הפרשה בקולנוע - הקבצו ושמעו בני יעקב

"ניתן בעצם לראות את ברכות יעקב כצוואת ירושה לבניו/ בנוסף לירושת הנחלה בארץ, יעקב דואג לברכם אף בברכת ה´ ודואג להיותם מאוחדים ומלוכדים בתור שבטי ישראל"

חדשות כיפה דורון צ׳יטיז, המכללה האקדמית הרצוג 01/01/15 16:27 י בטבת התשעה

הפרשה בקולנוע - הקבצו ושמעו בני יעקב
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הגמרא בבבא מציעא מספרת שלפני יעקב לא היה חולי בעולם. המדרש (מדרש רבה פרשה סה) מתאר: "יעקב תבע את החולי, אמר לפניו: רבון העולמים! אדם מת בלא חולי ואינו מיישב בין בניו! מתוך שהוא חולה שנים או שלושה ימים, הוא מיישב בין בניו. אמר לו הקדוש ברוך הוא: חייך! דבר טוב תבעת, וממך הוא מתחיל! יעקב רצה לברך את בניו ולמסור להם את צוואתו לפני שימות ולכן חידש בעולם את החולי שלפני המיתה. לפי המדרש הוא "זכה" להיות חולה ובכך לדעת שהוא הולך למות. אביו יצחק לא זכה לכך, ולכן ביקש לברך את בניו כמעט שישים שנה לפני מותו ואמר "הנה נא זקנתי, לא ידעתי יום מותי". יעקב זכה למסור צוואה מסודרת לבניו יחד עם ברכות אישיות לכל אחד מבניו (בנוסף לברכות שכבר נתן לבני יוסף שיכלו להיראות לכאורה כהעדפה חוזרת ליוסף על חשבון שאר האחים, אך בברכות יעקב לשאר בניו רואים את האחדות שהצליחה ליצור את עם ישראל המתהווה).

ניתן בעצם לראות את ברכות יעקב כצוואת ירושה לבניו, בו הוא מחלק להם את הארץ שניתנה לו בהבטחה מה' (בפרק האחרון בספרו "כי-קרוב אליך" של מו"ר הרב מדן, הוא מסביר כיצד הברכה לכל שבט קשורה ישירות לנחלתו העתידית בארץ ולהיות הברכות עצמן צוואת ירושה). בנוסף לירושת הנחלה בארץ, יעקב דואג לברכם אף בברכת ה' ודואג להיותם מאוחדים ומלוכדים בתור שבטי ישראל. יוצא מכאן שיעקב מעביר לבניו גם את ירושתם הפיזית, אך גם את צוואתו הרוחנית עם התוויית דרך מוסרית להמשך חייהם. אף דוד בצוואתו (שנקראת בהפטרה השבוע) מבקש משלמה שיילך בדרכי ה' ומוריש לו את הממלכה (מה שלא היה מובן מאליו, בייחוד בטוענים הרבים לכתר) שבעצם תלויה בשמירת שלמה את משמרת ה'.

בעולם המערבי היום, צוואות מכילות בעיקר העברת ממון ונכסים בירושה. לרוב לא שומעים צוואות הכוללות הנחיות אידיאולוגיות ומוסריות, ובטח שלא רואים כל יום צוואות המתנות את קבלתן בהתנהגות כזאת או אחרת. לא כך הדבר בסרט 'המתנה המושלמת' (The Ultimate Gift) משנת 2006. הסרט עוסק בצוואתו של המיליארדר הווארד (רד) סטיבנס למשפחתו המפונקת ותאבי הבצע. הם כולם גדלו עם כפית זהב בפה לעומת הסבא שהצליח לבנות אימפריה כלכלית מכלום (על כך מסופר בסרט ההמשך 'החיים המושלמים'). לאחר הלוייה, בו המשפחה ממעטת בצער והכבוד אשר רוכשים לסבא המנוח איננו כה גדול, מגיעה כל המשפחה למשרד של עורך הדין מר המילטון, שהיה חבר טוב של הסבא. הם מצפים בכליון עיניים לשמוע את פרטי הצוואה, אך הם מופתעים וכועסים כאחד כאשר מגלים שבעצם לא קיבלו כלום בשל התנהגותם ואישיותם הקלוקלת.

[embed]

]

נכדו של רד סטיבנס, ג'ייסון, חושב שאף הוא אינו כלול בצוואה. הוא וסבו לא ניהלו מערכת יחסים כל כך מדהימה, בעיקר בשל העובדה שאביו של ג'ייסון מת בזמן שעבד אצל הסבא. ג'ייסון מופתע לגלות שהוא היחיד הכלול בצוואה הייחודית, אשר הוקלטה בוידאו לפני פטירת הסבא. הוא נשלח לשורה של משימות שעם סיומם בהצלחה מובטחת לו המתנה המושלמת. למרות סירובו הראשוני להשתתף במשחק שהשאיר לו סבו, הוא יוצא למסע הרפתקאות בו בכל שלב הוא זוכה במתנה אחרת. המתנות, למורת רוחו, הן בעצם לקחי חיים אשר בעזרתם ציפה הסבא שתשתפר אישיותו של ג'ייסון ותזכה אותו בזכות לרשת את כל כספו. סבא סטיבנס מודה ששגה בחינוך משפחתו ורוצה לתקן זאת ע"י חינוך נכדו ושיפור מידותיו.

(צילום: יחצ)

כל משימה שולחת את ג'ייסון למקום אחר, פעמים כדי ללמוד את מהות יגיעת הפיים, ולפעמים כדי ללמוד מהי חברות אמיתית (כולל קטעים מרגשים של התמודדות עם מחלה ואובדן). כבר לאחר השלמת המשימה הראשונה רואים שיפור פלאים ביחסו של ג'ייסון לעולם ולמשפחתו, ואת הבנתו מה הם המתנות האמיתיות בחיים. הסרט הוא סרט חינוכי להפליא שמעורר דיונים ותגובות אישיות של כל המשפחה. הצוואה שמשאיר רד סטיבנס היא בעצם הזדמנות ללמוד על החיים, על משמעותם האמיתית ועל תפקיד האדם בעולם.

את צוואת יעקב אבינו אנו זוכים למלא כבניו בישיבה בארץ ובהליכה בדרכי ה'. האם נזכה לרשת את כל הירושה הנועדה לנו או שמא חלילה נמעד ונפספס חלקים ממנה? החלטה זו (כמו בפרשתנו וכמו בסרט) היא בידינו.

שבת שלום!