מדוע גברים מברכים "שלא עשני אישה"? הרב אפרתי עונה

גולשת, ששאלה ב"שאל את הרב" של 'כיפה' על ברכת השחר הידועה, סברה שהנוסח הגברי מעודד את תחושת העליונות של הגברים על הנשים. הרב ברוך אפרתי דחה זאת על הסף, "חס ושלום להגיע לשוויון המערבי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/18 13:27 כב בתמוז התשעח

מדוע גברים מברכים "שלא עשני אישה"? הרב אפרתי עונה
תפילת נשים בכותל. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: Hadas Parush/Flash 90

שאלה:

כבוד הרב שלום,

שאלתי היא בנושא ברכות השחר "שלא עשני אישה" ו"שעשני כרצונו".

הסבירו לי בעבר שגברים מברכים "שלא עשני אישה" כי הם שמחים שהם חייבים ביותר מצוות אך אני עדיין לא מבינה מדוע נצרך הניגודיות. מדוע גברים לא יכולים לברך "ברוך שעשני גבר" ונשים לברך "ברוך שעשני אישה", עצם זה שהגברים כביכול שמחים שהם לא נשים אומר שנשים צריכות להיות עצובות שהם נשים וזוהי טעות כי כל אדם נולד איך שהוא נולד מסיבה מסויימת ולהיות אישה זה לא "באסה". אם כל אדם יברך "שעשני כרצונו" זה ישרת אותו תפקיד של "שלא עשני אישה" ולא רק. בברכה זאת כל אדם מודה לקב"ה שהוא ברא אותו כפי שהוא, ברא אותו זכר או נקבה למלא את תפקידו בעולם כפי שהוא ואם נבראה כנקבה היא לא "הפסידה" כי כך היא אמורה להיות וגם מוסיף ומודה שברא אותו איך שהוא לא רק מבחינה מגדרית.

אני מאמינה שמקורו של כל דבר שקיים הוא בתורה שלנו כי כל חיינו הינם סביב התורה. ברכת "שלא עשני אישה" אומרת, נפלה בחלקי הזכות לא להיות אישה, להיות גבר, כלומר, יותר טוב להיות גבר... זה הברכה שכל בוקר, יום יום, כל החיים, כל גבר יהודי מברך. גברים מתחילים את יומם דבר ראשון בלהגיד גברים יותר טובים- להיות אישה זה לא טוב- נשים פחותות מגברים. ובהמשך היום מתנהגים ככה. שום אישה לא תגיד לגבר מה לעשות כי גברים יותר טובים, גברים יכולים להתייחס לנשים איך שירצו כי הרי גבר נמצא במעמד גבוה יותר לא ככה?

מילא נשים גם כן היו מברכות "שלא עשני גבר" - מודה לה' שנפל בחלקה הזכות לא להיות גבר. גם כאן הניגודיות נראת נורא ילדותית. למה כל אחד לא יכול להודות להם על מי שהוא ולא על מי שהוא לא? למה גברים מודים על מי שהם לא כי מי שהם זה יותר טוב?

האישה מגדלת בתוכה אדם נוסף, בתוך הגוף שלה נוצר חיים ואין דבר בעולם יותר קסום, מופלא וניסי מדבר זה שנלקח כמובן מאליו. הקב"ה ברא אישה כי אדם היה זקוק לאישה ולא היה לו טוב לבדו. אחרי כל זה עוד אפשר להגיד שנשים פחותות מגברים?

אנחנו הנשים התקדמנו כל כך הרבה וכמעט הגענו לשוויון מלא בין נשים לגברים, אך למרות כך כל בוקר כשאני מתפללת אני מרגישה שהתורה, הדבר המדהים הזה- מחזיר אותנו אחורה מאות שנים.

למה זה טוב?

תודה רבה ואשמח למענה, הדבר מטריד אותי כבר זמן רב..

תשובה:

שלום

חס ושלום להגיע לשוויון המערבי.

הרצון בשוויון המודרני הוא רצונו של קרח, הטוען שכל העדה כולם קדושים באופן שווה, ואין מקום למדריגות שונות וייעודים שונים שהטיל הבורא על זהויות שונות.

