"ליקוטי תפילות" על אילנות ועשבים - לחודש שבט

יעל לוין מביאה אסופה של תפילות מ"ליקוטי תפילות", העושות שימוש במוטיבים של עולם הצומח בהקשרים שונים בעולמו של היהודי

ד"ר יעל לוין 14/01/21 09:53 א בשבט התשפא

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מובא כאן לקט של שמונה תפילות מתוך "ליקוטי תפילות" לרבי נתן, תלמידו המובהק של רבי נחמן מברסלב. תפילות אלו מזכירות את עולם הצומח; עשבים, אילנות, שיחים, פרחים וכיוצא באלו, בזיקה להיבטים שונים הקשורים לחיי היהודי. התפילה הראשונה הכלולה היא תפילה בעניין ההתבודדות, על התייחדות האדם עם קונו מדי יום בשדה בהיותו שרוי בין צמחים.

התפילה השנייה באסופה, על צאצאי האדם, עושה שימוש בדימויו של האדם לעץ, וכן הוא לגבי התפילה המובאת בעניין חידוש חידושי תורה. כמו כן דימוי לצמחים מצוי גם בתפילה בנושא קבלת דיבורי התפילה, אשר נמשלים לצמחים נפלאים. שתי תפילות מסתייעות במוטיב של הכוח המרפא הטמון במאכלים מעולם הצומח, ושתי תפילות מתייחסות לעצים במובנם הממשי; התפילה לפרנסה היא עתירה להצמחת עשב ופירות למאכל האדם והבהמה, והתפילה האחרונה כוללת בקשה שהקב"ה ימציא לאדם עצים לבניית ביתו.

אפשר לומר כי לפנינו אוצר ורפרטואר נאים של שימוש בעולם הצומח במגוון תפילות. בהקשר זה ראוי להזכיר את שירה של נעמי שמר "שירת העשבים" המיוסד על שלוש אמירות מאת רבי נחמן (ראו הערך "שירת העשבים" בוויקיפדיה). בשתיים מהן קיימת התייחסות למוטיב לפיו כל עשב ועשב אומר שירה לבורא. כל כמה שמוטיב זה מזוהה עם רבי נחמן, הוא אינו מוצא ביטוי ב"ליקוטי תפילות".

נוסחי התפילות נבדקו על פי הדפוסים הראשונים. נוסחי הפסוקים הובאו בהתאם לנוסח התנ"ך שכן במקומות שונים ב"ליקוטי תפילות" מובאים לעתים מקראות בשינויים מסוימים, לרבות בחומר המרכיב את מקבץ התפילות הזה. שינויים אלה ממשיכים להידפס במקרים לא מעטים אף בדפוסים המאוחרים.

תפילה על התבודדות יומית בשדה בינות צמחיה

"לְכָה דּוֹדִי נֵצֵא הַשָּדֶה נָלִינָה בַּכְּפָרִים. נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים נִרְאֶה אִם פָּרְחָה הַגֶּפֶן פִּתַּח הַסְּמָדַר הֵנֵצוּ הָרִמּוֹנִים, שָׁם אֶתֵּן אֶת דֹּדַי לָ" (שיר השירים ז, יב-יג). רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנִי לְהַרְבּוֹת בְּהִתְבּוֹדְדוּת תָּמִיד, וְאֶזְכֶּה לִהְיוֹת רָגִיל לָצֵאת בְּכָל יוֹם לַשָּדֶה בֵּין אִילָנוֹת וַעֲשָֹבִים וְכָל שִֹיחַ הַשָּדֶה, וְשָׁם אֶזְכֶּה לְהִתְבּוֹדֵד וּלְהַרְבּוֹת בְּשִֹיחָה, זוֹ תְּפִלָּה, בֵּינִי לְבֵין קוֹנִי, לָשֹוּחַ שָׁם כָּל אֲשֶׁר עִם לְבָבִי. וְכָל שִֹיחַ הַשָּדֶה וְכָל הָעֲשָֹבִים וְהָאִילָנוֹת וְכָל הַצְּמָחִים, כֻּלָּם יִתְעוֹרְרוּ לִקְרָאתִי, וְיַעֲלוּ וְיִתְּנוּ כֹחָם וְחַיּוּתָם לְתוֹ דִּבְרֵי שִֹיחָתִי וּתְפִלָּתִי, עַד שֶׁתִּהְיֶה תְפִלָּתִי וְשִֹיחָתִי נִשְׁלֶמֶת בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת עַל יְדֵי כָּל שִֹיחַ הַשָּדֶה, שֶׁיֻּכְלְלוּ כֻלָּם, עִם כָּל כֹּחוֹתָם וְחַיּוּתָם וְרוּחֲנִיוּתָם עַד שָׁרְשָׁם הָעֶלְיוֹן, כֻּלָּם יֻכְלְלוּ בְּתוֹ תְּפִלָּתִי. וְעַל יְדֵי זֶה אֶזְכֶּה לִפְתֹּחַ אֶת לִבִּי לְהַרְבּוֹת בִּתְפִלָּה וְתַחֲנוּנִים וּבְשִֹיחָה קְדוֹשָׁה לְפָנֶי, מָלֵא רַחֲמִים רַבִּים, וּלְפָ 2 אֶשְׁפֹּ כָּל שִֹיחִי, עַד שֶׁאֶזְכֶּה לִשְׁפֹּ לִבִּי כַמַּיִם נוֹכַח פָּנֶי ה', וְאֶשָּא אֵלֶי כַּפַּי, עַל נַפְשִׁי וְנֶפֶשׁ עוֹלָלַי וְטַפַּי (ליקוטי תפילות, חלק שני, יא).

