמלק עומדת על פתחנו . שורש עמלק נעוץ בביטוי "אשר קרך בדרך" ופירש רש"י - כי שלוש בחינות יש ב"קרך" הזה . לשון מקרה , לשון קור ולשון קרי וטומאה. עמלק מבטא את התפיסה שאין א' . העולם מתנהל כאשר האדם מעצב את עולמו ללא אמונה וראיה כי גבוה מעל גבוה שומר. מתוך כך הכל הופך מקרה - אין סדר והשגחה לאירועים וממילא אין דין ואין חשבון . אם אין מגמה למציאות והכל מתנהל במקריות הרי שהקור , הציניות , הריקון של כל תוכן ערכי - מתגבר והמקרה הופך לקור המקרר את כל מי שלב מאמין ומרגיש מעוררו לעבודת בוראו. מתוך כך מתגלגל והאדם הופך מרוכז בעצמו ובסיפוקיו - וזהו שורש הקרי והטומאה המתגברת בחיפוש סיפוקי גוף.

התיקון מתרחש בפורים - בקריאת המגילה שיש בה צד גלוי אך גם צד גלול, אין שם ה' נמצא בה אך השונה אותה כאגרת מבין שהכל הכל - רק מה' והוא מסתתר בכל פינה באירועי המגילה. את הריקנות והציניות אנו מסלקים על ידי מצוות המשתה והשמחה שבהם "נכנס יין יצא סוד " ומתגלה כי היהודי בוער בתשוקה לה' ולקרבתו ואת הנהנתנות האגואיסטית המטמאת - מבטלים על ידי נתינה - משלוח מנות ומתנות לאביונים.

מיד לאחר המגילה מתחדש בניין בית המקדש השני ו"הדור קבלוה בימי אחשוורוש" - שאיפת הקירבה הזו מחזירה אותנו לעבודת ה' אל מול פני הקודש - ואז ה"ויקר" הופך ל"ויקרא" והמציאות חוזרת מיתקנת מהמקרה אל הקריאה בשם ה' .

שם ה' הופך להיות שלם - בעיר שלם .