להגיע "נקיים" לליל הסדר

להגיע לחג כמשפחה רגועה, מאוחדת ומאושרת? הרב חגי לונדין מסביר כיצד אפשר לנקות ולעבוד על המידות במכה אחת

חדשות כיפה הרב חגי לונדין 13/04/16 17:37 ה בניסן התשעו

להגיע "נקיים" לליל הסדר
shutterstock, צילום: shutterstock

בשלושים הימים, ממוצאי פורים עד ליל הסדר, נכנסים בתים רבים בישראל 'לכוננות ספיגה' של לחצים. דווקא תקופה זו, האמורה להביא להתקדמות רוחנית משותפת של כל בני הבית - עלולה לגרום למתחים וכעסים; במקום להגיע בליל הסדר ל'זבח משפחה' מאוחדת - מגיעה משפחה 'מפורקת' בכל המשמעויות. מה עושים?

א) במקביל לבית העובר תהליך של מירוק וניקיון, כך גם הנפש אמורה לעבור תהליך ניקיון בימים הללו. חמץ הוא ביטוי של תפיחה מיותרת: גאווה, גסות ושאר מידות רעות. במקורות פנימיים רבים מצויה הקבלה בין תהליך ביעור החמץ אשר לגביו אנו עוברים שלשה שלבים: א) ניקיון כללי של הבית ב) בדיקת חמץ פרטנית ב"מחבואות ובחורים" ג) השבתה בפועל (על פי הלכות חמץ ומצה, ב); לבין תהליך התשובה הכולל: א) ניקיון כללי בנפש ב) וידוא פרטני של המעשים הפגומים ג) השבתה בפועל של החטא מן הנפש (על פי מסילת ישרים ג).

ב) על מנת למנוע מן הבצק לתפוח ולהחמיץ ניתן לבצע שתי פעולות: א) אפייה באש ב) לישה בלתי פוסקת. בהתאם לכך ישנן שתי שיטות היכולות למנוע את 'החמצת' המידות, בפרט בזמן הלוחץ של הכנת הבית לפסח: א) לימוד תורה הנמשלת לאש ב) 'לישה' מתמדת של מידות הנפש. את העצה הראשונה ניתן לתרגם לשפת המעשה על ידי קביעת לימוד משותף של כל בני הבית (או לפחות של בני הזוג) במהלך הימים הללו. למרות שהדבר נשמע פרדוכסלי, דווקא התוספת של כמה דקות לימוד יומי בתוך הלו"ז הצפוף יכולה לשחרר הרבה מן הלחצים המתרוצצים בבית. הזמן הקצר בו 'מרימים את הראש' מעל הטרדות הטכניות ומעמיקים יחד במהות חג הפסח ותהליך הניקיון - מסוגל לשנות את כל האווירה וההכנה לחג נעשית באופן שונה לחלוטין.

ג) דבר נוסף, כאמור, הוא 'לישת' המידות. דווקא בימים אלו נדרשת ערנות יתר בעבודת המוסר: כעסים, מילים פוגעניות, חוסר סבלנות - כל אלה מרחפים כל העת באוויר ועלולים ל'החמיץ' את המאמצים האדירים המושקעים בחודש זה. 'לישת' המידות כוללת פרטים רבים, החל מדריכות נפשית כללית, יותר מאשר שאר ימות השנה; וכלה בתכנון נכון המסוגל למנוע חלק גדול מן המתחים בבית: הגדרת משימות ברורה, חלוקת מטלות, שיתוף של כל בני הבית באופן מושכל, סדר עדיפויות נכון של משימות ניקוי, אבחנה בין עיקר (חמץ) לטפל (אבק) וכו'. כך מגיעים באופן נכון לליל בדיקת חמץ.

הכותב הוא דיקן בנים במכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן