הלכות פורים דמוקפין שחל ביום שישי לספרדים ואשכנזים

מתי עדיף להכין את השבת? האם משלוח המנות יכול להכיל מאכלי שבת או דווקא לסעודת הפורים? מתי מנקים את הבית לשבת? הרב ברוך אפרתי עם הלכות פורים לירושלמים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 09/03/16 10:31 כט באדר א'

הלכות פורים דמוקפין שחל ביום שישי לספרדים ואשכנזים
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

כאשר חל פורים דמוקפין ביום שישי, מתקיימים בו כל דיני הפורים. עם זאת יש כמה דגשים שיש לשים לב אליהם-

א. טוב להכין צרכי השבת מיום חמישי, על מנת שיוכל ביום שישי להתרכז במצוות פורים. אולם בכל זאת יקפיד לעשות בבוקר יום שישי פעולה כלשהי לכבוד שבת (כגון שיכין תבשיל קטן), וגם אחר הצהריים יקפיד לעשות (בעצמו, לא ע"י אחר) פעולה נוספת לכבוד השבת (כגון שיתבל אחד התבשילים).

ב. יש להתרחץ במים חמים לכבוד השבת. אם יוכל לעשות כן לאחר סעודת פורים- עדיף. אם לאו (כגון שחושש שיהיה מבוסם מדאי וישכח), ירחץ בבוקר. ועל כל פנים, לא יכנס לשבת כשהוא מלוכלך מיין וכד' אלא ירחץ ידיו ופניו בסבון ויחליף בגדים.

ג. יכול לשים במשלוח המנות סוגי תבשילים שמסתמא יאכלו בשבת ולא בו ביום, אך עליהם להיות אכילים כעת.

ד. יש לתת מתנות לאביונים שיחולקו לעניים עד השקיעה.

ה. את סעודת פורים יש לעשות בבוקר לכתחילה, דהיינו להתחיל לפני חצות היום.

ו. ראוי לתת לאחד מבני הבית משימה לדאוג לנקיון הבית כשעה לפני כניסת שבת, כך שלא יווצר מצב בו שבת נכנסה והבית מלוכלך מיין ומשאריות משלוחי מנות וכד'. גם הגבאים, ידאגו השבת במיוחד לנקיון בית הכנסת עבור מעריב של שבת קודש.

ז. מי שהתבסם עד כדי שהוא ממש שיכור, לא ילך לבית הכנסת בליל שבת ויפריע לתפילה, אלא ימתין עד שיתפקח ויתפלל בשיקול הדעת כעומד בפני המלך, אפילו יפסיד בשל כך מניין. ואם רק התבסם מעט, יכול להתפלל לאט ובריכוז, ובמניין.

ח. אם התמשכה סעודתו עד כניסת שבת, יכול להפסיק ולברך ברכה"מ לפני השקיעה, ללכת לבית הכנסת ולהתפלל, ולשוב לסעוד שוב לאחר קידוש את סעודת ליל שבת.

אפשרות שניה- יכול ללכת להתפלל בבית הכנסת באמצע סעודתו, וישאיר את אחד המשתתפים בשולחן עד שישוב על מנת שיוכל להמשיך בסעודה.

אפשרות שלישית- יכול להמשיך סעודתו ללא הפסקה לתפילה, ויתפלל רק לאחר שהסעודה תסתיים (אפשרות זו אינה מומלצת ע"פ כתבי האר"י, אך מותרת לכתחילה מדינא דגמרא).

בשתי האפשרויות האחרונות- כשממשיך סעודתו יפרוס מפה על הפת והתבשילים, יעשה קידוש ללא ברכת הגפן (אך אם לא שתה יין לפני כן, יעשה עם ברכת הגפן), יבצע על החלה (כולל לחם משנה) ולא יברך (שכן ברך המוציא מבעוד יום), וימשיך סעודתו.

באפשרויות אלו, בברכת המזון יאמר רצה והחליצנו ללא על הניסים (ספרדים לא יאמרו רצה, אלא אם אכלו בפועל בהמשך הסעודה בליל שבת).

ט. אדם שנרדם ביום פורים וקם בליל שבת בשעה מאוחרת בלילה, יתפלל מעריב של שבת, יקדש ויסעד עם לחם משנה. ויכול להתפלל ולקרוא שמע בדיעבד עד עלות השחר.

י. על הגבאים להקפיד בתפילת מעריב זו, שבית הכנסת יתנהל כמקום השראת שכינה, למנוע הוללות וצעקות של שיכורים שהגיעו מן הסעודה בביתם לביה"כ.

יא. נאנס ולא קרא מגילה ביום פורים, יכול לקרוא אותה בבין השמשות של ערב שבת, ללא ברכה.

יב. אדם שנרדם לפני קבלת שבת והתעורר למחרת, כך שהפסיד סעודת הערב ותפילת ליל שבת, יתפלל שחרית שתיים ויעשה קידוש של הלילה בסעודת הבוקר (ללא 'ויכולו'. בדיעבד אפשר עד הערב להשלים קידוש), ויוסיף עוד סעודה ביום שבת כך שתהיינה שלוש סעודות.

"מבוסמים אנחנו יותר מדאי מדמיונות חיצוניים,
ובשביל כך אין אנו מרגישים את האמיתות הפנימיות שלנו,
את סוד האמת"
(הרב קוק)