תפילה על הצאצאים שיהיו כעשב השדה

וְרַחֵם עָלֵינוּ וְתַזְמִין לָנוּ פַרְנָסָתֵנוּ בְּרֶוַח מֵאִתְּ, וְאַל תַּצְרִיכֵנוּ א לִידֵי מַתְּנַת בָּשָֹר וָדָם וְא לִידֵי הַלְוָאָתָם, וְתִפְתַּח לָנוּ אוֹצָרְ הַטּוֹב, וְתַשְׁפִּיעַ לָנוּ שֶׁפַע טוֹבָה וּבְרָכָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם עַד עוֹלָם, וּתְבָרֵ אֶת כָּל מַעֲשֵֹה יָדֵינוּ וְאֶת פְּרִי בִטְנֵנוּ, וְיִהְיוּ בָּנֵינוּ וּבְנוֹתֵינוּ חַיִּים וְקַיָּמִים בַּעֲבוֹדָתְ וּבְתוֹרָתְ וּבְיִרְאָתְ לְאֹרֶ יָמִים וְשָׁנִים טוֹבִים. וּתְרַחֵם עַל צֶאֱצָאֵינוּ וְצֶאֱצָאֵי עַמְּ בֵּית יִשְֹרָאֵל (וּבִפְרָט עַל צֶאֱצָאֵי פלוני בן פלוני וכו'). וְתַמְשִׁי עֲלֵיהֶם חַיִּים טוֹבִים וַאֲרוּכִים, וְיִהְיוּ כָּל יוֹצְאֵי חֲלָצֵינוּ מַאֲרִיכִים יָמִים וְשָׁנִים טוֹבִים, יֵלְכוּ יוֹנְקוֹתָם וְיִרְבּוּ פֹארוֹתָם, וְיִהְיוּ צֶאֱצָאֵיהֶם כְּעֵשֶֹב הָאָרֶץ... כֻּלָּם יִזְכּוּ לְגַדֵּל בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמַעֲשִֹים טוֹבִים הֵן הַנּוֹלָדִים כְּבָר, הֵן הָעֲתִידִים לְהִוָּלֵד לָהֶם, כֻּלָּם יַאֲרִיכוּ יָמִים וְשָׁנִים טוֹבִים, וְכֻלָּם יַשְׁאִירוּ שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וְיִתְרַבּוּ צֶאֱצָאֵיהֶם כְּחוֹל הַיָּם וּכְכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב, לָעַד וּלְדוֹרוֹת עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת (ליקוטי תפילות, לט).

תפילה על קבלת דיבורי התפילה הנמשלים לצמחים נפלאים

אָנָּא הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב הָרוֹצֶה בִּתְפִלַּת עַמּוֹ יִשְֹרָאֵל, אַתָּה יוֹדֵעַ אֶת עֹצֶם יְקַר יֹפִי הַדְרַת קְדֻשַּׁת דִּבּוּרֵי הַתְּפִלָּה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁאָנוּ זוֹכִים לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִתְחַנֵּן לְפָנֶי. אַתָּה יוֹדֵעַ אֶת הוֹד פְּאֵר יִקְרַת קְדֻשַּׁת כָּל אוֹת וָאוֹת מִדִּבּוּרֵי הַתְּפִלָּה, כִּי מִי יְהַדֵּר, מִי יְפָאֵר גֹּדֶל פְּאֵר הַלִּקּוּטִים וְהַקִּבּוּצִים שֶׁאָנוּ מְלַקְּטִים וּמְקַבְּצִים, שׁוֹשַׁנִּים וּפְרָחִים וּצְמָחִים נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים, מְפֹאָרִים וּמְהֻדָּרִים, סְגֻלּוֹת יְקָרוֹת וַחֲמוּדוֹת גְּדוֹלוֹת, בַּשָּדוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת, עַל יְדֵי כָּל אוֹת וְעַל יְדֵי כָּל דִּבּוּר וְדִּבּוּר, וּמִכָּל שֶׁכֵּן עַל יְדֵי כָּל בְּרָכָה וּבְרָכָה שֶׁל הַתְּפִלָּה הַקְּדוֹשָׁה. וְאִם הָיִינוּ זוֹכִים לְהַטּוֹת אָזְנֵינוּ לִשְׁמֹעַ מַה שֶּׁאָנוּ מוֹצִיאִים בְּפִינוּ מַרְגָּלִיּוֹת יְקָרוֹת וַאֲבָנִים טוֹבוֹת וִיקָרוֹת כָּאֵלּוּ, לְהָבִין וּלְהַשְֹכִּיל אֶת יְקַר תִּפְאֶרֶת גְּדֻלַּת הוֹד יֹפִי הַדִּבּוּר הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא שֶׁל הַתְּפִלָּה הַקְּדוֹשָׁה, אֶת עֹצֶם יִקְרַת קְדֻשַּׁת כָּל דִּבּוּר וְדִּבּוּר, א הָיִינוּ יְכוֹלִים לְהַשְׁלִים לְדַבֵּר אֲפִלּוּ בְּרָכָה אַחַת, וַאֲפִלּוּ דִּבּוּר אֶחָד, כִּי הָיִינוּ נִקְשָׁרִים וְנִכְרָכִים וּמְהֻדָּקִים בָּאוֹת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל הַדִּבּוּר, כִּי אֵי אֶפְשָׁר לֵילֵ מִן אוֹת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל הַדִּבּוּר, לְגֹדֶל עֹצֶם יְקָר יָפְיָהּ וְזִיוָהּ וַהֲדָרָהּ (ליקוטי תפילות, סה).

תפילה לזכות לחידושי תורה בבחינת "עץ עושה פרי"

אָנָּא ה' מָלֵא רַחֲמִים... כְּבַר גָּזַרְתָּ עָלֵינוּ עַל יְדֵי חֲכָמֶי הַקְּדוֹשִׁים שֶׁאָסוּר לְהָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה עֵץ יָבֵשׁ חַס וְשָׁלוֹם, וְחוֹבָה עַל כָּל יוֹדְעֵי הַתּוֹרָה לְהִתְאַמֵּץ בְּכָל עֹז, לְקַדֵּשׁ וּלְטַהֵר עַצְמוֹ בֶּאֱמֶת, עַד שֶׁיִּזְכֶּה לִהְיוֹת "עֵץ עוֹשֶֹה פְּרִי" בְּאוֹרַיְתָא... עַל כֵּן מָצָא עַבְדְּ אֶת לִבּוֹ לְהִתְחַנֵּן לְפָנֶי עַל זֶה, שֶׁתַּחְמֹל וְתָחוֹס עָלַי בְּרַחֲמֶי הַגְּדוֹלִים וּבַחֲסָדֶי הַנּוֹרָאִים, וְתַעַזְרֵנִי וְתוֹשִׁיעֵנִי... וְתָאִיר עֵינַי בִּמְאוֹר תּוֹרָתֶ... וְתַשְׁפִּיעַ לִי תָמִיד בְּכָל עֵת חִדּוּשֵׁי וּבֵאוּרֵי תוֹרָה מִשָּׁרְשֵׁי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה מִקְּדֻשָּׁתְ הָעֶלְיוֹנָה... וּתְזַכֵּנִי בְּרַחֲמֶי וּבַחֲסָדֶי הָרַבִּים לִבְנוֹת תָּמִיד בִּנְיָנִים דִּקְדֻשָּׁה 3 וְתִתֶּן לִי כֹחַ לְעוֹרֵר וּלְהַמְשִׁי יִשְֹרָאֵל לַעֲבוֹדָתְ בֶּאֱמֶת עַל יְדֵי חִדּוּשֵׁי תוֹרָה שֶׁתַּזְמִין לִי... וְאֶזְכֶּה לְאָמְרָם בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה גְדוֹלָה, כִּרְצוֹנְ הַטּוֹב וְא אוֹמַר דָּבָר שֶׁא כִּרְצוֹנְ (ליקוטי תפילות, כח).

