פרשת וארא מציגה: הסוד להצלחה ושגשוג

כשענף ההיי-טק במשבר, או בכלל כשענף כלשהו במיתון, ולמען האמת, גם כשהוא בשגשוג וצמיחה, אחת התכונות הכי קריטיות למנכ"ל זה: להקשיב | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת וארא

חדשות כיפה זיו אלול 19/01/23 18:27 כו בטבת התשפג

פרשת וארא מציגה: הסוד להצלחה ושגשוג
צילום: shutterstock

בדיוק כמו פרעה

כשאני אומר "להקשיב", אני לא מתכוון רק לדברים לא נעימים, אני מתכוון לדברים הנוגדים בצורה מובהקת את האינטואיציה, הידע והניתוח שלנו.

לפעמים יש מצבים ותנאים שאנחנו צריכים לרגע לשחרר. להבין שאנחנו משולים לטייס החווה "ורטיגו". תפיסת המציאות שלו וההתמצאות במרחב משתנים. הוא כבר לא יכול עוד להבחין מה היחס בין המטוס לקרקע, ועליו לסמוך לגמרי על המכשירים שלו. וזה אחד הדברים הכי קשים לאדם, לפעול בניגוד למה שהחושים שלו-עצמו מורים לו. אבל אם הוא מצליח, הוא מציל את חייו.

מנהל צריך לדעת לשחרר, אחרת הוא מתאבד. בדיוק כמו פרעה, מנהיג המעצמה שחוותה לפתע אירועי טבע אדירים וקשים. לאחר שהנילוס הפך לדם, ומאוחר יותר שרץ צפרדעים, נהפך עפר הארץ הפורייה שלו לכינים רוחשות.

הוא מתייעץ עם החרטומים, החכמים והמלומדים ביותר במצרים כולה, והם מסבירים לו שזו לא "תופעת טבע" זו "אצבע אלוקים". את פרעה זה לא מזיז מילימטר. והוא לא היה אדם טיפש. איך הוא יכול היה לחיות בעיוורון שכזה? את הסוד מסביר רבי יצחק עראמה, פרשן התנ"ך והפילוסוף מסוף תקופת יהדות ספרד. הוא מסביר מילים קצרות ופשוטות: פרעה לא יכול היה לוותר על ה"נכס" האדיר שלו, צבא ענק של עבדים.

במצב כזה חשוב לשקול, לשמוע, להאזין

מכאן ואילך המוח שלו מתעתע בו, והוא עומד ברשות הלב כדי ליצור מניפולציות והסברים בלתי הגיונייים. הכל כדי שלא נצטרך חלילה לשחרר את העבריים מהעבדות.

התעתוע הזה יכול לעבוד על כולנו.

גם המנכ"ל הכי בכיר עלול להתאהב ברעיון שלו, לא לקרוא פתאום דוחות, ולהיות עיוור לסימני אזהרה. במצב כזה חשוב לשקול, לשמוע, להאזין לעבודים הזוטרים וליועצים חיצוניים, ולא לתת לפיתוי לעבוד עלינו.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Periapt ומחבר הספר ״אבות הניהול״