לימוד הורים וילדים לפרשת בלק

כיצד מגיב משה למראה העם שעובדים עבודה זרה? תארו מתי במשך היום אנחנו מתנהגים כאריה שקם מרבצו ומתנשא? לימוד לפרשת השבוע

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 19/06/13 12:46 יא בתמוז התשעג

לימוד הורים וילדים לפרשת בלק

שאלות-

  1. בני מואב מפחדים מעם ישראל- "וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם מְאֹד כִּי רַב הוּא". אל מי פונה מלך מואב כדי שיעזור להכניע את עם ישראל? ומה הוא מבקש ממנו לעשות?
  2. האם בלעם מסכים ללכת ולקלל את ישראל? מדוע?
  3. בדרכו של בלעם לפגישה עם בלק, אתונו של בלעם מתחילה לדבר- "וַיִּפְתַּח ד' אֶת פִּי הָאָתוֹן". מה אמרה האתון לבלעם? והאם זה הגיוני שאתון מדברת?
  4. בלעם מנסה לקלל את ישראל. האם הוא מצליח? מה יוצא לו במקום קללות?
  5. בלעם מברך אותנו- "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב". מה הכוונה שאנו 'בדד' ולא מתחשבים בגויים?
  6. בלעם מתאר את ישראל- "ד' אֱלֹהָיו עִמּוֹ וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ". מה הכוונה שד' איתנו? ומה הכוונה שיש בנו 'תרועת מלך'?
  7. בלעם מתאר את ישראל- "הֶן עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא". תארו מתי במשך היום אנחנו מתנהגים כאריה שקם מרבצו ומתנשא?
  8. "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב". מה הקשר לדעתכם בין הפגישה של בלק ובלעם לבין החטא?
  9. "וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר". מהו 'בעל פעור' ומדוע נקרא כך?
  10. כיצד מגיב משה למראה העם שעובדים עבודה זרה?
  11. מה עשה פנחס בן אלעזר הכהן לזמרי בן סלוא וכזבי בת צור אשר חטאו בגילוי עריות לעיני כל ישראל?
  12. פינת ההלכה- השבוע יחול יז בתמוז. אילו דברים אסורים בין יז בתמוז לתשעה באב?

תשובות-

  1. בלק פונה אל הקוסם בלעם, כדי שיקלל את ישראל, כדי שבני מואב יצליחו להכניע אותנו במלחמה
  2. "וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרֵי בָלָק- לְכוּ אֶל אַרְצְכֶם כִּי מֵאֵן ד' לְתִתִּי לַהֲלֹךְ עִמָּכֶם". בלעם מסרב ללכת איתם, משום שד' אינו מרשה לו. בסוף ד' אינו מונע ממנו ללכת כי ברשעותו הוא רצה מאד לקלל את ישראל. אולם ד' יכניס לפיו מילות ברכה.
  3. האתון מתלוננת לבלעם על כך שהוא מכה אותה. זה לא הגיוני שאתון מדברת, אך לפעמים ד' עושה דברים לא הגיוניים בעולם
  4. בלעם לא מצליח לקלל אותנו. במקום קללות הוא מברך, משום שד' שמר עלינו מפניו
  5. פירש רמב"ן - "כי ישכון לבדו ואין עמו גוי אחר שיחשב הוא אליו (אין אומה שיכולה להיות חלק ולהתערבב עם עם ישראל)... אבל אלו כולם תורה אחת ומשפט אחד להם וגוי אחד הם וישכון בדד בשם יעקב וישראל...והוא יהיה לראש לעולם ואין אומה שתתגבר עליו". שלוש כוונות- א.כמו שבמדבר היינו לבד, כך לעולם נהיה עם אחד ובדד שלא מתבולל בגויים ולא מתחתן איתם. ב. לא נלמד מהדתות שלהם אלא נהיה לבד בדתנו. ג.הגויים לא יגברו עלינו במלחמה.
  6. ביאר רש"י- "'ד' אלהיו עימו'- אפילו מכעיסין וממרים לפניו אינו זז מתוכן... 'ותרועת מלך בו'- לשון חבה ורעות כמו רעה דוד...וכן תרגם אונקלוס ושכינת מלכהון ביניהון". 'תרועה' מלשון 'ואהבת לרעך כמוך'- חבר. מלך העולם מחובר אלינו
  7. פירט רש"י- "כשהן עומדים משנתם שחרית, הן מתגברין כלביא וכארי לחטוף את המצוות, ללבוש טלית לקרוא את שמע ולהניח תפילין". לקום לתפילה בבוקר צריך להיות כמו אריה גיבור למרות העייפות
  8. רש"י מביא את הגמרא בסנהדרין- "תדע שבלעם השיא עצה זו להכשילם בזמה". בלעם הוא זה שיעץ לבלק להכשיל את ישראל בגילוי עריות, משום ש 'אלהיהם של אלו שונא זמה הוא'. הוא הבין שאי אפשר לקלל אותנו אז ניסה להכשילנו בחטא
  9. הסביר רש"י- "על שם שפוערין לפניו פי הטבעת ומוציאין רעי, וזו היא עבודתו". היו מתפנים על הפסל. כך אנשים רצו להראות שהם כמו חיות- שופכי דם, נואפים ומתפנים ליד כולם. עם ישראל הוא הפוך מזה- ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים
  10. "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל שֹׁפְטֵי יִשְׂרָאֵל: הִרְגוּ אִישׁ אֲנָשָׁיו הַנִּצְמָדִים לְבַעַל פְּעוֹר". ואכן הרגו, כפירוש רש"י בשם הגמרא בסנהדרין- "כל אחד ואחד מדייני ישראל היה הורג שנים, ודייני ישראל שמונה רבוא ושמונת אלפים"
  11. "וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ... וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל הַקֻּבָּה וַיִּדְקֹר אֶת שְׁנֵיהֶם". כך לימד אותו משה- מי שנוהג ברבים בפריצות עם נכריה, קנאים פוגעים בו, אך לא מורים כך בבית דין
  12. שמיעת מוזיקה חיה, שמיעת מוזיקה משמחת מהרדיו, ברכת שהחיינו, נישואין ותספורת (בעדות מסויימות). מר"ח נוספים עוד מנהגים.