"מי שבכוננות שלא יצום, אפשר להישאר עם נעלי עור": הלכות מיוחדות ללוחמים במבצע עלות השחר

הרב ברוך אפרתי עם פסקי דינים קצרים ללוחמים בדרום בתשעה באב: "כעת ישנה מלחמה, ועל כן מי שעוסק בפעילות מבצעית, או נמצא בכוננות קרבית בגבול עזה לקראת כניסה, לא יצום"

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 07/08/22 10:28 י באב התשפב

"מי שבכוננות שלא יצום, אפשר להישאר עם נעלי עור": הלכות מיוחדות ללוחמים במבצע עלות השחר
חיילים דתיים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

מצווה מדברי נביאים לצום בתשעה באב. כאשר תקנו צום זה, לא כללו בו חולים. השנה הצום דחוי משבת, ולכן דינו קל יותר מבחינה הלכתית, ומי שיש לו אפילו חולי במקצת, פטור. שירות צבאי קרבי יש בו מצוות עשה כפולה מהתורה, וכאשר יש ברירה בין הצלחת המלחמה והמשך הצום, הצלחת הקרב מכריעה.

בשעת פעילות, ילך עם נעליו הצבאיות על אף היותן מעור

כלל, בימים כתיקונם, חיילים, אנשי ונשות כוחות הבטחון, חייבים בצום. כעת ישנה מלחמה, ועל כן מי שעוסק בפעילות מבצעית, או נמצא בכוננות קרבית בגבול עזה לקראת כניסה, לא יצום.  בשעת פעילות, ילך עם נעליו הצבאיות על אף היותן מעור. חייל אשר סיים תורנות בפעילות מבצעית, לאחר שהוקפץ בשבת, וזקוק להתרחץ מהלכלוך הרב על מנת שיוכל לישון ולהתכונן למשמרת הבאה, רשאי לרחוץ גופו אבר אבר, במים פושרים. ואם לא די בכך וזקוק לחמין להוריד גריז הטנק מידיו וכדומה, כדי שיוכל לתפקד, רשאי בחמין.

מי שעוסק בפעילות מבצעית, או נמצא בכוננות קרבית בגבול עזה לקראת כניסה, לא יצום

העוסק בפעילות מבצעית, וצריך להתרכז בה, פטור מתפילה ומקינות, ויאמר אם יכול רק ברכות השחר וקריאת שמע אשר קצרים הם וניתנים לאומרם על פה או מאפליקציה בכל מכשיר. כשיוכל, יתפלל וישלים מה שיספיק. קריאת איכה חשובה מאמירת קינות. 

אם קיבל אפשרות של פנאי בבוקר, יניח תפילין בשחרית, שמא במנחה יוקפץ. לא יכל בשחרית, וקיבל פנאי במנחה, יניח במנחה ויתפלל. עסק בפעילות כל היום ורק לקראת ערב קיבל מנוחה, יניח תפילין עד צאת הכוכבים. אשכנזי לא יברך לאחר שקיעה, ספרדי יברך. לא יניח לאחר צאת הכוכבים, אלא אם כן ודאי לו שלמחרת לא יוכל להניח מעלות השחר עד צאת הכוכבים, שבמקרה זה, יניח כעת בלילה בלי ברכה.

מי מפסיק את הצום צריך לעשות הבדלה

מי שמפסיק את הצום, עליו להבדיל קודם לכן. אשכנזי עדיף שיבדיל על מיץ ענבים, או בירה (ברכתה שהכל) מאשר יין. ספרדי יבדיל על יין. כעת יברך הגפן, וברכת הבדלה, ישתה רביעית ויברך אחרונה על הגפן. ההבדלה יאמר בלי פסוקים מקדימים (הנה אל ישועתי, ראשון לציון הנה הנם). מסתערבים רשאים להסתפר ולהתגלח ולהתאפר במני משחות ותחפושות, כדי שיראו כערבים, טרם יציאתם לפעילות המבצעית. 

אף שישנה מחלוקת לגבי אמירת תהילים בתשעה באב, השנה שישנה מלחמה כלל ישראל יכולים לומר תהילים כתחינה להשם, להצלחת החיילים, ויבחרו פרקי בקשות ולא פרקי הודיה. שעת צאת הצום עבור מי שטסים (וצמים) במטוסי מודיעין וכדומה, נקבעת לפי השעה במקום שממנו המריאו, ולאחר שנחתו לפי המקום שבו נחתו. ולא לפי אופק השקיעה מהמטוס עצמו.