הרב יוסף לוין: הדיבר הזה הוא המצפן העומד בבסיסו של צבא ההגנה לישראל

כל אחת מעשרת הדיברות שניתנו לעם ישראל במעמד הר סיני היא אבן יסוד בהלכה ובתרבות היהודית | שאלנו רבנים ואישי ציבור על הדיבר שהכי מדבר אליהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/05/23 08:18 ה בסיון התשפג

הרב יוסף לוין: הדיבר הזה הוא המצפן העומד בבסיסו של צבא ההגנה לישראל
צילום: shutterstock

כידוע, עשרת הדברות מחולקות לשני לוחות הברית. לוח אחד העוסק במצוות בין אדם למקום, והלוח השני עוסק במצוות בין אדם לחברו. עשרת הדברות כולם הם שורשי המצוות - עיקרים שהכל תלוי בהם. אך נראה לומר שגם בתוך עיקרים אלה יש מצוה אחת בכל לוח שהיא העיקר שבעיקרים.

רצח הוא המעשה הנורא ביותר במצוות בין אדם לחברו 

במצוות בין אדם למקום - אנכי ה' - יסוד האמונה - השורש לכל הציוויים, זו הידיעה שיש מי שמצווה לעשות, לכן הרמב"ם לא מונה את האמונה כמצווה, כי היא הבסיס לכל המצוות. ובמצוות בין אדם לחברו – "לא תרצח" היא המצווה השורשית שכוללת את כל המצוות שבין אדם לחברו. כי הרצח הוא המעשה הנורא ביותר שכל המצוות בין אדם לחברו יוצאות מתוך נקודת הנחה שיש חבר... וברצח הרי מתבטל החבר.

רס"ן הרב יוסף לוין, רב אוגדה 80

רס"ן הרב יוסף לוין, רב אוגדה 80 צילום: דובר צה"ל

ברוך ה' זכיתי לשמש בקודש כרב צבאי בקבע כעשור שנים. בתפקידי זה כרב וכקצין הריני זוכה להיות שותף למאמץ הצבאי של מדינת ישראל ולסייע בשמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה. לכאורה במבט ראשון נראה שדווקא איסור רציחה אמור להיות שולי ומשני לכל לובש מדים. הרי כל מי שנכנס לשערי הבקו"ם יודע שתכליתו של הצבא הוא להילחם ואף להרוג לפי הצורך. לכן אולי בצבא ישראל הדיבר "לא תרצח" אמור להיות פחות מודגש ופחות מובלט.

דווקא מתוך בקשת השלום אנו לובשים בגדי מלחמה

אך באמת ההיפך הוא הנכון. כל חייל בצבא ההגנה לישראל יודע שתפקיד צבא ישראל הוא לא לכבוש ולשלוט אלא להגן. כל נער ונערה הלובשים מדים הרי הם מצהירים אמונים שרצוננו להגן לשמור ולהציל את חיילי אזרחינו.

דווקא בגלל ומתוך הדיבר "לא תרצח" עומד צבא ישראל הכן בכלל החזיתות, וכשיש צורך הרי אנו כמו כבשה בין 70 זאבים משתמשים במיטב הנשק והאמצעים על מנת להציל ולהגן. חפצי חיים אנו, חפצי שלום ושלוה, אושר בטחון ושלום כלל עולמי וכלל לאומי. ודווקא מתוך דרישת ובקשת השלום הגלובלי הכל כך מאפיינים את עם ישראל, הרי אנו נענים לאתגר ומתלבשים בבגדי מלחמה להילחם בתקיפות ובגבורה, בעז וענוה ולהכריע את הקמים עלינו לרעה.

בעיניי הדיבר "לא תרצח" הוא הוא המצפן העומד בבסיסו של צבא ההגנה לישראל. למענו ובשבילו הרי אנו אוחזים בנשק ביד אחת אך תמיד ידינו וליבנו מושטים לשלום לכלל עמי העולם כי חפצי חיים, ברכה אהבה ושלום אנחנו. יהי רצון שיקויים בנו נבואת הנביא "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ".

הכותב הוא רס"ן, רב אוגדה 80.