סגור
שבועות

שבועות: וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר

קולות וברקים, שופר הולך וחזק, הר סיני עשן כולו – וישראל מתייצבים "נוכח פני ה' אדון העולמים" בקומה זקופה. מה פשר החריגה הזאת? מפניני הרש"ר הירש

הרב כרמיאל כהן
ד בסיון התשפ
,
27 במאי, 2020 10:41
הר

הרצילום: shutterstock

(טז) וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה: (יז) וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר: (יח) וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד: (יט) וַיְהִי קוֹל הַשּׁוֹפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל: (פרק יט)

התייצבות זו של ישראל לרגלי הר סיני נראית לכאורה כפרט טכני לקראת קבלת התורה. אולם הרש"ר הירש מעמיד על חריגתה של ההתייצבות בהקשר הפסוקים שבהם מתוארת המציאות המזדעזעת מפני כבוד ה'; כך הוא כותב:

"העם ראה והנה כל הטבע מזדעזע בהתקרב הדר כבוד ה', ורק הוא, האדם, יעמוד בקומה זקופה – ויתיצבו – נוכח פני ה' אדון העולמים".

קולות וברקים, שופר הולך וחזק, הר סיני עשן כולו – וישראל מתייצבים "נוכח פני ה' אדון העולמים" בקומה זקופה. מה פשר החריגה הזאת? ממשיך הרש"ר הירש:

"העם למד לדעת, כי בשעה שהאדם נכנס לעבודת ה' במלוא דעתו והכרתו, הריהו מתעלה למעלה נשגבה שאין דומה לה בעולם, ומעמדו לפני ה' הוא מעמד של קירבה בלתי-אמצעית. שמים וארץ, תבל וכל אשר בה, משתרעים מאחורי גבו בחיל וברעדה, והוא ניצב במלוא שיעור קומתו לפני אלוהיו. כל איתני הטבע משמיעים קולם – הרעם מתרעש, הברקים נוצצים, ההרים רוקדים, האוויר מלא קול שופר – וישראל מטה אוזנו לשמוע רק את שיחת ה' עם משה: 'משה ידבר והאלהים יעננו בקול'!"

זוהי מעלתו של האדם. "מעמדו לפני ה' הוא מעמד של קירבה בלתי-אמצעית". הוא מסוגל להטות אוזן לשמוע את שיחת ה' בעוד שהמציאות כולה רוגשת רועשת ומזדעזעת. אולם מעלה זו תלויה בכניסה לעבודת ה'. "בשעה שהאדם נכנס לעבודת ה' במלוא דעתו והכרתו, הריהו מתעלה למעלה נשגבה שאין דומה לה בעולם".

לימוד חשוב ויסודי זה, על הפסגות שביכולתם להגיע אליהן כתוצאה מן הכניסה לעבודת ה', לומדים ישראל בעת שהם מתייצבים בתחתית ההר ומתכוננים לקבלת התורה.

28.05.2020

1. שופרו של סיני בבחינת : "חזק מאד" ישתכלל לעתיד עם שופרו של משיח לכלל "שופר גדול". בין "חזק" ל"גדול" מצוי ה" (משה אהרון )

דווח על תגובה לא ראויה
28.05.2020

2. ביום שתשתכלל התורה אלי ייעודה - כתורת חסד. דעו וחושו שהגיעו ימי המשיח (משה אהרון )


מתן תורה - שכל תכליתה של תורה משמיים שיהא טוב וחסד בארץ
28/05/2020 08:50:09
בס"ד.



וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה: (יז) וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר: (יח) וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד: (יט) וַיְהִי קוֹל הַשּׁוֹפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל: (פרק יט)



"ויהי ביום השלישי" שרק בו פעמיים "כי טוב" - לחבר טוב של תורה עם "טוב של גאולה" .

משל חיבור אחד של שופר סיני עם שופרו של משיח.

"קולות וברקים" - משל גשם של התגשמות עלי ארץ.

בדרך להתגשמות תכליתה של התורה עלי אדמות. - כתורת חסד שכך טמון בכל לשונה ["תורת חסד על שלשונה"]

"ענן כבד על ההר" - שהאמת של התורה כמו האמת האלוקית

סמוכה ולוטה בערפל - שגם משה ניגש אל הערפל אשר שם האלוהים.

"וקול שופר חזק מאד" - שקול השופר הולך ומתחזק עדי "מאד".

ודוק אין מאדם אלא גם - "אדם" .

שרק עם בריאת האדם השתכלל הטוב ל"מאד". בבחינת והנה טוב מאד

והכל כאמור לרמז על תכליתה של התורה - האדם וגאולתו .

ששופר של סיני ילך ויתחבר כאמור עם שופרו של משיח.

שלפיכך כאמור כל מהותה של התורה היא

אמת המשתכללת לכלל הפיסגה - חסד - לתורת חסד.

שלפיכך גם לימים חיברו ושידכו חז"ל לחג מתן תורה

את מגילת החסד - מגילת רות [המגילה והטקסט הכי יפה בתנ"ך].

בבחינת רמז וגילוי - שכל התורה כולה בסופה היא תורת חסד.

"חזק מאד" שכאמור תכליתה של התורה לרומם ולחזק את ערך האדם.

ואזיי תשוב גם הנבואה למכונה בבחינת :

"משה ידבר והאלוהים יענינו בקול.

ודוק קולות אחרונים נכתבו עם האות "ו. [בניגוד לקולות ראשונים].

"משל שלמות של שם "הוויה" בהתגלותה השלמה של השכינה.

ומכאן לעיקר " "ויתייצבו התחתית ההר".

שלכתחילה לא ביקש הקב"ה מעם ישראל שיעפילו בתורה.

עד ראש ההר - כמשה .

ואפילו לא מטר אחד מעל לתחתית ההר.

הקב"ה ייעד את התורה לכלל בני האדם הפשוטים .

לא כ"תורת שמיים" בלתי ריאלית ובלתי מושגת

הנזקקת לאותם שקרויים גם "חכמי קבלה".

אלא כתורת הארץ מקום שבו עומדים ומתייצבים

וחיים בני האדם.

תורת חיים לארץ החיים.

שהאמת לא תהי בשמיים.

אלא ההפך תנחת בארץ ותצרף בריגבי הארץ

להיותה צומחת ומשתכללת לתורת חסד

שזו ורק זו משמעותה של כל גאולה.

הנה כי כן שופר של סיני חייב

ללכת להתקדם קדימה

להיותו "חזק מאד"

לחזק את ערך

האדם באשר

הוא אדם

עדי הגאולה השלמה .

עדי הצטרפות

לקול שופר של

תורה

שופרו של

משיח.

להיותם יחדיו

"שופר גדול"

חג שמח ושבת שלום
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
28.05.2020

3. המשך של תגובה -1 : "מצוי ה"מאד" = האדם (משה אהרון )

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נתניהו צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

סקר חדש קובע: אם יהיו בחירות - נתניהו אשם

קרא עוד