עלייה להר הבית? "רק בביאת המשיח"

הרב יוסף אליהו, בנו של הרב מרדכי אליהו, מספר בריאיון עמו על דעת אביו בכל הנוגע לעלייה להר הבית. לדבריו, "דעתו הייתה שאסור בשום פנים ואופן להיכנס בכל שטח". בנוגע לבניית בי"כ במקום הוא אומר: "לא כתוב דבר כזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/05/18 11:12 ב בסיון התשעח

עלייה להר הבית? "רק בביאת המשיח"
התנגד לעליה להר הבית. הרב מרדכי אליהו, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

המכתב שבו הציע לבנות בית כנסת בהר הבית, שאלת הכיבוש וסוגיית הריבונות, המדידות הונות בשטח ומתי נוכל לעלות. בנו של הרב מרדכי אליהו, הרב יוסף אליהו, מבאר בריאיון שנערך על ידי ארגון "מורא מקדש", את שיטת אביו בכל הנוגע לעלייה להר הבית בימינו. 


 

ש: מה הייתה דעת הרב אליהו זצ"ל, מו"ר אביך בעניין כניסה להר הבית בזמן הזה?
"
דעתו הייתה שאסור בשום פנים ואופן להיכנס בכל שטח הר הבית והוא כתב את זה ממש בספר, ספר  ההלכה פרק ט' הלכה ט"ז הוא אמר שכמובן אדם צריך להשתדל להתפלל במקום הכי קדוש, בעיר העתיקה, בבית הכנסת שרואה את מקום העזרה וכולי, וזו הלשון שמה 'כל שבית הכנסת קרוב יותר לבית המקדש קדושתו גדולה יותר כי שם שער השמים. אבל אסור להיכנס ולהתפלל במקום המקדש עצמו  - היינו בכל הר הבית - כיוון שכולנו טמאים בטומאת מת ושאר טומאות. ואפילו אם נטהר משאר הטומאות אין אנו יודעים את המקום המדויק של העזרה והחיל'.

"זו דעת הרב זצ"ל שאי אפשר להיכנס להר הבית היום בכל השטח כולו כי אנחנו לא יודעים את המקום המדויק, ואנחנו גם טמאים טומאת מת ואפילו אם אדם יטבול זה לא יעזור שום דבר".

ש: מדוע אי אפשר לסמוך על המדידות שעשו בהר הבית?
"
כי יש כמה שיטות במדידות וזה איסור כרת, והרב ראה את כל השיטות ואני זוכר בתור בחור שהרב בדק את זה ולקח צילומי אוויר ובדק את כל המקומות ואחרי שהוא עשה בדיקות הוא שלח את אחד הרבנים שיביא לו את כל צילומי האוויר, לא זוכר את שמו.

ש: הרב זלמן קורן?
"
יכול להיות, בסופו של דבר דעת הרב הייתה שאין לנו את המקום המדויק".

ש: האם שאלו את הרב בעניין זה שהערבים משתוללים בהר הבית? ועל ידי העלייה לכאורה אנחנו מחזקים את הריבונות בהר. טוענים היום שאם אנחנו לא נעלה להר הבית אז הר הבית ייפול בידי הערבים, האם שאלו את זה גם את הרב זצ"ל?
"
שאלו את הרב, ודעתו הייתה שאף על פי כן שאנחנו אסור לנו לעלות כיוון שזה איסור כרת. מה הפירוש של הדברים? אני יכול להגיד פירוש של עצמי. פעם שאלו את הרב האם רב קהילה יכול להזמין אנשים שיבואו בשבת במכונית לבית הכנסת כדי לתת בהם שיחות ולקרב אותם לתורה. התשובה שלו הייתה 'אנחנו לא צריכים לעזור לקב"ה, מה שהקב"ה מתיר לנו לעשות אנחנו עושים, מה שהוא לא מתיר לנו לעשות אנחנו לא עושים'. אנחנו לא צריכים להיות יותר חכמים ממה שכתוב בתורה. אם על המקום כתוב שזה איסור כרת אז אנחנו לא עולים, נקודה. לחזק את הריבונות? הקב"ה יעשה את מה שהוא צריך לעשות!

ש: הרב הרי סבר שיש להקים בית כנסת, כתב שראוי להקים בית כנסת בהר הבית!
"לא בהר הבית. לא כתוב דבר כזה. אני גם זוכר הוא הראה לי את המקום שהוא מדבר על זה, זה מדובר בגבול לפני הכותל ממש לפני הכותל איפה שיש שם את הבניינים שצמודים לכותל, זה ממש לפני הכותל ושזה יהיה יותר גבוה ממה שנמצא שם, כדי שבית אלוקינו יהיה יותר גבוה כפי המבואר בשולחן ערוך. אלה היו דבריו, והוא אמר את זה כל הזמן.

"גם בכל הספרים, גם הפסקים, ובמיוחד בספר ההלכה שהוא דקדק וכתב אותו וממש עבר עליו והגיה אותו כמה וכמה פעמים, דעתו שאסור לעלות להר הבית. ויותר מזה! אם היה צד של דבר, למה הוא אף פעם לא עלה?! והוא יליד העיר העתיקה, והכיר את המקומות והכיר את השיטות ולא היה בקי ממנו בנושא הזה בכל השיטות כולן והוא לא עלה. ודעתו הייתה לכל מי ששאל אותו שאסור לעלות".

ש: מתי לפי דעת הרב אליהו זצ"ל נוכל לעלות להר הבית?
"בעזרת ה', אנחנו מאוד מקווים שהמשיח יבוא היום ובעזרת ה', הרב היה אומר שכתוב 'כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון' מה זה עין בעין? הוא היה אומר שבית המקדש ירד משוכלל מן השמים ואנחנו פוסקים בזה כמו רש"י וזה מופיע בספר מאמר מרדכי חלק ג' יש לו מאמר ארוך על הנושא הזה, וכתוב 'טבעו בארץ שעריה' זאת אומרת שהשערים יעלו מלמטה, אז עין אחת תהיה למעלה, לראות איך בית המקדש יורד, ועין אחת למטה לראות איך השערים עולים. 'עין בעין יראו בשוב ה' ציון' שיהיה בעזרת ה' במהרה היום, ואז נוכל להיכנס".

ש: ולפני זה לא נוכל להיכנס לפי דעת הרב לכל שטח הר הבית?
"אין שום צד שאפשר להיכנס".

ש: מה הייתה דעת הרב לגבי חיילים ושוטרים?
"משהו אחר. חיילים ושוטרים זה כבר מותר להם להיכנס לצורך בטחוני זה משהו אחר. בעזרת ה' שנראה כהנים בעבודתם ולווים בדוכנם וישראל במעמדם ויראו עינינו וישמח ליבנו".