פרשת בשלח: כשהתמונה מתבהרת

ומאז ומקדם ועד לימינו אנו, כמי שעומדים תמיד בפני שאלות וחוסר הבנה, עלינו לזכור ולהשיב לעצמנו כי לעיתים לוקח זמן ונדרשת סבלנות | הרב אסף הר נוי על פרשת בשלח

חדשות כיפה הרב אסף הר נוי 01/02/23 22:12 י בשבט התשפג

פרשת בשלח: כשהתמונה מתבהרת
צילום: shutterstock

שתי שאלות גדולות נשארו פתוחות בראשם וליבם של בני ישראל, תוך כדי שהם יוצאים ובורחים ממצרים. הראשונה היא - מדוע כשמשה ביקש מפרעה לשחרר את ישראל ממצרים הוא חזר על כך שהם רוצים לצאת לשלושה ימים בלבד? והשנייה, מדוע כשמשה ציווה על בנ"י לקחת מהכסף והזהב של מצרים- הוא אמר להם לקחת את זה בהשאלה?

שתי שאלות אלו הובילו את ישראל לתהות ולחשוש שמא היציאה ממצרים לא תהיה סוף הסיפור, שמא מדובר ביציאה זמנית בלבד. ורק עכשיו, לאחר הנס הגדול של קריעת ים סוף, "נפל האסימון" לבני ישראל והשאלות כולן נפתרו. עכשיו סוף סוף הם קיבלו מענה לכל שאלותיהם, והאמונה בה' ובמשה התיישבה בצורה השלמה ביותר, עד שהתורה בעצמה מעידה לראשונה- "ויאמינו בה' ובמשה עבדו".

אין שום הסבר רציונלי לרדיפה של פרעה ועמו אחרי בני ישראל

אין שום הסבר רציונלי לרדיפה של פרעה ועמו אחרי בני ישראל, כשהם משאירים מאחוריהם את בתיהם במצרים שבורים ומרוסקים, כי אין בית ללא מת וללא הרס. הנס הגדול והאדיר של קריעת ים סוף לא היה מתרחש אם לא שהיה משהו שדוחף את מצרים לרדוף אחרי בני ישראל, ואת הזרעים שגרמו לרדיפה זאת זרע הקב"ה ע"י משה דרך שתי השאלות הגדולות שהזכרנו.

אילולי מצרים היו בטוחים שהיציאה של ישראל היא לשלושה ימים בלבד, ושלאחריה גם יוחזר להם כל הרכוש והתכשיטים שהושאלו לבני ישראל- הם לעולם לא היו יוצאים למרדף שהוביל לנס קריעת ים סוף. וכך, זרע הקב"ה את הזרעים שהכשירו את הרדיפה המצרית שהובילה בסוף לנס האדיר של קריעת הים.

לעיתים רק אחרי תקופה ארוכה מתגלית התמונה המלאה

עכשיו, לאחר שהם חצו את הים וראו את מצרים טובעים במצולותיו, קלטו בני ישראל את התמונה המלאה וקיבלו תשובות לכל השאלות. עכשיו הם הגיעו באמת למדרגה של אמונה שלמה- "ויאמינו בה' ובמשה", וראו שגם מה שהיה נראה להם כנסיגה וחיסרון התברר דווקא כחלק מהמהלך הגדול.

ומאז ומקדם ועד לימינו אנו, כמי שעומדים תמיד בפני שאלות וחוסר הבנה, עלינו לזכור ולהשיב לעצמנו כי לעיתים לוקח זמן ונדרשת סבלנות. לעיתים רק אחרי תקופה ארוכה, ואולי חילוף של כמה דורות, מתגלית התמונה המלאה. המבט הרחב שמבין כי " טוב ה' לעולם חסדו" מצטייר ומתבהר לפעמים רק לאחר תקופות ארוכות- "ועד דור ודור אמונתו".

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת "אדרת אליהו" וראש בימ"ד "מבקשי פניך", גילה, ירושלים