פרשת האזינו: ערך המצוות

מדוע הרשעים מקבלים שכר בעולם הזה על המצוות, הרי זה שכר פחות מאשר השכר בעולם הבא, ומדוע אינם זוכים על מעשיהם הטובים לשכר טוב בעולם הבא כפי שמקבלים הצדיקים?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 13/10/16 16:41 יא בתשרי התשעז

פרשת האזינו: ערך המצוות
פרטי, צילום: פרטי

שכר הרשעים על המצוות שעושים

בפרשתנו על הפסוק (דברים פרק לב, ד): "אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא". אומר רש"י: "אף לרשעים משלם שכר צדקתם בעולם הזה".

ויש לשאול על דברי רש"י: מדוע הרשעים מקבלים שכר בעולם הזה על המצוות, הרי זה שכר פחות מאשר השכר בעולם הבא, ומדוע אינם זוכים על מעשיהם הטובים לשכר טוב בעולם הבא כפי שמקבלים הצדיקים?

ונראה לענות שכל אחד מקבל את השכר לפי איך שהוא מחשיב את המצוות. צדיקים מחשיבים את המצוות מאוד ולכן שכרם רב בעולם הבא, ואילו הרשעים שלא מחשיבים את המצוות - שכרם מועט, ולכן מקבלים אותו בעולם הזה.

סיפור על ערך החשבת המצוות

מסופר על תלמיד של הבעל שם טוב שבא לפני רבו ושטח את ליבו בפניו שאין לו כסף מספיק למחייתו. הבעל שם טוב, רבו, הורה לו שייקח את כל כספו וייצא לעסקים והעסקה הראשונה שתעמוד בפניו יקנה אותה. החסיד נסע לעיר הגדולה ורצה ללון בבית מלון אך המלון היה יקר מדיי עבורו, והחליט ללון בחוץ. בלילה הגיעו מספר יהודים צעירים ובעודם מתלוצצים, ראו את אותו חסיד שישן בכניסה למלון, ולגלגו עליו שכך הוא ישן. תוך כדי שהעירוהו, שאלוהו מה מעשיו בעיר, וכששיתף אותם שבא לעשות עסקים, שאלוהו בלגלוג האם הוא אולי רוצה לקנות את עולם הבא שלהם. החסיד התלהב והסכים לקנות מאחד מהם במאה רובל את חיי העולם הבא שלו. הם חתמו חוזה והחסיד היה מאושר. חזר החסיד לבעל שם טוב ושאלו מה עליו לעשות כעת. הבעל שם טוב הורה לו להמתין.

ובינתיים הלך היהודי שמכר את עולם הבא שלו לביתו וסיפר לאשתו שמכר לחסיד שוטה את עולם הבא שלו תמורת מאה רובל. אשתו כלל לא צחקה מכך והודיעה לו: "מה?! התחתני עם גוי?! אני רוצה להתגרש! עד שאתה לא מביא את ההוכחה שהעסקה מבוטלת אין לך מה לבוא לחזור לבית. אחרת אני מתגרשת ממך!".

הלך היהודי לחפש את החסיד לבקש לקנות בחזרה את עולם הבא שלו. ואחר מספר ימים הגיע לעיירה שממנה הגיע החסיד, ואחרי עמל רב מצא את החסיד. אך למרבה צערו החסיד סירב למכור בחזרה את העולם הבא שלו. לאחר משא ומתן ממושך הסכים החסיד להחזיר לאותו יהודי את העולם הבא שלו, תמורת 100 אלף רובל.

הלך החסיד לבעל שם טוב משום שחשש שאולי נעשה כאן מקח טעות שהרי אותו יהודי בהתחלה מכר במחיר נמוך, ואח"כ קנה במחיר מופקע. ענה לו הבעל שם טוב שהכול בסדר, משום ששווי המצוות הוא כפי איך שהיהודי מחליט להתייחס אל המצוות. כאשר יהודי אינו מחשיב אותם ערכם מועט, אך כשמחשיב אותם ערכם הוא לאין ערוך.

מתוך הווידוי ניתן ללמוד על ערך המצוות

ביום כיפור ערכנו וידוי מפורט של כל העבירות שלנו. עסקנו בכל פרט ופרט מהעבירות האפשריות שלנו והתוודינו עליו. צריך לדעת שכשם שיש ערך לכל עבירה ועבירה כך יש ערך לכל מצווה ומצווה. מי שזוכה לדקדק במצוות ולהחשיב כל מצווה גם ה' מחשיב לו את המצווה ומעצים אותה. כדברי הרמח"ל בספרו מסילת ישרים (פרק יח):

"מי שאוהב את הבורא יתברך שמו אהבה אמתית לא ישתדל ויכוין לפטור עצמו במה שכבר מפורסם מן החובה אשר על כל ישראל בכלל, אלא יקרה לו כמו שיקרה אל בן אוהב אביו שאילו יגלה אביו את דעתו גילוי מעט שהוא חפץ בדבר מן הדברים, כבר ירבה הבן בדבר ההוא ובמעשה ההוא כל מה שיוכל".

לסיום

יום אחד בנוסעי בכבישים, עצרתי במושב מסורתי לחפש מניין להתפלל תפילת מנחה. בבית הכנסת התאספנו בערך שמונה גברים, השקיעה מתקרבת, ואמרו לי הנוכחים שאין הרבה סיכוי שנמצא מניין. הצעתי שנצא לחפש אנשים בחוץ. יצאתי לחפש ומצאתי סמוך לבית הכנסת שני יהודים ללא כיפה באמצע להעמיס סחורה. שאלתי אותם אם הם מוכנים להשלים מניין לתפילה, הם סירבו בטענה שהם עסוקים. אמרתי להם שאני מוכן לשלם להם אם רק יגיעו כמה דקות, הם הסתכלו אחד על השני והחליטו לבוא.

אחרי התפילה שאלתי אותם: "כמה אני חייב לכם?". אך השניים סרבו לקחת שקל, והסבירו: "כשהצעת לשלם הבנו כנראה שזו באמת מצווה גדולה וחשובה. ולמה שעכשיו נוותר עליה בגלל כסף". אשרי עם ישראל!

שנזכה תמיד לדעת את חשיבות ומעלת המצוות, וה' הטוב יקרבנו אליו באהבה גדולה,