תפילה להמשיך באמצעות התפילה את כוחות המרפא הטמונים בעשבים ובעצים לתוך המאכלים

וְנִזְכֶּה עַל יְדֵי תְפִלּוֹתֵינוּ שֶׁכָּל הָעֲשָֹבִים וְכָל שִֹיחַ הַשָּדֶה כֻּלָּם כְּאֶחָד יַחְזְרוּ וְיָשׁוּבוּ כָּל כֹּחוֹתָם לְתוֹ דִּבּוּרֵי הַתְּפִלָּה שֶׁלָּנוּ, שֶׁהוּא דְּבַר הַשֵּׁם יִתְבָּרַ שֶׁהוּא שָׁרְשָׁם הָעֶלְיוֹן, וְיִכָּלְלוּ כָּל הַכֹּחוֹת שֶׁל כָּל הָרְפוּאוֹת שֶׁל כָּל הָעֲשָֹבִים וְהַסַּמִּים שֶׁבָּעוֹלָם בְּתוֹ תְּפִלּוֹתֵינוּ, וְתִהְיֶה תְפִלָּתֵנוּ בִּשְׁלֵמוּת גְּדוֹלָה כְּלוּלָה מִכָּל טוּב מִכָּל הַכֹּחוֹת שֶׁל כָּל הָעֲשָֹבִים וְכָל שִֹיחַ הַשָּדֶה לְמִינֵיהֶם, וּתְזַכֵּנוּ לְהַעֲלוֹתָם כֻּלָּם לְפָנֶי לְרֵיחַ נִיחוֹחַ לְהַחֲזִירָם וְלַהֲשִׁיבָם לְשָׁרְשָׁם הָעֶלְיוֹן עַל יְדֵי תְפִלָּתֵנוּ שֶׁתִּהְיֶה כְּלוּלָה מִכֻּלָּם, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה לְהַמְשִׁי הַכֹּחוֹת שֶׁל כָּל הָרְפוּאוֹת שֶׁבָּעוֹלָם לְתוֹ לֶחֶם וּמַיִם, וּלְתוֹ כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר נֹאכַל וְנִשְׁתֶּה, עַד שֶׁיִּהְיֶה לָנוּ רְפוּאָה שְׁלֵמָה לְכָל תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ (ליקוטי תפילות, חלק שני, א).

תפילה שרפואת האדם תהיה מהפירות ומהצמחים שאוכל

רוֹפֵא חוֹלִים, רוֹפֵא חִנָּם, רְפָאֵנוּ ה' וְנֵרָפֵא הוֹשִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה, וְתִתֵּן הַמָּטָר בְּעִתּוֹ, לְחַיִּים וְלִבְרָכָה וּלְשֹבַע, וּתְגַדֵּל בְּרַחֲמֶי צְמָחִים וַעֲשָֹבִים שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם כֹּחַ לְרַפְּאוֹת תַּחֲלוּאֵי עַמְּ בֵּית יִשְֹרָאֵל, וְתַשְׁפִּיעַ בְּרַחֲמֶי, וְתַמְשִׁי הַסֵּדֶר הַנָּכוֹן וְהָאֱמֶת שֶׁל כָּל הַזְּרָעִים וְהַצְּמָחִים שֶׁבָּעוֹלָם כְּפִי סֵדֶר הַזְּמַן וְהַמָּקוֹם הָרָאוּי לָהֶם, וְא נִתְשׁ שׁוּם פְּרִי וְעֵשֶֹב שֶׁא בִּזְמַנּוֹ, וּתְסַבֵּב בְּרַחֲמֶי סִבּוֹת לְטוֹבָה, בְּאֹפֶן שֶׁיִּזְכֶּה כָּל אֶחָד לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת מַה שֶּׁהוּא צָרִי לִרְפוּאָתוֹ בֶּאֱמֶת, וִיקַבְּלוּ לְפִי תֻמָּם כָּל מַה שֶׁצְּרִיכִים לִרְפוּאָתָם בֶּאֱמֶת, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְֹרָאֵל אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ בְּמוֹעֲדוֹ וּבִזְמַנּוֹ, בְּאֹפֶן שֶׁיִּהְיֶה מְלֻבָּשׁ בָּהֶם כֹּחַ כָּל הָרְפוּאוֹת שֶׁאָנוּ צְרִיכִין כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּגַשְׁמִיּוּת וּבְרוּחָנִיּוּת בְּגוּף וָנֶפֶשׁ, כִּי אֵין רוֹפֵא בָּעוֹלָם שֶׁיֵּדַע לְכַוֵּן כָּל זֹאת כִּי אִם אַתָּה לְבַד כִּי אַתָּה עִלַּת כָּל הָעִלּוֹת וְסִבַּת כָּל הַסִּבּוֹת, וְיוֹדֵעַ כָּל הַתַּעֲלוּמוֹת, וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶ וַאֲרֻכָתְ מְהֵרָה תִצְמָח" (ישעיהו נח, ח) (ליקוטי תפילות, חלק שני, ה).

