חנוכה - אמהות ובנות

בעיון שלפנינו, נעשה ניסיון לגשר בין הקודש והחול, בין הפנים והחוץ. כל אחד מהם, חשוב ומשמעותי.

חדשות כיפה הרב שי פירון 14/01/04 00:00 כ בטבת התשסד

על הניסים על הנפלאות

ועל החיים

בעיון שלפנינו, נעשה ניסיון לגשר בין הקודש והחול, בין הפנים והחוץ. כל אחד מהם, חשוב ומשמעותי.

הרב קוק עומד על היחודיות שבנס החנוכה:

"אנו עומדים בחנוכה שבה נקבע שמצות הימים, הדלקת נר-חנוכה, מתקיימת בצורות שונות: "מהדרין ומהדרין מן המהדרין". דבר שאינו נוהג בשאר המצות.

אחר הנפילה הרוחנית הגדולה "כשעמדה עלינו מלכות יוון", מאוד רפו הידיים, וכשהתעוררה הגבורה הנשמתית של מתתיהו ובניו ושאיפת החירות המדינית התחילה להכות גלים, והוכרזה הכרזה על חירות האומה, היתה כבר בהכרזה עצמה מעלה גדולה וקדושה נגד זרם ההתיוונות. עצם השאיפה לעצמאות לאומית מדינית כבר יוצרת ניגוד להתבוללות, ניגוד לטמיעה בעם השולט המשעבד. אבל בלי "כוהניך הקדושים" שהעניקו לשאיפה המדינית תוכן, לא היה בה כוח להיאבק, לעמוד בקשרי מלחמות קשות. וזאת הראה לנו הקב"ה בנס פח השמן, שדווקא הפח הקטן של השמן הטהור, שהיה בחותמו של הכהן הגדול, הוא שהיה בו כדי להאיר, ולהחדיר אור גדול לתוך נפש האומה כולה, הוא שהיה בו להעניק כוחות להלחם ולהגיע לניצחון."

· מה מקומם של הכוהנים בנס החנוכה? מהו הנס? מה מסמל פח השמן?

ממשיך הרב קוק בהסברו:

"והואיל והיו כאן דרגות שונות והבדלי מעלות, בשאיפות לגאולתן של ישראל, ובתפיסת תוכנה של הגאולה, נקבעו במצוה זו דרגות שונות: המצווה עצמה, הידורה, וההידור שבהידור.

אולם המגמה הברורה של חכמי הדור היתה, להחדיר את התוכן של קדושה, בכל הדרגות ובכל שטחי החיים, ולעומת ההתיוונות שפגעה ביסוד האמונה וגזרה שלא להזכיר שם שמיים, החליט בית דין של חשמונאים להזכיר שם שמיים גם בשטרות הכסף, היינו להכניס זרם של קודש גם בחיי החול, להשגיר את יסוד האמונה גם במשא ומתן של קניינים חמריים, ולקיים מה שנאמר "בכל דרכיך דעהו". בדרך זאת, האיר האור הטהור בכל פינות החיים "ולכל ישראל היה אור במושבותם".

· מהו החידוש הגדול שחידשו החשמונאים?

· מה המשמעות של כתיבת שם ה' על שטרות כסף? כיצד מחברים את שם שמיים לחיים המעשיים בימינו?

כיוון מעניין בהבנת חיבור הקודש והחול, נראה לאור העובדה שחג החנוכה "מוזר במקצת". מחד הוא נקרא בשם "חג" ומאידך אין בו שביתה ממלאכה, ימיו אינם בגדרי חול המועד. למעט הדלקת הנרות ואמירת על הנסים בתפילה ובברכת המזון, לא מצאנו הלכות מיוחדות לחג. בכל זאת, מצא לנכון הרמב"ם לפסוק להלכה שחג החנוכה הוא זמן שמחה ולכן אומרים הלל שמונה ימים.

· כיצד מתיישב הרעיון של חג החנוכה, כפי שלמדנו לעיל, עם מבנה החג ומנהגיו?

אין ספק, שהנר משקף את הרעיון הרוחני של חג החנוכה.

· כיצד מבנה הנר מעיד על הרעיון של חג החנוכה?

· כיצד מבנה הנר מתקשר לשבת?

· מדוע הדלקת הנר הינה מצווה המיוחדת לנשים?

להלכה, נפסק שיש עדיפות לנשים על פני גברים במצוות הדלקת נר שבת:

הנשים מוזהרות בו יותר, מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית. אם אין ידו משגת לקנות נר לשבת ולקידוש היום, נר שבת קודם. וכן אם אין ידו משגת לקנות נר לשבת ונר לחנוכה, נר שבת קודם משום שלום הבית, דאין שלום בבית בלא נר. (שולחן ערוך אורח חיים סימן רס"ג סעיף ג)

· מדוע נר שבת חשוב יותר מנר חנוכה?