ומי יתן כל עם ה' נביאים

אלדד ומידד היו נביאים עצמאיים שנבואתם לא נבעה מן הרוח אשר על משה. באירוע זה של נבואה עצמאית בעת מינוי הזקנים ובתגובתו של משה אליה רואה הרש"ר הירש חשיבות עליונה להבנת תפקיד ההנהגה הרוחנית בישראל

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 30/05/18 16:14 טז בסיון התשעח

ומי יתן כל עם ה' נביאים
משה רבינו, צילום: shutterstock

(כד) וַיֵּצֵא מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר אֶל הָעָם אֵת דִּבְרֵי ה' וַיֶּאֱסֹף שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי הָעָם וַיַּעֲמֵד אֹתָם סְבִיבֹת הָאֹהֶל: (כה) וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן וַיְדַבֵּר אֵלָיו וַיָּאצֶל מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתֵּן עַל שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים וַיְהִי כְּנוֹחַ עֲלֵיהֶם הָרוּחַ וַיִּתְנַבְּאוּ וְלֹא יָסָפוּ: (כו) וַיִּשָּׁאֲרוּ שְׁנֵי אֲנָשִׁים בַּמַּחֲנֶה שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד וַתָּנַח עֲלֵיהֶם הָרוּחַ וְהֵמָּה בַּכְּתֻבִים וְלֹא יָצְאוּ הָאֹהֱלָה וַיִּתְנַבְּאוּ בַּמַּחֲנֶה: (כז) וַיָּרָץ הַנַּעַר וַיַּגֵּד לְמֹשֶׁה וַיֹּאמַר אֶלְדָּד וּמֵידָד מִתְנַבְּאִים בַּמַּחֲנֶה: (כח) וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבְּחֻרָיו וַיֹּאמַר אֲדֹנִי מֹשֶׁה כְּלָאֵם: (כט) וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי וּמִי יִתֵּן כָּל עַם ה' נְבִיאִים כִּי יִתֵּן ה' אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם: (פרק יא)

אלדד ומידד היו "בַּכְּתֻבִים"; כלומר (על פי דברי חז"ל המובאים גם ברש"י) הם היו בין שבעים ושנים הזקנים שנקראו לצאת אל האוהל כדי להוציא פתקים מן הקלפי, פתקים שעל פיהם יוכרע מי נכלל בין שבעים הזקנים ומי לא. 

נחלקו חכמים במסכת סנהדרין (יז, א) אם אלדד ומידד נשארו במחנה מאליהם ולא באו כלל להוציא פתקים מן הקלפי, מתוך ענווה שהיתה בהם; או שהם היו השנים שהוציאו פתק חלק בקלפי (ראו במפרשים לגמרא שם). בין ובין כך אלדד ומידד לא נכללו בין שבעים הזקנים שעליהם נאמר: "וַיָּאצֶל מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתֵּן עַל שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים". ועם כל זאת אלדד ומידד זכו לנבואה – "וַיִּתְנַבְּאוּ בַּמַּחֲנֶה".

יהושע בן נון, משרתו של משה, בהחלט לא אהב (בלשון המעטה) נבואה זו של אלדד ומידד. מדוע? מבאר הרש"ר הירש: "יהושע סבר שאלדד ומידד חתרו תחת סמכותו של משה ופגעו בזכויותיו. שבעים הזקנים קיבלו את חלקם בנבואה רק כשותפים עם משה, ואילו אלדד ומידד התייצבו כנבחרים עצמאיים!".

נבואתם של אלדד ומידד לא היתה קשורה למשה, היא לא נבעה מן הרוח אשר עליו, היא היתה נבואה עצמאית של אלדד ומידד ש"התייצבו כנבחרים עצמאיים". עמידה עצמאית זו של אלדד ומידד היוותה חתירה תחת סמכותו של משה, לדעתו של יהושע בן נון, ועל כך מחה.

אולם משה סבר אחרת – "וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי וּמִי יִתֵּן כָּל עַם ה' נְבִיאִים כִּי יִתֵּן ה' אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם". לא זו בלבד שמשה לא ראה בנבואתם העצמאית של אלדד ומידד פגיעה במעמדו, אלא אדרבה משה ראה בה מעלה גדולה, והוא אף מייחל לכך שכל ישראל יזכו אף הם לנבואה עצמאית כזו.
באירוע זה של נבואה עצמאית בעת מינוי הזקנים ובתגובתו של משה אליה רואה הרש"ר הירש

"חשיבות עליונה" להבנת תפקיד ההנהגה הרוחנית בישראל; כך כתב: "הופעת אלדד ומידד בשעת מינוי הזקנים לסנהדרין הראשונה, וכן דברי משה שנאמרו באותה שעה, הם בעלי חשיבות עליונה לכל הבאים אחריהם. כי נתגלה כאן שמינוי הרשות הרוחנית העליונה בישראל לא באה לייסד מונופולין של הרוח, כי הכישרון הרוחני הניתן מאת ה' איננו מותנה בשום משרה ותפקיד, והאחרון בעם ראוי ליטול חלק ברוח ה' – לא פחות מן הראשון במשרה רמה. אולם דברי משה הם מופת נצחי לכל המורים והמנהיגים בישראל המורה להם, כי האידאל העליון של פעילותם יוגשם כאשר יזכו להיות מיותרים בעם בהגיע העם בכל שכבותיו לאותה מעלה רוחנית, שאין הוא זקוק עוד למורים ולמנהיגים!

 כאשר אמר משה: 'המקנא אתה לי?!' – הוא שמט את הקרקע מכל מחיצה אפשרית בין 'כהני דת' אנשי קודש לבין 'הדיוטות' אנשי חול".    

מינוי ההנהגה הרוחנית איננו בשום פנים ואופן הפרדה בין אנשי קודש לאנשי חול. להיות אנשי קודש היא מטרתו של כל העם בכל שכבותיו. "הכישרון הרוחני הניתן מאת ה' איננו מותנה בשום משרה ותפקיד". אלדד ומידד זכו לנבואה עצמאית למרות שלא היו חלק מן ההנהגה הרוחנית הנבחרת.

ומה תפקידם של המנהיגים הרוחניים? לרומם את העם לקראת המעלה הרוחנית "שאין הוא זקוק עוד למורים ולמנהיגים". הגשמת תפקידם תהיה "כאשר יזכו להיות מיותרים בעם". כאשר כל עם ה' יהיו נביאים כי יתן ה' את רוחו עליהם אז תדע ההנהגה הרוחנית שהיא מילאה את תפקידה בהצלחה.

נמצא שהאירוע שאירע בעת ייסוד הסנהדרין הראשונה לימד את חבריה ואת הבאים אחריהם מה תפקידם של מנהיגים רוחניים. אך לא פחות מכך הוא לימד כל אחד ואחד מישראל שגם הוא יכול וצריך להיות איש קודש.  
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן