החגים שהתחפשו לפורים| האם יש קשר בין החגים בתרבויות השונות לפורים?

ברחבי העולם, יש לא מעט חגים שמזכירים את פורים באופי או במהות, יצאנו למסע סביב העולם, כדי ללמוד קצת על החגים האלה ולענות על השאלה: האם זה פורים?

חדשות כיפה יצחק גולדברג, חדשות כיפה 21/02/21 11:44 ט באדר התשפא

החגים שהתחפשו לפורים| האם יש קשר בין החגים בתרבויות השונות לפורים?
פורים, צילום: shutterstock

 

רבים מאיתנו נוהגים להתחפש בפורים, האם מישהו חשב אי פעם להתחפש לחג הפורים בעצמו? לא חשבתי שכן, אבל מתברר, שיש כל מיני חגים שנראה שהתחפשו לחג הגדול לילדים, ולפעמים החגים כל כך דומים, שאנחנו מוכרחים לשאול "האם זה פורים?",  אז יצאתי ללמוד קצת על החגים האלה, על מנת לבחון את התשובה לשאלה הזאת. לפני שנתחיל, חשוב להגיד שאני יוצא מנקודת ההנחה שההגדרה לפורים היא  - חג שיהודים חוגגים, כי ניצלו מניסיון פגיעה בהם.

ליל כל הקדושים – האלווין 

ליל כל הקדושים, או כמו שקוראים לו ברוב העולם האלווין, הוא חג עממי שנחגג ביום האחרון לחודש אוקטובר, מקורות החג באים ככל הנראה מהפגאניזים הקלטי, ובמהלך הדורות התווספו לו גם אלמנטים נוצריים דתיים. מנהג מרכזי בחג הוא התחפושות, ולכן הוא דומה לפורים. בנוסף, יש הנוהגים לעשות מסיבות תחפושות עם אלכוהול, והילדים נוהגים לעבור בין הבתים ולבקש ממתקים, כן כן ממש כמו משלוחי מנות, או ממש כמו הקבצנים שעוברים בפורים ומקבצים מתנות לאביונים.

האם זה פורים?

לא, זהו חג פגאני, שמקורו בכלל באיים הבריטים – רחוק מאוד מהיהודים, מנהג התחפושות התחיל ככל הנראה רק במאה ה-19, וחוץ מזה אמורים לחלק ממתקים – לא לבקש.

יום הקדוש פטריק

"פטריק הקדוש" היה בישוף באירלנד המאה החמישית – על פי המסורת, פטריק מת ב-17 למרץ, ולכן ביום הזה חוגגים אירים ויוצאי אירלנד את ההילולה שלו. למרות שהחג בעיקרו הוא דתי, רק קומץ עדיין חוגגים אותו בצורה דתית, ורוב המנהגים של החג לא קשורים לדת בכלל. החוגגים נוהגים ללבוש ירוק (נקודת בונוס אם מתחפשים ללפרקון), לקיים תהלוכות, ולשתות עד כדי שיכרון מוחלט (מה שהופך את החג לכל כך פופולרי). באמריקה, החג הפך להיות חגיגה של התרבות האירית, ובתהלוכות רואים בדרך כלל הרבה אלמנטים ודגלים איריים.

האם זה פורים?

גם לא. אכן נוהגים להשתכר, לובשים בגדים מוזרים, עושים תהלוכות וזה אפילו יוצא באותה תקופה בשנה – אבל זה חג של נוצרים, אין כאן שום קשר ליהודים. זה נראה כאילו הם לקחו את כל העניינים התפלים מהחג שלנו, והלבישו אותם על החג שלהם.

קרנבל ומרדי גרא

ביום רביעי האחרון, נוצרים ציינו את יום רביעי של האפר, שהוא היום הראשון של "תקופת הצום" – תקופה בת 40 יום עד ערב הפסחא, בו נוצרים מפלגים שונים מענים את עצמם, ומוותרים על תענוגות שונות כמו בשר ויין, כדי לכפר על החטאים שלהם. התקופה שלפני הצום נקראת "קרנבל" והיא תקופה בה נוהגים להתענג בתענוגים שעליהם מוותרים בצום. בתקופת הקרנבל נוהגים לאכול הרבה בשר וממתקים, לשתות המון אלכוהול, להתחפש בתחפושות צבעוניות ולקיים תהלוכות. היום האחרון לפני תחילת הצום הוא שיא החגיגות, החגיגה הכי מפורסמת של החג מתקיימת בניו אורלינס בארה"ב – שם מקיימים סעודות ותהלוכות תחפושות גדולות, מחלקים שרשראות צבעוניות וכמובן שותים כל כך הרבה שנשארים שיכורים עד פסחה.

האם זה פורים?

וואו זה קשה: זה באותה תקופה, מתחפשים, מקיימים סעודות ותהלוכות ומשתכרים – אם לא הייתי יודע יותר טוב הייתי בטוח אומר שזה פורים. על אף שהם דומים, אם פורים היה קרנבל, היינו חוגגים אותו לפני ראש חודש אלול כדי לפרוק את כל היצרים לפני ימי הרחמים והסליחות. אז לא – קרנבל ≠ פורים.

נורוז

אם אתם פרסים, כורדים או בוכרים, יש מצב שאתם כבר מכירים את החג הזה. נורוז, הוא ראש השנה הפרסי; לפי השאהנאמה – ספר המיתוס המסורתי של העם הפרסי – החג התחיל כשהמלך המיתולוגי ג'משיד, ניצח את החורף שעמד להשמיד את האנושות. כדי לנצח את אותו חורף,יצר ג'משיד כס משובץ באבני חן, וציווה על השדים להעלות אותו השמימה, שם זרח הכס כמו שמש. כל יצורי העולם התקבצו כדי להודות לג'משיד, והכריזו שהיום הוא יום חדש (נורוז בפרסית). הפלא קרה ביום הראשון של האביב ומאז ועד היום, בארצות בעלוות השפעה פרסית, חוגגים את חג הנורוז. במהלך המאות החג הושפע מן הדת הזורואסטרית והמוסלמית.

האם זה פורים?

אולי? לפי כמה חוקרים מודרניים – בתקופת גלות בבל, היהודים אמצו את הנורוז וחגגו אותו, כשחזרו לארץ, הם קבעו את חג הפורים באותה התקופה, כדי להצדיק את החגיגות. לפי אנציקלופדיה בריטניקה, מגילת אסתר מבוססת על רומן פרסי – אך היא לא מציינת איזה רומן, מכיוון שאין טקסט יהודי שמצביע על כך, והמסקנה הזאת בא מתוך הסקה בלבד. חוץ מניסיון ההשמדה, המלך והכס - סיפור החג שמופיע בשאהנאמה אינו דומה כלל לסיפור המגילה. בנוסף, פורים מבוסס על הלוח הירחי, בזמן שהנורוז מבוסס על הלוח השמשי. אז כמה שהחוקרים רוצים להגיד שכן – ככל הנראה שנורוז זה לא פורים.

פורים קסטיליה

ב - 1339 שר עירוני בעיר קסטיליה שבספרד, בשם גונזאלו מרטינז הסיט נגד היהודים, והביא לגזרת חרם וגירוש. אחת מפילגשיו של המלך, הצליחה לשכנע אותו שמרטינז בוגד. הגזרה בוטלה, מרטינז הוצא להורג ובכל קסטיליה שמחה וששון ליהודים. מאותו יום יהודי קסטיליה נהגו לחגוג את היום בו הגזרה בוטלה – כ"א אדר – כפורים ולהודות לאלוקים על הצלתם.

האם זה פורים?

כן! הרב אברהם דאנציג כותב בספרו "חיי אדם", "מי שאירע לו נס, וכל שכן בני עיר, יכולין לתקן בהסכמה, וקללה עליהם ועל הבאים אחריהם לעשות אותו יום לפורים". במהלך ההיסטוריה יהודים שניצלו מפגיעה כל שהיא קבעו את יום הצלתם כחג, ונהגו לעשות בימים אלה סעודות, לומר הלל ואף כתבו מגילות כדי לספר על ההצלה. גם בקרב משפחות יחידות, נהגו לחגוג את הצלת בן משפחתם כל שנה אחרי ההצלה; כך לדוגמה במשפחה שלי חוגגים את היום בו סבא שלי ברח מהנאצים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן