למה צריך לשמור נגיעה? | הרבנים עונים

זוגות רבים בציבור הדתי שנמצאים בשלב של לפני נישואין מתמודדים עם איסור שמירת נגיעה. הרבנים והרבניות של נאמני תורה ועבודה עונים על השאלה מדוע בכלל יש בזה צורך?

חדשות כיפה בשיתוף נאמני תורה ועבודה 24/02/22 12:33 כג באדר א'

למה צריך לשמור נגיעה? | הרבנים עונים
צילום: shutterstock

זוגות רבים במגזר הדתי מתמודדים עם האיסור שקיבל את השם הפופולארי 'שמירת נגיעה'. השיח סביב איסור זה נמצא במגמת עלייה וישנם תשובות רבות לסוגיה הסבוכה. מהם הגבולות של האיסור, מדוע זה כל-כך קשה, למה זה בכלל הכרחי ואיזה משמעות יש לנגיעה בחיים שלנו? 

בשאלה שנשאלה בנושא, ענו הרבנים והרבניות תשובות שונות על מהות הקשר בין אישה לאישה, ואיפה הם רואים את המקום של שמירת נגיעה בחיים תורניים:

הרב אילעאי עופרן: הגישה היהודית ליחסים בין הגוף לנפש הוא שמדובר במערכת סימביוטית

"יש בעולם 2 עמדות מרכזיות שקשורות לסוגיה הזו- עמדה רוחנית שמתייחסת לאדם כיצור רוחני ועמדה שניה ארצית-חומרית. מתייחסת לאדם כגוש בשר. תמצית היחס היהודי כפי שאני רואה אותו ליחס שבין הגוף והנפש זה שמדובר במערכת סימביוטית. אי אפשר לדבר על נפש במנותק מגוף. הדרישה ההלכתית לייצר גבולות ברורים במגע בעל גוון מיני. היא לנסות לתעל את האנרגיה למקום שבו הוא מתחבר לחוויה פנימית אישיותית. "צמאה לך נפשי קמעא לך בשרי"- זהו פסוק מוזר כיוון שצימאון מיוחס לבשר וכמיהה מיוחסת לנשמה. אבל בפסוק זה הפוך. כי זאת המשימה שלנו, לחבר בין הגוף לנפש ולכן אנחנו מייחסים משמעות למי אנחנו מלטפים או נוגעים. להכל יש ערך"

צפו בתשובה של הרב אילעאי עופרן

 

 

הרבנית כרמית פיינטוך: כיון שנגיעה היא כוח אדיר שיש בו הרבה יופי ועמוק יש בה גם רגישות הפוכה

נגיעה היא שפה, היא צורך. זה הדבר הכי עדין שבני האדם יכולים להעניק אחד לשני. כיון שיש בדבר הזה יופי כל-כך עמוק יש בה גם רגישות הפוכה. יותר קל להבין למה צריך להסדיר את כל נושא הנגיעה ולא כי היא לא מיטיבה אלא כי צריך להיות מאוד מדויקים בה. בתוך משפחה גרעינית זה מאוד נכון להשתמש בה. כשאני יוצאת מהבית אני צריכה להיות מדודה בשימוש שלי בה. ההלכה אומרת שמיניות תהיה בין גבר לאישה אחת שמרגישים משהו אחד כלפי השני. האהבה נבנית קודם כל נפשית ואז מגיעים לזה כי זה גבוה יותר"

צפו בתשובה של הרבנית כרמית פיינטוך

 

הרבנית עו"ד ירדנה קופ-יוסף: לאישה חשוב מאוד שהעולם הפיזי שלה יהיה מחובר לכל רמות ההוויה שלה

 האינסטינקט הראשוני הוא להגיד 'תחכו עד הנישואין' אבל בצד האמיתי זה לא מספק. כולנו בני אדם, כולנו רוצים חיים של מגע. אני חושבת שצריכים קצת לצלול לעומק ולראות כמה שמירת נגיעה יכולה לתת לבן-אדם. לאישה חשוב מאוד שהעולם הפיזי שלה יהיה מחובר לכל רמות ההוויה שלה ושלא מגיעים לחוויה כזאת במסגרת של הנישואין החיבור הפיזי מרגיש סוג של רמייה וסוג של משהו שיכול להיות יותר והוא לא"

צפו בתשובה של הרבנית עו"ד ירדנה קופ-יוסף