טענת 'כל אנפין שווין' היא טענה ששורשה בע"ז, דהיינו בדחף הפנימי לשחרור החושים בצורה שאינם מקבלים על עצמם עול מוסרי המכוון אותם כלפי ייעוד מדוייק ואישי.

על פי התוה"ק ישנו צד שווה בין איש לאשה, והוא עצם צלם האלהים שבהם. אך בזכויות ובחובות הדתיות הם לא שווים, ולעולם לא יהיו שווים. וכן בגוף, אינם שווים ולא יהיו שווים.

עולם שבו כולם שווים בזכות ובחובה הוא עולם שיקרי וחולה מאד, משום שהוא מניח שכולם בעלי אותו אופי ואותו ייעוד, אותו גוף ואותה נשמה. וממילא כולם צריכים אותם כלים, אותן זכויות ואותן חובות.

אולם עולם בריא הוא עולם מגוון, שיש בו ייעודים שונים, שאותם אנו יודעים על ידי עמל התורה המבהירה לנו מי אמור לעשות מה בעולם הזה, ורק במילוי הייעוד התורני האדם ירגיש שלימות ועונג עמוק של השלמה אישית. הרב כותב על כך באריכות בעין איה ביחס לדרכי האמורי.

על כן, ברכת 'שלא עשני אשה' מעידה על שמחת הגבר בכך שהוא מחוייב ביותר מצוות, שלא כמו דמויות אחרות הפטורות מהן. מדוע הדבר תוקן כניגוד ולא כברכה חיובית? משום שהניגוד מדגיש יותר את האורה המצויה בייעוד שד' מבקש ממני, מאשר ברכה חיובית.

אין כוונת הברכה למדוד זהות אחת לעומת רעותה ולדרג אותן, אלא להדגיש צד זכות שיש בדמות אחת, על ידי תשומת הלב שהיא ייחודית לה ולא קיימת באחרות.

כלומר- אין כוונת הברכה לומר ש 'איש הוא יותר מאשה', משום שאיש ואשה כלל אינם עומדים על אותו ייעוד ואינם עם אותם כלים, על מנת שנוכל להשוותם ולומר שאחד יותר מהשני. הם מראש שונים בייעוד ובכלים, וכל אחד הוא מושלם ביחס לייעוד המיוחד לו. הדבר דומה לכך שהרגל תרצה להיות יד. היא תטען לחוסר שוויון בכך שהיא למטה, והיא עם נעליים לעומת היד. אך אנו יודעים שאם הרגל תהיה יד, האדם יהיה מפלצת. על מנת להיות אדם שלם, הוא חייב שהרגל תהיה רגל, והיד תהיה יד. כל אבר נמדד לא כנגד חברו אלא ביחס לייעוד הספציפי שלו.

אם כן כוונת הברכה היא הדגשת הייעוד הייחודי לגבר ע"י תשומת הלב שהיא אנדמית לו ואינה קיימת באחרות. ולא כדירוג זהויות.

אם כך, מפני מה ברכת האשה אינה ניגודית להבלטת צד הזכות שבה שהיא פטורה ממצוות עשה שהז"ג?

ראשית, משום שזו אינה זכות להיות פטורה ממצוות, אלא מציאות. זכות ייחודית לה היא הלידה למשל, ולכן בזה אכן יש בה צד מעלה שאין בגבר. אך פטור ממצוות אינה בגדר זכות.

שנית, אשה לא יכולה לברך על כך שאינה חייבת במצוות כאיש, משום שהיא שותפה לו במצוות, שהרי כל מצווה שהבעל עושה נזקפת לזכות אשתו, כפי שמופיע בגמרא בכמה מקומות.

ניתן לומר, שאיש הוא חסר, ואשה חסרה. שניהם בעלי מעלות ייחודיות לכל צד, אך חסרים את הצד השני. רק בנישואין הגבר משתלם ע"י אשתו, והאשה ע"י בעלה.

העיקר בכל זה- לגשת לסוגיות אלו מתוך כובד ראש ועמקות של לימוד, ולא ראיה שטחית מערבית הבוחנת הבדלים לפי הניראות ולא לפי הייעוד האלוקי.

כל טוב

העונה הוא רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן