שבועות: וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר

קולות וברקים, שופר הולך וחזק, הר סיני עשן כולו – וישראל מתייצבים "נוכח פני ה' אדון העולמים" בקומה זקופה. מה פשר החריגה הזאת? מפניני הרש"ר הירש

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 27/05/20 10:41 ד בסיון התשפ

שבועות: וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר
הר, צילום: shutterstock

(טז) וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה: (יז) וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר: (יח) וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד: (יט) וַיְהִי קוֹל הַשּׁוֹפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל: (פרק יט)

התייצבות זו של ישראל לרגלי הר סיני נראית לכאורה כפרט טכני לקראת קבלת התורה. אולם הרש"ר הירש מעמיד על חריגתה של ההתייצבות בהקשר הפסוקים שבהם מתוארת המציאות המזדעזעת מפני כבוד ה'; כך הוא כותב:

"העם ראה והנה כל הטבע מזדעזע בהתקרב הדר כבוד ה', ורק הוא, האדם, יעמוד בקומה זקופה – ויתיצבו – נוכח פני ה' אדון העולמים".

קולות וברקים, שופר הולך וחזק, הר סיני עשן כולו – וישראל מתייצבים "נוכח פני ה' אדון העולמים" בקומה זקופה. מה פשר החריגה הזאת? ממשיך הרש"ר הירש:

"העם למד לדעת, כי בשעה שהאדם נכנס לעבודת ה' במלוא דעתו והכרתו, הריהו מתעלה למעלה נשגבה שאין דומה לה בעולם, ומעמדו לפני ה' הוא מעמד של קירבה בלתי-אמצעית. שמים וארץ, תבל וכל אשר בה, משתרעים מאחורי גבו בחיל וברעדה, והוא ניצב במלוא שיעור קומתו לפני אלוהיו. כל איתני הטבע משמיעים קולם – הרעם מתרעש, הברקים נוצצים, ההרים רוקדים, האוויר מלא קול שופר – וישראל מטה אוזנו לשמוע רק את שיחת ה' עם משה: 'משה ידבר והאלהים יעננו בקול'!"

זוהי מעלתו של האדם. "מעמדו לפני ה' הוא מעמד של קירבה בלתי-אמצעית". הוא מסוגל להטות אוזן לשמוע את שיחת ה' בעוד שהמציאות כולה רוגשת רועשת ומזדעזעת. אולם מעלה זו תלויה בכניסה לעבודת ה'. "בשעה שהאדם נכנס לעבודת ה' במלוא דעתו והכרתו, הריהו מתעלה למעלה נשגבה שאין דומה לה בעולם".

לימוד חשוב ויסודי זה, על הפסגות שביכולתם להגיע אליהן כתוצאה מן הכניסה לעבודת ה', לומדים ישראל בעת שהם מתייצבים בתחתית ההר ומתכוננים לקבלת התורה.