המוסר האנושי: האם אפשר להרשיע את קין ברצח הבל?

הרצח הראשון בהיסטוריה האנושית בוצע הרבה לפני שבני האדם יצרו לעצמם כללים חברתיים. האם זהו טיעון שיכול לסנגר על קין? ארז צדוק על פרשת בראשית

חדשות כיפה ארז צדוק 13/10/17 15:56 כג בתשרי התשעח

המוסר האנושי: האם אפשר להרשיע את קין ברצח הבל?
ארז צדוק, צילום: דוברות

האם ניתן להרשיע את קין ברצח? כשקין הרג את הבל, לא היה חוק שאוסר על רצח, ולכן קין לא עבר על החוק. 

כולנו נסכים שרצח הוא לא מוסרי. למדנו בבי"ס, קראנו ספרים, כללי המוסר עוברים מדור לדור, מהורים לילדים. אבל קין לא השתתף בשיעורים, לא קרא ספרי מוסר וכנראה גם לא קיבל הרבה מהוריו בנושא. קין היה כמעט הראשון. הוא היה צריך להמציא את הכללים, ליצור את המוסר האינדיבידואלי שלו. 

לצורך העניין, ניכנס רגע לראש של קין: 
קמתי בבוקר במצב רוח טוב, לקחתי מפרי האדמה מה שהיה זמין, והקרבתי לקב"ה. ראה אותי הבל, אחי שכל היום נח עם הצאן כשאני עובד קשה בעבודת האדמה, הקריב גם הוא מנחה לקב"ה, ועוד לקח מבכורות צאנו ומחלביהן כדי להתגרות בי. הקב"ה קיבל את מנחתו, ואל מנחתי לא שעה. התעצבנתי. הלכתי לדבר אתו בשדה והוא שוב צחק עלי, אז הרגתי אותו. מה הבעיה?

כדי להתמודד עם דברי קין, אנחנו צריכים למחוק את כל מה שאנחנו יודעים על מוסר ועל מותר ואסור. להתחיל מאפס, כשמוחנו ריק מכל ידע ודעה. זה כמובן בלתי אפשרי.

הקב"ה שואל את קין "אי הבל אחיך?", וקין עונה לו את התשובה שעתידה להדהד לאורך משעולי ההיסטוריה: "לא ידעתי. השומר אחי אנוכי?" 

הפרשנות הקלאסית גורסת שקין ניסה להיתמם. אני מציע פרשנות אחרת. קין ידע שהקב"ה יודע ורואה הכל. הוריו ידעו וסיפרו לו. קין הבין שהקב"ה לא באמת שואל אותו איפה הבל, אלא למעשה מאשים אותו ברצח, ולכן קין מכין 'כתב הגנה'. קין אומר – לא ידעתי השומר הכי אנוכי (בלי פסיק, נקרא ברצף). כלומר, לא ידעתי שאני צריך לשמור על אח שלי, גם מפני זעמי. 

קין מקבל שתי תשובות על שני הטיעונים.
על הטיעון של העדר חוק, אומר הקב"ה לקין – ארור אתה. פסיקה חד משמעית: למרות שאין חוק שאוסר על רצח, קין אשם. מכאן למדים כלל מאוד חשוב – גם אם אין חוק שאוסר על מעשה מסוים, זה עדיין לא מתיר את המעשה.

על טענת המוסריות עונה לו הקב"ה – נע ונד תהיה בארץ. המשמעות היא למעשה – צא אל הטבע. 

בטבע כידוע בין מינים שונים מתקיימים יחסים של טורף ונטרף, לצרכי אכילה או הגנה עצמית. אבל בתוך כל קבוצת מינים ישנם יחסים אחרים לגמרי. כשצבי מבחין באריה מתקרב, הוא מנתר לגובה כדי שהאריה יבחין בו, ירדוף אחריו ובכך הוא מקריב את עצמו כדי להציל את חבריו. ציפורים מזנים מסוימים שמחפשות מזון, משדרות תדר לחברותיהן שיבואו לחלוק עימן את השלל, בין אם הוא מספיק להן או לא. עטלפים חולקים את שללם עם חבריהם החלשים. 

קיימות אינספור דוגמאות לקודים של מוסר, אחריות חברתית, ערבות הדדית, הקרבה ונתינה בטבע. קין נשלח לראות את כל אלה, כמענה לטיעון המוסרי. בכך אומר לו הקב"ה, אתה לא יכול לקבוע אמות מידה אינדיבידואליות למוסר כי הוא לא סובייקטיבי ולא הומצא על ידי האדם. המוסר הוא חלק מהבריאה ואם חיות השדה פועלות על פי אותו קוד, קל וחומר אתה קין, ובני האדם בכלל. 

מעט בהרחבה אומר הקב"ה לקין – לולא אביך אכל מפרי עץ הדעת, היית נוהג בהבל כפי שחיות השדה נוהגות בבנות מינן – היית מגן עליו ואף מקריב את חייך למענו, כי זה הטבע שלך. לאחר האכילה מפרי עץ הדעת, אתה צריך לעשות את הדברים הללו מתוך הבנה ובחירה. ומה קרה? השתמשת בבינה כדי לקלקל. 

הפרשה מספקת לנו שני כללים מאוד בסיסיים:

א.    גם אם אין חוק שאוסר על מעשה מסוים, זה לא אומר שהמעשה מותר. 
ב.    המוסר הוא חלק מהבריאה, מהטבע, ויש לו קודים מאוד ברורים ומחייבים של אחריות חברתית, של ערבות הדדית, של הקרבה אישית ושל נתינה. אנחנו לא יכולים להגדיר לעצמנו מה מוסרי ומה לא. אנחנו מחויבים לקודים הנוקשים של המוסר הטבעי, אך מתוך הבנה ובחירה.

הכללים הללו תקפים גם היום, בדיוק כמו אז.

                           הכותב הוא חבר מפלגת הבית היהודי ומנכ"ל קרן ההשקעות 'קרנות אביב'