תפילה לפרנסה

וְתַשְׁפִּיעַ עָלֵינוּ בִּרְצוֹנְ הַטּוֹב שֶׁפַע טוֹבָה וּפַרְנָסָה טוֹבָה כִּי בְ לְבַד בָּטָחְנוּ, כִּי אַתָּה "מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶֹב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ. וְיַיִן יְשַֹמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד" (תהילים קד, יד-טו). וְנֶאֱמַר: "מָה רַבּוּ מַעֲשֶֹי ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִֹיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶ. זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשֹ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת. שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַֹחֶק בּוֹ. כֻּלָּם אֵלֶי יְשַֹבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ. תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְ יִשְֹבְּעוּן טוֹב" (שם שם, כד-כח) (ליקוטי תפילות, חלק שני, ז).

תפילה שה' יזמן לאדם עצים לבניית ביתו

רַחֵם עָלֵינוּ לְמַעַן שְׁמֶ וּמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתֵינוּ לְטוֹבָה בְּרַחֲמִים, וְזַכֵּנוּ לְקַיֵּם מִצְוַת סֻכָּה בִּזְמַנָּהּ בִּשְׁלֵמוּת... תִּשְׁמְרֵנוּ וְתָגֵן עָלֵינוּ בְּכֹחַ קְדֻשַּׁת סֻכָּה שֶׁעַמְּ יִשְֹרָאֵל מְקַיְּמִים, שֶׁנִּזְכֶּה לִבְנוֹת הַבַּיִת בְּחָכְמָה אֲמִתִּיִּית לְמַעַן שִׁמְ לְבַד, וְיִהְיֶה בֵּיתֵנוּ בַּיִת שֶׁמְּגַדְּלִין בּוֹ תוֹרָה וּתְפִלָּה... וְנִזְכֶּה לְהַמְשִׁי בְּתוֹ בֵּיתֵנוּ שֶׁפַע טוֹבָה וּבְרָכָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְכָל טוֹב אֲמִתִּי... וּבְרַחֲמֶי הָרַבִּים תַּשְׁפִּיעַ לָנוּ כָּל הַהוֹצָאוֹת וְהַהִצְטָרְכוּת שֶׁצְּרִיכִים לְבִנְיַן בֵּיתֵנוּ בְּשֶׁפַע גָּדוֹל... וְתַזְמִין לָנוּ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד עֵצִים הַמְסֻגָּלִים לְבֵיתוֹ, וְיִהְיוּ מְסֻדָּרִים בְּהַבִּנְיָן כְּפִי הַסֵּדֶר הָרָאוּי לָהֶם מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית, וּתְסַבֵּב כָּל הַסִּבּוֹת לְטוֹבָה בְּאֹפֶן שֶׁיִּהְיֶה הַבִּנְיָן רַק לְטוֹבָה בְּכָל הָאָפָנִים לָנוּ וּלְבָנֵינוּ וּלְכָל יוֹצְאֵי חֲלָצֵינוּ (ליקוטי תפילות, קמה).

ארגון עד כאן יוצא בקמפיין גיוס המונים למעקב אחרי העברות הכספים של רע"מ - בואו להיות שותפים

כתבות נוספות

/
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר