פרשת דברים: הסוד להעצמת העובדים מתחיל באמון

לא כל אחד מכיר ביכולות של עצמו, לפעמים זהו תפקידו של המנהל להעצים אותו ולשדר לו שהוא מסוגל | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת דברים 

חדשות כיפה זיו אלול 20/07/23 14:26 ב באב התשפג

פרשת דברים: הסוד להעצמת העובדים מתחיל באמון
זיו אלול, צילום: טל שחר

וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי לֵאמֹר: רַב לָכֶם סֹב אֶת הָהָר הַזֶּה פְּנוּ לָכֶם צָפֹנָה (...)  רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת סִיחֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן הָאֱמֹרִי וְאֶת אַרְצוֹ הָחֵל רָשׁ וְהִתְגָּר בּוֹ מִלְחָמָה.

לא כל אדם נולד להורים שהעניקו בו אמון ונתנו לו את הביטחון העצמי הנחוץ לו. לעיתים ההורים נתנו - וחברים לא-טובים גזלו זאת ממנו. כך או כך, לעיתים אנחנו עומדים בעמדת המנהלים, ומתפקידנו - כמה שזה נשמע מוזר או מגוחך - לתת לעובד שלנו אמון וביטחון בעצמו וביכולותיו. אדם שלא מאמין שהוא מסוגל לעשות משהו - הוא בטוח לא יעשה אותו. גם אם יש לו את הכישורים הנדרשים.

לכן מחובתנו כאנשים, חברים, ובוודאי כמנהלים, לטעת באדם את הביטחון בעצמו. את ההבנה והידיעה שהוא מסוגל, שהוא יכול.

פרשת השבוע פרשת דברים

את התובנה הזאת מלמד אותנו גדול המנהיגים, משה, במהלך נאומו טרם פטירתו. משה לא חוסך את שבטו מעם ישראל, ומוכיח אותם על המעשים הלא טובים שהם עשו. אבל הוא מסיים במשפט מוזר: קוּמוּ סְּעוּ וְעִבְרוּ אֶת נַחַל אַרְנֹן רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת סִיחֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן הָאֱמֹרִי וְאֶת אַרְצוֹ הָחֵל רָשׁ וְהִתְגָּר בּוֹ מִלְחָמָה.

מה רוצה לספר כאן משה? האם הוא חוזר לסיפור ההיסטורי? הרי הוא אינו מחדש להם משהו בתיאור אירועי החודשים האחרונים - הכל-כך טריים בזכרונו של העם.

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מסביר כי משה מבקש לטעת בהם תקווה. להגיד להם "אתם מסוגלים". לא משנה כמה עברתם, וכמה המרתם את פיו של אלוקים, וכמה הוא העניש אתכם, הכוח עדיין בידכם. אלוקים איתכם, אוהב אתכם, והנה הוא כבר מתחיל לאפשר לכם במסע כיבושים. וגם אם העם חטא ותרחק מאלוקיו, הוא תמיד יכול לחזור. אלוקים אוהב אותו וממתין לו.

הרבה עובדים ומנהלים מבקשים כלים להצליח, חלק מהכלים זה האמון בהם, לפעמים עובד ומנהלי ביניים יכולים מאוד להצליח עם הגדרה נכונה של התפקיד ובעיקר אם יקבלו את הכוח והאמון בהם להצליח בזה, הם ירגישו בזה מייד ולא רק הם הסובבים אותם, ההכרה הזו מאוד משמעותית ומשפיעה על סיכויי ההצלחה שלהם. 

פרשת השבוע פרשת דברים

הדרך להעביר את המסר נלמדת אצל משה, דבר- מלשון רמז, לא תמיד צריך להגיד הכל- צריך לרמוז, לראות איך זה מתקבל ואז זה דברים, כי אפשר לפתוח ולהגיד הכל, היכול לקבל את הדברים בייחוד אם זה תוכחה תלויה בכמה אני נותן אמון במי שאומר וכמה הוא מאמין בי. 

בנימה אישית, לפני שש שנים ביקש בעל המניות של החברה הציבורית שאקח את תפקיד כמנה"ל ומאוד חששתי, כמי שמגיע מסטארט אפ, על סיכויי ההצלחה שלי. היו"ר יאיר דחף אותי, הבעלים האמין ואני יצאתי לדרך, ב"ה למדתי המון והרבה בזכות האמון. 

את המסר הזה חשוב שישמע כל ילד, וגם כל מבוגר. להאמין בעצמך תמיד אבל במקום שאתה באמת מאמין שיש לך שאתה יכול להצליח, תכיר ביכולות ובמסוגלות שלך והאתגר הגדול- ולהאמין בעצמך במיוחד אחרי נפילה או כישלון.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".