מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מה עושים עם חמץ גמור שנאגר לשעת חירום? - ההיתר ההלכתי המיוחד

פסח תחת מצב חירום | הרב אליקים לבנון, רב השומרון וראש ישיבת אלון מורה, עונה: כיצד ינהג מי שנוהג שלא לסמוך על מכירה לנכרי? מה לעשות עם החמץ שאגרנו בממ"ד לשעת חירום?

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/24 12:15 ו בניסן התשפד

מה עושים עם חמץ גמור שנאגר לשעת חירום? - ההיתר ההלכתי המיוחד
ההסתערות על הסופרים ב 10 לאוקטובר, צילום: Noam Revkin Fenton,Flash90

לקראת חג הפסח שיערך השנה בצל המלחמה ובצל החשש מהסלמה, עולות שאלות הלכתיות חריגות מבדרך כלל. אחת מההמלצות של פיקוד העורף היא לאגור מזון ומים בחדרי הממ"ד, ועולה השאלה מה לעשות בחמץ ובמוצרים שאינם כשרים לפסח הנמצאים בו. הרב אליקים לבנון, רב השומרון וראש ישיבת אלון מורה, אשר מפקח הלכתית על מכירת החמץ של אתר כיפה, עונה.

מקלט בצפת. אילוסטרציה

מקלט בצפת. אילוסטרציה, צילום: David Cohen/Flash90

הרב לבנון: השנה, גם למקפידים אפשר לקנות חמץ גמור לפני פסח ולמכור אותו לגוי

מצווה לבער כל חמץ השייך לנו ונמצא ברשותנו. מזון שיש בו תערובת חמץ, במקרים רבים החמץ בטל, ואינו חוזר וניעור בפסח. אכן, גם תערובת חמץ אסורה באכילה. לכן הדרך הנכונה היא: למכור לנכרי את המזון שיש בו תערובת חמץ. קמח לבן הנמכר בחנויות, אם לא נרטב ממים או מלחות, איננו חמץ! אין להשתמש בו בפסח, אך מותר להשהות בבית ואין צורך למוכרו לנכרי.

הרב אליקים לבנון |

הרב אליקים לבנון | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חמץ גמור, לחם, פיתות, עוגיות, וופלים, אטריות, פסטות וכד', בשנים רגילות יש מחמירים לבערו לפני פסח, ולא למוכרו לנכרי. אולם בשנה זו, בעת מלחמה, מומלץ לכל בית להצטייד במל"ח: מזון לשעת חירום. לכן, גם המקפידים שלא להשתמש בהיתר של מכירה לנכרי, יכולים לקנות חמץ לפני פסח, ולמוכרו לנכרי בערב הפסח.

הרב לבנון: לשמור את החמץ בארגז סגור בתוך הממ"ד

העצה הנכונה היא: ביישובים בהם יש חשש למלחמה, אשר בה יידרשו התושבים לשהות בממ"ד, הדרך הנכונה היא לשמור את החמץ בארגז סגור, בתוך הממ"ד. זאת, כדי שאם יידרשו לשהות בממ"ד בשביעי של פסח, ולא יורשו לצאת ממנו, יוכלו ליהנות מהחמץ מיד במוצאי שביעי של פסח.

המתקפה האיראנית: כך נראו השעות מורטות העצבים בקריה צילום: דובר צה"ל